Root - Tråden ni ställer frågor kring / Behöver hjälp med

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Suntao, 8 jul 2009.

1. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte bara öppna en tråd här i "Hjälp" avsnittet kring Root.

Guiden för Root är bra, men som allt annat inte 100% klockren för alla, därbland mig. Därför tänkte jag ha en tråd där Root problem och förslag på hjälp kan diskuteras.

Mitt problem: Windows Vista x64 + Android Phone = Phail?

Jag försöker desperat att Roota min HTC Magic (Vodaphone) men det går inget vidare. Jag kan nämnligen inte göra något via kommando tolken. Får svaret från datorn "is not recognized as an internal or an external command, operable program or batch file."

Jag vet inte om allt har sin rot (dålig ordvits) i Vistas automatiska drivrutins installation.

Edit: kan en Admin flytta tråden? Skapade i fel forum, sorry :/

"Bör" är just det min Vista maskin inte gör. Den installerar helt enkelt sin egna drivrutin och vips är min lur ett SD kort. Jag har till och med försökt manuellt att lägga till, fått in "ADB Testcenter" i Device Manager, men sen slår den automatiska updateraren in. Vet inte om detta är felet men kan vara.

/Pontus

Last edited: 8 jul 2009
  2. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du laddat ner Android 1.5 SDK och installerat enheten med tillhörande 64-bits drivare som finns i usb_driver mappen? Finns att ladda hem här. Testa även att uppdatera befintlig drivrutin på komponenten till den senare versionen som finns i SDK:n, detta gör enklast genom Enhetshanteraren (Device Manager).

Har du bytt SPL?
    I så fall kan det behövas en nyare drivrutin beroende på vilken SPL du har lagt in.

/TK

Last edited: 9 jul 2009
  3. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp har 1.5 och följt wiki'n, men får fortfarande upp "'adb' is not recognized as.." från kommandotolken

4. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan ha ett problem med drivaren. Vad händer om du försöker uppdatera drivrutinen med samma drivrutin igen, då menar jag den som finns i usb_driver mappen. Har enheten en gul triangel på tillhörande ikon om du tittar på den i Enhetshanteraren?

Jag vill bara dubbelkolla en sak. Kör du kommando prompten i administrativt läge? Det gör nog ingen skillnad för den borde inte registrera sig som ett SD Card ändå.

Jag kör Windows 7 x64 vilket bygger på samma plattform som Windows Vista, dvs. 6.x och jag hade inga problem alls. Jag mallade faktiskt om min dator för ett par dagar sedan och vid andra tillfället så var installationen lika "smooth" som vanligt.

Last edited: 10 jul 2009
  5. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp det är en gul triangle framför.. När jag försöker uppdatera säger bara windows att den bästa drivrutinen är den nuvarande....

6. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tjipp!

[tips]
    Fick min Magic från tyska eBay i torsdags, rootade den och lade på ION eller vad det nu var på fredagen och upptäckte idag att jag tappat root efter omstart.
    Jag antar att jag inte är/kommer vara ensam om det men lösningen var enkel.
    Det räcker med att flasha om den. Inga inställningar försvinner och root funkar som det skall efteråt.
    Det jag gjorde var kort och gott det sista steget i guiden
    https://swedroid.se/sa-har-flashar-du-htc-magic/
    Punkt #12
    adb shell flash_image recovery /sdcard/recovery-new.img
    [/tips]

7. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan jag har oxå ett problem när jag ska roota min htc..
    Jag installerade drivern som kom med SDKn men jag vet inte om det blev rätt, för när jag startar om till fastboot så kommer jag bara till menyn på telefonen sen står det bara FASTBOOT USB sen händer inget.. vad jag fattat genom wikin så ska den starta efter 30-60sec...
    är mycket tacksam för er hjälp då jag inte kommer någon vart med detta..

jag har packat upp SDK mappen i C:/andrioid-windows-1.5
    jag la recovery filen i tools mappen där (bytte namn på den till recovery.zip)
    bytte namn på rom filen till update.zip och la den i tools mappen med (även testat att lägga den på minneskortet)
    slagit på debug och startat om i fastboot
    sen gått till kommando-tolken och skrivit cd c:/skd blabalbal så man kommer in på den mappen
    när jag skriver "adb push update.zip /sdcard/update.zip"
    * daemon not running. starting it now *
    ADB server didn't ACK
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon

Har laddat SDK+ROM+Recovery fil allt från wikins länkar...
    Kör windows 7

Last edited: 15 jul 2009
  8. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ingen som har tid att hjälpa mig.. vill verkligen få min tele rootad :)

9. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

brukar innebära extra arbete med windows 7 har jag för mig. Misstänker att ditt problem är drivrutinerna.
    det ska inte hända något i fastboot usb
    i det läget brukar man generellt skriva fastboot boot recovery.img
    och sen bootar telefonen om och bootar upp på recovery.img och det kan ta allt från några sekunder till tja halv minut max ungefär

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har testat att starta om datorn det blir samma sak. jag tror jag lyckats installera mina drivrutiner rätt..
    fall jag skriver netstat -a så kommer det massor med ip adresser och massor annt.. kan man inte bara kolla porten 5037 .. testade netstat -a 5037 men det va fel :)

12. ChiChi

ChiChi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag e ny på detta . så jag behöver lite hjälp av er tack. snälla hjälp mig

När jag ska pusha update till sdcard så står de error device not found!!

vad gör jag för fel ?
    har ju tagit rooten och döpt om den till update.zip skickat den till sdk/tools mappen.
    Jag har gjort ddrivrutinerna till usb (mobil). Please help !

