fick min magic i torsdags och kan inte ett dyft om android.. det skrivs om rootade telefoner, vad är en root och vad är skillnaden mellan orginal och en rootad telefon?? vart hittar man bra apps om väder tex?? jag hittar bara en massa gratis apps.. hur nyttjar jag internet??måste jag länka genom google varje gång?? jag skaffade min magic genom TRE och kan inte koppla den till datorn..fick ju inte med någon cd som min dator frågar efter. vad skall jag göra??? tacksam för svar mvh en totalt handikappad men nyfiken android användare
Word! Tyvärr skaffar sig folk Android-telefoner och väntar sig någon form av mirakel. En avancerad telefon (t.ex. Andriod-telefon/HTC Magic) är som en dator med telefonfunktion. Den fungerar direkt som en telefon, men man måste ladda ner applikationer för att få den att uppföra sig precis som man vill. Det finns INGEN mall eller handbok hur man gör detta, alla användare är olika och vill ha/behöver olika applikationer. Man får helt enkelt titta igenom i Android Market om man hittar något man trivs med, eller alternativt använda de funktioner som redan finns i telefonen. Det finns INGEN guide hur man anpassar telefonen så att den passar ens eget användande, man får experimentera, installera och avinstallera program som man vill. Trivs man inte i denna miljön bör man byta telefon till en enklare modell. Det du håller i din hand nu är enkelt sett en dator med telefonfunktion och inte en telefon med extrafunktioner. Passar det inte dig så byt telefon, men passar det dig och du kan engelska så är http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=480 en underbar källa för information (om du har en HTC Magic).
ojojoj. känns som att det blir lite sura miner för enkla frågor, tråkigt .. väntar mig inga mirakel men har haft lite mycket med annat och har inte hunnit kolla igenom telefonen än och tänkte att om man frågar så kanske man får svar och då går allt lite fortare att förstå, men icke... tack för länken SLOTRAD, skall kolla på den.. tack för all hjälp
Nej inte direkt så men efter ett tag när du hänger här inne femtio elva gånger om dagen och får såna här frågor gång på gång,kan man känna sig lite så .... men man måste läsa på i lugn och egen takt och lära sig/bekanta sig med android och i det här fallet Magic, och så klart fråga om man inte förstår någonting specifik! då kan du se hur många hjälpsamma svar du får men inte göra något efterforskning och börja ställa frågor kan kännas tungt för de flesta inte bara inne på Swedroid utan i allmänhet!
så sant så sant..har nu läst lite extra och lärt mig en del kul..skall kolla först innan jag frågar..tack för all hjälp
En sak jag letat efter men inte funnit.. säg att jag lägger in en ny app för kameran eller sms..kan jag då radera den appsen som är original i telefonen utan att funktionen slutar att fungera??
det är inte alltid att man kan ta bort apps som kom med telefonen beroende på om du inte har root. men telefonen slutar inte fungera bara för att du tar bort vissa apps, så länge andra apps inte använder sig av dem. annars så kan du välja vilken sms-app du vill ha som standard så att den vanliga inte öppnas.
De flesta (kanske tillochmed alla?) applikationer som ligger i telefonen från början ligger i ROM, dvs dom kan du inte på ett enkelt sätt ta bort. Du kan såklart (om du rootat din telefon) gå in i ditt ROM och radera filer, men det är inte att rekommendera om man inte vet exakt vad man gör eftersom du kan radera en fil av misstag som kanske stör eller slår ut andra applikationer eller funktioner i telefonen helt. Man kan ju också byta ROM i telefonen till andra ROM-images som du hittar på xda-developers.com eller här, på så sätt får man ju en mer anpassad telefon med ibland andra kamera och messages applikationer och där originalen inte finns kvar.