Root och operatörsupplåst mobil?

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_0053, 24 okt 2010.

1. inact_0053

inact_0053 Guest

Hej!

Har kikat igenom forumet en del nu men hittar ingen fråga eller något svar till det jag undrar:
    JAg har tänkt köpa en ny mobil (DHD eller SGS) som är tyvärr låst till operatör (Egentligen får jag ut en via försäkringen då jag lyckades ha sönder min x10).
    Jag kommer att låsa upp mobilen så att den inte är operatörslåst, nu är min fråga denna: Om jag köper SGS:en så kommer jag roota den och fixa med lagfix (99% att jag kommer göra det av att bedömma av allt man läst här inne).
    Kommer i sådana fall upplåsningen försvinna om jag låser upp den innan root? Eller ska jag låsa upp efter root? Eller kanske om root är så pass bra att den tar bort operatörslåset? :)

Om frågan finns besvarat i forumet så ber jag om ursäkt för att fylla på med en onödig tråd, då tar jag bort denna då någon vänlig androidsjäl har länkat mig till svaret :)

Tack på för hand!

2. inact_0003

inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om försäkringen betalar ta en olåst...
    Men operatörs låset bör stå kvar oavsett vilken ROM du kör. Varje telefon har en unik kod etc. etc. etc. du fattar. Man behöver inte ens root för att ta bort låset.

3. inact_0053

inact_0053 Guest

Ska fråga om jag kan ta ut en olåst.

Nu var frågan att om jag rootar och har låst upp min mobil ifrån operatören, dvs jag gör en operatörsupplåsning, om den blir kvar efter att jag rootar telefonen.
    Men du svarade på frågan. tänkte jag ska förtydliga lite om någon annan tycker den här informationen kan hjälpa eller vara nyttig.

Tack för svaret!!

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Operatörslåset ligger separat och har du en gång låst upp den så är den upplåst. Detta har inget med rootning och flashning av rom att göra, du kan flasha om den hur många gånger som helst utan att operatörslåset kommer tillbaka.