Fråga: Roota eller inte?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Nilssonnet, 1 jun 2012.

1. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är sugen på att köpa en GNexus dock är jag lite osäker på ifall jag ska köra rootat eller inte. Skaffar jag en kommer jag iaf lägga in yakju. Sen är som sagt frågan, rootad eller orootad? Har kört med både en Desire och nu en SGS2 med AOSP, främst för att slippa Sense och Touchwiz. Har lite problem med CM9 på SGS2 så känner mig därför sugen på en telefon med clean android och kunna köra det stock med alla funktioner fullt fungerande (typ som MHL)... hursom, om jag kör med stock, går jag miste om några bra funktioner jämfört med CM9/AOKP? Hur är stabiliteten på de rootade rommarna förresten, finns det tillgång till drivrutiner till mobilen åt utvecklarna eller innebär rommarna mer strul än stock? Slutligen vilken är bäst till GNexus, CM9 eller AOKP?

2. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Både AOKP och CM är stabila skulle jag säga, vill man vara på den säkra sidan så kan man alltid köra på AOKP Milestones eller vänta i några dagar efter att en ny build/nightly kommer ut för att se vad andra användare tycker om den.

Jag har aldrig kört stock på min telefon så kan inte jämföra med det utifrån egen erfarenhet, men jag har nog hört fler klagomål på instabilitet och buggar där än i custom-ROMs.

Jag hoppar fram och tillbaka mellan AOKP och CM med jämna mellanrum och tycker att båda är riktigt bra, nu har jag använt AOKP i några veckor eftersom jag fattat starkt tycke för alla möjligheter för att anpassa sina softkeys (främst höjden men även custom-genvägar och egna ikoner för knapparna).

Dessutom är väl GNex nästan omöjlig att "bricka" fullständigt, så riskerna är inte särskilt stora.

Så jag röstar för att du bör roota om du köper en Galaxy Nexus. :)

3. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ett alternativ är ju att behålla yakju och roota den. Så gjorde jag tidigare. Men nu har jag byggt AOKP från källkod med ett par egna buggfixar för VoIP/sip.

4. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter som en plan! Då är det ju bara till att backupa programmen med titanium ifall jag tröttnar på stock. Hur är det med OTA-uppdateringar, tar de bort root?

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ja, men det är bara att flasha superuser.zip så får du root igen. Bootloadern låses inte vid ota, men root försvinner liksom eventuell custom recovery. Det är bara bootloadern som är dryg att öppna då allting försvinner, men den låses som sagt aldrig när du uppgraderar.

Börja så. Kolla så skärmen är hel, öppna sedan bootloadern direkt. Kör så ett tag tills du vet vad du saknar, om inget kör vidare. Om du bara vill göra mer, flasha superuser.zip. Om du vill ha mer frihet, flasha aokp, liquid eller cm

Last edited: 1 jun 2012
  6. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 100

MINA ENHETER

Jag hade samma funderingar som du bör jag skaffade min nexus, gjorde om den till yakju efter 2 veckor, men sen kunde jag förstås inte hålla fingrarna borta och rootade och flashade in AOKP. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det från första början, AOKP är grymt stabil, har inte hittat en enda gång bugg. Fick dock byta kernel några gånger innan jag var helt nöjd men det tog inte många minuter. Är sjukt nöjd med luren nu, men visst krävs det lite fixande dock var det barnsligt enkelt med toolkitet. Klart du ska roota :-)