Roota, backupa, välja customrom, installera?

Diskussion i 'Hero' startad av Johan, 17 maj 2011.

  1. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det finns miljärder trådar som svarar på mina frågor, vilket är anledningen att jag frågar. Det är nämligen för mycket information att sålla i, och alla säger olika saker. :eek:

    Jag kör HTC:s rom på min Hero. Jag lyckades googla fram hur jag rootar telefonen genom att installera och köra ett paket. Den sa Woot Root eller nåt, så jag antar att det funkade. :)

    Så här kommer mina frågor:

    1. Nu ska jag backupa. Hur gör jag? Det jag bekymrar mig mest om är installerade applikationer. Många vill jag bara inte uppdatera, för att mina installerade versioner är utan reklam eller helt enkelt fungerar bättre än uppdaterade versioner.

    2. Nu ska jag välja rom. Vilken ska jag ha? Jag vill ha en med gas. Min Hero är idag seg som kylskåpskall honung. Jag måste kunna använda GPS:en och Maps Brut. Ju mer som är fritt och öppen källkod i romen desto gladare känner jag mig.

    3. Nej, det är nog bara två frågor egentligen. Men övriga råd, tips och trix mottages med värme. <3
     
  2. zeb999

    zeb999 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Hej! Ska försöka svara efter bästa förmåga!

    1. Många använder Titanium backup för att spara sina appar för att sen bara återställa när man lagt in önskad rom. Har själv inte testat då jag tycker att det är helt ok med att installera om mina appar från market. En liten varning kan vara att vissa verkar ha fått problem med sina nya romar när dom återställt appar genom titanium, kanske det följer med inställningar som inte är helt ok för den nya romen.

    2. Jag kör nu Elelinux 7.1.0 som är en 2.3 rom. Allt funkar för mig och flyter på fint http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=932377

    Sen kan jag också rekommendera Speedmachine, en 2.2 rom från elelinux som fungerade utmärkt. Enda anledningen till att jag bytte från denna var bara att jag ville testa något nytt. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=906552

    Jag kan tillägga att jag kör med Launcher pro då jag tycker att det flyter bättre med den Launchern än standard.
     
  3. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! Ska kolla upp Titanium backup. Jag vill ju ha så mycket riv som möjligt. Känner du att Elelinux 7.1.0 är segare än Speedmachine?
     
  4. zeb999

    zeb999 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Nej jag känner ingen skillnad, enda grejen med 7.1.0 var att jag fick ladda hem appen "Gps status" för att få första fix med gps'en.
     
  5. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Installationsmanualen känns lite väl överskådlig för min del.

    1: Wipe off all including ext partion if used
    2: Flash rom
    3: Reboot

    Ska jag rensa allt på mitt SD-kort, eller vad menas med "wipe off all"? Eller kan jag ha kvar grejerna på kortet, för att exempelvis återställa backupper med Titanium efter flashningen?

    Vad behöver jag backuppa för att kunna återställa telefonen om det skulle skita sig? Eller är jag feg som tänker i dessa banor?

    Flasha rommen ja... Otal beskrivningar där också. En länk till en bra och tillförlitlig guide vore tacksamt. Jag kör GNU/Linux på datorn och vet hur kommandoprompten fungerar, om det är till min fördel.
     
  6. zeb999

    zeb999 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Total wipe eller wipe of all är:
    1. Wipe data/factory reset.
    2. Wipe cache.
    3. Wipe Dalvik cache.
    4. Wipe SD:ext partition.

    Om du inte partitionerat ditt SD kort så kan du titta hur man gör här: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Flasha/Roota_HTC_Hero

    Om du ska partitionera vilket rekomenderas så måste du göra backup på allt du har på kortet då det kommer att formateras.
     
