Hej Försöker googla på min fråga och kan se att det varit uppe tidigare här på swedroid men länkarna leder bara till 404... Så jag postar helt enkelt en ny tråd Jag har förstått att det är väldigt viktigt för många att få roota sina telefoner. Min fråga är helt enkelt; Är fördelarna så överväldigande för en vanlig användare? Det som skulle göra det är ju en avsevärd skillnad i batteritid? Blir denna så mycket bättre? Laddar idag min telefon varje natt men den räcker knappt två dygn vid normal användning.... Ryktet säger vidare att man riskerar sin garanti om man inte kan nollställa nåt räkneverk vilket kräver ytterligare en manöver med inköp av en jib... Kommer återförsäljaren kolla detta? Tacksam för svar
roota = skaffa sig administratörsrättighet och kan pilla i systemfiler (root). That's it. Vad du gör senare kan både straffa och berika din telefon. Men att skaffa rootbehörighet betyder ingalunda någon som helst funktion utöver som sagt rättigheten att kunna skriva i systemfiler. Vissa programvaror som kan göra ändringar i telefonen med avsikten att ge t.ex mer batteritid KAN kräva att du har rootat telefonen just för att de vill skriva till systemfiler. // A
Tack för svar Om jag frågar såhär då; Hur mycket bättre batteriprestanda kan jag får genom att stänga ner de "onödiga" processerna i rootat läge? Räcker batteriet dubbelt så länge eller mer?
Inget anmärkningsvärt. Om du är ute efter större skillnader utan att peta på ytan kan jag rekommendera en custom kernel som är optimerad för bättre batteritid. Sedan har Samsung ett batteri på 2000mAh om du vill ha ytterligare kräm. ~ Sent from my Samsung Galaxy S II using Tapatalk ~
Japp, telefonen blir lika tjock som den nedre delen på baksidan. Dom säger att man förlorar garantin om du rootar telefon osv. Men jag vet flera som lämnat in telefonen på garantiärenden när det rört sig om hårdvarufel. Uppstår problem med mjukvaran är det något man kan lösa själv på ett eller annat sätt. Jag kan ju dock inte garantera att det samma gäller för dig, du får avgöra det själv. Jag känner dock inte till någon som blivit nekad reparation via garantin pga root osv. ~ Sent from my Samsung Galaxy S II using Tapatalk ~