Root, för-och nackdelar?

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av karlssonsklister, 20 sept 2011.

1. karlssonsklister

karlssonsklister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har hört att mobilen (LG O2X) blir bättre när man rootar den?
    Isåfall vad är det som är brå och dåligt?

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Root i sig gör ingen skillnad på telefonens prestanda, root innebär bara full access till telefonen.

Jämför med windows t.ex.
    Normalt har du ett användarkonto när du loggar in med begränsade rättigheter att göra vissa saker, med root har du ett administratör konto där du inte har några begränsningar alls.

Detta gör att du tillåts ändra t.ex. inställningar och göra saker som normalt är spärrade och på så vis kan få telefonen mer optimerad för ditt ändamål.

3. wibergify

wibergify Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.
  4. karlssonsklister

karlssonsklister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om mobilen skulle pajja av vilken orsak som helst, skulle jag kunna fortfarande lämna in den på service?

5. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Du skulle säkert få problem om du lämnade in den rootad och/eller med en Custom ROM installerad. Jag skulle rekommendera att köra NVFlash med orginal ROM innan du lämnar in den om något skulle hända med telefonen.

Om något är fel med telefonen så är det också det som "reparatörerna" gör som 1:a kontroll. Vissa gör bara det och påstår att eventuella problem är åtgärdade. Därför är det alltid bra att ha återställt orginal innan man lämnar in för att kunna säga att det inte är felet.

I övrigt bör man även tänka på att när man rootar sin telefon så utsätter man sig även för en säkerhetsrisk. Det finns en anledning till att Windows, Linux, Mac OSX användare inte körs som administratörer (root) i normalfallet. Man är mycket mer sårbar för eventuell skadlig kod så man bör vara försiktig med vad man installerar.

Last edited: 21 sept 2011