roota desire med ubuntu

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av supervalpen, 5 jul 2010.

1. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis som rubriken lyder undrar jag om det går och hur man gör för att roota desire med ubuntu (10.04), och även unroot om det visar sig att man inte trivs

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
  3. albatorsk

albatorsk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Haha. Skolexempel på hur man inte ska använda lmgtfy.com :P

4. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

eftersom jag var rädd att missa någonting med den guiden använde jag mig istället av unrevoked, och jag måste säga att om dessa guider påstås enkla kommer ni att tappa hakan av unrevoked (ni som nu inte redan känner till den)..

Jag vet inte hur detta fungerar på Windows eller Mac, men jag tänkte lägga ut hur jag gjorde här för eventuella andra som kommer vilja roota med ubuntu (och windows för de som vill testa)
    Det finns en guide för hur man gör allting via terminalen (3 steg), men eftersom jag hade problem med min terminal använde jag mig utav gränssnitt så långt det gick

Obs!, detta fungerar endast med boatloader 0.80 vad jag vet, så har du uppgraderat till 2.2 lär detta inte fungera i dagsläget !

0. Se till att du har aktiverat USB debugging och stay awake i 'Settings->Applications->Development'
    1. Ladda ner "reflash.tar.gz" härifrån: http://unrevoked.com/recovery/
    2. Packa upp filen reflash
    3. Öppna upp en terminal
    4. Skriv "gksudo nautilus" som öppnar upp en rootad filhanterare
    4,5. Det skall komma upp en ruta som ber om ditt lösenord, men om detta inte fungerar så skriv "sudo su" och sedan ditt lösenord innan du gör om steg 4.
    5. Leta upp den uppackade filen "reflash" (har du inte ändrat något ligger den i downloads)
    6. Kör filen (ett GUI öppnas)
    7. Plugga in telefonen
    8. Telefonen kommer att starta om sig ett par gånger (2 eller 3 gånger, minns inte riktigt) men allt som händer kommer att stå i en liten textrad på datorskärmen om du har reflash öppet.
    9. När det står på skärmen att du ska starta om mobilen trycker du bara på trackpaden och mobilen startar om sig en sista gång
    10. Du är nu rootad

Det är väldigt många steg, vilket kanske är onödigt eftersom de flesta som har linux är hyfsat datorvana iallafall, men jag väljer att vara övertydlig ifall det finns någon som inte är så insatt.. Totalt tar detta ca 5 minuter, och jag kan inte tänka mig att det går att misslyckas så länge du inte kopplar ur telefonen