13. _j0nas_

_j0nas_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

adb remount tror jag ska lösa problemet!

Men men vad ska du göra? Din beskrivninge är VAG!

Last edited: 23 jul 2009
  14. gmd

gmd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag blir tokig snart, nu testade jag att roota på en annan dator som använder vista och fick samma problem. Enhetshanteraren>ADB Interface> HTC Bootloader <- det är väll den man ska uppdatera med sdk drivisen? (är iaf den som windows vill uppdatera)
    Jag har följt varje steg på wikin och jag har även kollat in på XDA's forum, jag har tankat en ny SDK+ROM+Recovery men den VÄGRAR att starta
    när jag skriver ADB Devices så står det "List of devices attached" men det kommer inte upp någon.. jag hoppas att någon kan hjälpa mig... och jag tror med att det är drivrutinen som är fel.

15. ChiChi

ChiChi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry. jag ska flasha telefonon jag testade med remount men det står samma sak. :( vad gör jag för fel ?

16. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Får fram samma sak. Antar att inte minneskortet hittas. I "vanligt telefonläge" kunde jag spara t.ex. foto på minneskortet då det verkar ok.

Har ju gjort det här förr (iofs från en annan dator) så jag förstår inte varför det inte fungerar... Något som har ett bra tips?

Förresten, måste jag pusha filerna? Kan jag inte kopiera dem via t.ex. kortläsare?

Last edited: 30 jul 2009
  17. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Löste det till slut så jag passade på att skriva en liten guide (för Win XP Home) när jag ändå höll på:

Problem med att få kommandot "adb devices" att hitta telefonen?
    Prova att högerklicka på ikonen "Säker borttagning av maskinvara", välj "Egenskaper" sedan fliken "Drivrutin" och därefter klickar du på "Uppdatera drivrutin".
    Välj "Nej, inte den här gången" när du får frågan om datorn ska ansluta till Windows update. Klicka på "Nästa". Välj "Installera från en lista eller angiven plats (avancerat)". Klicka på "Nästa". I fönstret som kommer upp ser du till att "Inkludera den här platsen i sökningen" är ikryssat. Välj sedan "Bläddra" och klicka dig fram till mappen "usb_driver" där du installerat SDK, (t.ex. "C:\android-sdk-windows-1.5_r3\usb_driver") och mappen för ditt operativsystem, t.ex. "x86". Klicka "Nästa" och sedan "Slutför". Prova med adb devices igen för att se om telefonen hittas.

Sedan skulle jag vilja ändra lite i wikin eftersom det inte fungerade för mig att göra som det stod där. Kanske bara XP Home som krånglar? Nåväl här är mitt förslag:

3. Flasha telefonen

Detta fungerarade inte för mig:

--- c. Stäng av telefonen och starta den i Fastboot-läget, --- BACK+POWER. Vänta därefter ca 30-60 sekunder. (Telefonen är --- bootad i fastboot och behöver 30 till 60 sekunder på att --- känna igen minneskortet)

... så jag gjorde istället:

d. Starta kommandotolken på datorn och ange sökvägen till tools-mappen i SDK-mappen, ex:

cd C:\android 1.5 sdk\tools\

e. Lägg update.zip på telefonen genom att skriva

adb push update.zip /sdcard/update.zip

f. Starta återställningskonsolen genom att skriva:

fastboot boot recovery.img

OBS! Du får nu upp texten (waiting for device) i kommandotolken.

Stäng av mobilen och starta den i Fastboot-läget,via BACK+POWER intrykta samtidigt.

f.1. om det inte händer någonting kolla att du har stängt av mobilen och startat den i Fastboot-läget,via BACK+POWER intrykta samtidigt.

Det vore nog en bra idé att skriva i wikin att man kan kolla om man har kontakt via adb devices.

Last edited: 31 jul 2009
  18. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Verkar inte finnas så mycket intresse för den här tråden men jag undrar ändå hur det gick för Chichi. Och sedan kan jag meddela att om man uppdaterar en ROM så verkar det som att man tjänar på att inte wipe:a. Provade med nk02s ION och jag fick plötsligt fyra skärmar med senaste uppdateringen, utan att förlora placeringen av mina ikoner och mappar. Bara att flytta ut ett antal till den nya bakgrunden.

19. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är en liten uppdatering på mitt läge:

Adb push fungerar inte alls, jag har istället lagt över update.zip manuellt (fungerar dock inte än)

Istället för att hänga läpp på adb push, fortsatte jag med recovery. Jag har suttit och knökat med alla drivrutiner ett bra tag nu, men det verkar som ena sekunden har jag en connection till telefonen, den andra inte. Jag avinstallerar/installerar typ 1 gång varannan minut. Hursomhelst, jag gick vidare till recovery.

Det verkar som att fastboot kommandot fungerar...

Däremot får jag fel vid "Apply update.zip" jag får ett "(bad)". Det är hela mappen med ROMen som ska döpas om till update.zip, eller hur?

Edit:

Jag bestämmde mig för att göra om hela proceduren och hoppades på bättre lycka denna gång. Allt fungerade 100% enligt Wikin fram tills dess att jag la telefonen i Fastboot läge. Då tappar Vista 32bit kopplingen.... Någon som har en teori varför?

Last edited: 2 aug 2009
  20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ZIP-filen med mappen inuti skall döpas om till update.zip

Får du "bad" bör överföringen ha fungerat, telefonen har bara inte gillat den. Provat att ta hem uppdateringen igen, så att den inte blivit korrupt?