  7. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack! Jättebra guide. Denna ska jag kunna följa. :)

    Du säger att partitionering rekommenderas. Varför? I artikeln står följande:

    Jag förstår inte förklaringen. Mondaco antar jag är en custom rom, motsvarande Elelinux? Kollar den om sd-kortet har många partitioner och fattar beslut om datadistribution baserat på det? Nyttjar Elelinux partitionering på samma sätt?
     
  8. zeb999

    zeb999 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Ja, nya appar installeras automatiskt på den nya partitionen och du sparar därigenom utrymme på telefonen. Fungerar utmärkt med elelinux!

    Har du lagt in någon recovery image, kolla i guiden som jag länkade till tidigare så ser du hur du ska göra. Där kan du sen enkelt partitionera ditt Sd kort och göra alla andra nödvändiga steg för att flasha in en ny rom.
     
    Johan gillar detta.
  9. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Då tror jag att jag har allt jag behöver för att göra rätt. Hoppas hinna till helgen. Tack så mycket!
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    För att förtydliga lite.

    De där wipe-grejerna är nåt som finns i recovery-menyn. Det handlar om att rensa diverse delar av telefonen som inte blir rensade automatiskt när man flashar in en ROM. En ROM skriver över vissa delar av telefonens minne, men rör inte andra delar. Om man flashar en ROM utan att köra wipe så kommer man alltså ha data i minnet som inte matchar ROMen.

    När du paritionerar SD-kortet så rensas hela kortet. Du måste alltså göra en backup av SD-kortet till datorn innan och sen kopiera tillbaka efter partitioneringen. Recoveryn brukar ha stöd för att montera kortet som USB storage.

    Partitioneringen delar upp SD-kortet i två delar. En del som fungerar precis som förut, och en del som blir en ext2/ext3-partition. Den delen som blir en ext2/ext3-partition monteras av ROMen som ett underbibliotek i filsystemet och alla appar som installeras hamnar där.

    Fördelen med det är att det blir ungefär som att sätta i en extra disk i datorn, du får alltså mer utrymme. Nackdelen är att du inte kan ta ur SD-kortet ur telefonen. Ska du byta SD-kort (t.ex. sätta i ett större) så måste du i princip flasha om telefonen och sen lägga tillbaka allt från backup. Så har du några eventuella planer på att skaffa större SD-kort så gör det FÖRST. (Själv har jag ett 16 GB så jag kommer inte byta än på ett tag:)
     
    Johan gillar detta.
  11. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tackar Nerre!

    Nog skulle man väl kunna byta kort genom att själv partitionera det i datorn och kopiera över alla filer från det lilla kortet? Bra att du lyfte frågan, för jag är helt klart i situationen som kräver att man tänker efter här. Kommer nog skaffa nytt kort såsmåningom, men förmodligen flasha först. :)
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Då måste du sätta kortet i en kortläsare i en Linux-dator.

    Ansluter du till SD-kortet via mobilens funktion för det så kommer du bara åt den vanliga FAT32-partitionen.

    Och en Windows-dator kan inte läsa ext2/ext3. Möjligen kan OS X göra det (om du har en Mac).
     
  13. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bra, då ordnar sig det. Jag kör Ubuntu.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Dubbelkolla att du verkligen hittar två partitioner på SD-kortet när du sätter det i datorns kortläsare.

    Sen vet jag iofs inte om Android använder /dev-sökvägen eller UUID för mount. Använder den UUID så blir det nog problem.
     
  15. soder_1

    soder_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flashrec som används i guiden på wikin (https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Flasha/Roota_HTC_Hero) fick inte jag att fungera på min 2.1 Hero. Jag följde i stället denna guide (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17828). Tänk dock på att om du vill partitionera SD-kortet så ska det göras mellan punkt 6 och 7 i steg 2. Denna metod kräver även att du har HTC Sync installerat (behöver drivrutinerna) men inte startad.

    Lycka till!

    Edit: Även partiotioneringen av SD-kortet kan utföras i den Recovery ROM som används i guiden.
     
    Last edited: 30 maj 2011