Root o rom

Diskussion i 'Allmänt' startad av Axer, 1 nov 2011.

1. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Goddag! Jag funderar lite över att roota/rooma telefonen. Men jag är lite rädd över att den ska bli brickad,garantin far åt helvetet... är det verkligen värt risken? Fick hem luren igår. Vad bör jag göra?

/Axer

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

2. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Det är inte nödvändigt att root'a och installera en custom ROM direkt när man köpt en ny lur (eller ens över huvudtaget). Jag tycker att du skall lära känna telefonen lite mer, läsa lite guider om vad rootning innebär, hur man lägger in en custom ROM på telefonen och så. Det finns många guider att se på internet.

Sedan när du känner dig bekväm med telefonen och är påläst så finns det alltid personer som finns för att hjälpa dig om du skulle våga dig på att root'a och så.

Det måste ju även tilläggas att garantin försvinner om man root'ar och lägger in en custom ROM i telefonen. Men det finns alltid sätt att göra en återställning till ursprunget om man skulle behöva skicka in telefonen på service.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

För det första, handen på hjärtat tycker jag root och custom ROMs inte behövs idag längre. Jag var inne mycket med root innan och mycket var för att ex få tillgång till betal-market.

Missförstå mig inte, jag har är mycket för det fortfarande och det är kul att testa lite olika ROMs men nuförtiden finner jag inte ha lika mycket tid att pilla som jag gjorde med min Desire när den var ny. Så nu är jag glad om saker och ting bra fungerar.

Samtidigt är en frihetskänsla att även ha root-access till telefonen men med frihet kommer även ansvar. Kan i dagsläget säga att jag inte har rootat min Sensation XE då jag för tillfället trivs med Sense och liknande. I framtiden kan det givetvis ändras.

Hårdvarugaranti har du alltid, så är det något fel på hårdvaran så spelar det ingen roll på mjukvaran dvs vilken ROM. Notera att det är lite farligt att tänka så då många saker i hårdvaran kan orsakas av mjukvaran. Så det är smidigast att återställa mjukvaran innan du skickar in den, men har du riktigt otur kan du eventuellt inte det och då kan det vara tråkigt.

Så mitt tips är att ta det lite lugnt, testa hur telefonen känns och byt exempelvis launcher eller liknande först istället för att flasha in en ny ROM.

4. Kewzin

Kewzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

kan man roota sgs 2 med 2.3.5 versionen utan problem? hade varit fett !

5. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Såg att du har en Blade. Bäst är ju att höra på den forumdelen om de tycker det är värt besväret att flasha in ny rom.
    Jag både rootade och flashade ny rom på min Blade. Men på SGSII så tycker jag inte det är värt besväret eftersom den flyter på perfekt.

I ditt fall kan ju du vinna en del prestandaökning i att klocka upp och ändra lite i minneshanteringen.
    Så jag skulle nog göra det igen om jag köpte en ny blade.

6. Kewzin

Kewzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ey en fråga, Haru widgetlocker?

7. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag? Nej. Varför frågar du?

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

8. Kewzin

Kewzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

har nämligen ett problem med det.

9. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Och vad precis har det med denna tråden att göra?

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

-Henric, Vilvor och Snusdus gillar detta.