Fråga: Roota en samsung s3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av vargkvinna, 6 feb 2013.

1. vargkvinna

vargkvinna Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag har 2 frågor,Vad är root om jag fattar det rätt så är det att man låser upp sin telefon om det är så, så jag vill roota min samsung s3 med den senaste android-version 4,1,2 och hur går man till väga för jag är helt novis på detta och om det finns nån i västerås området som skulle kunna hjälpa mig tacksam för svar
    många vänliga hälsningar gunilla

2. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Med root kommet du åt alla delar av ditt system, och kan anpassa din telefon till exakt som du vill att den ska fungera.

Så innan du gör något är det bra att veta vad man vill uppnå. Du kanske inte ska roota öht.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Root = större frihet med android.

Du kan göra så mycket mer än det du redan kan. Med root kan du utforska systemet, och ta bort skräp du inte anser dig behöva. Du kan installera andra s.k. recoveries, med vilka du kan installera en egengjord mjukvara, vilka dessutom är snällare mot batteriet och massa skräp borta.

4. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Vad är det du vill låsa upp för något på din telefon?
    Operatörslåsning? Vad är det du vill kunna göra med den som du inte kan idag?

5. dr digital

dr digital Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har varit på detta forum i 2½ år. Av alla inlägg som jag läst och som handlar om problem med telefoner så är orsaken oftast (nästan alltid) att man har rootat och inte har koll på vad man håller på med. Mitt råd: skit i att roota! Både SII och SIII är utmärkta produkter med ypperlig funktion som gör ditt liv enklare (oftast...)

Alternativråd: vänta ett kvartal och fundera igen...

6. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Att roota ger fler möjligheter, man kan tex slippa onskad reklam i vissa appar, man kan ta bort sådant som är med från början som man inte vill ha, man kan installera teman som passar ens smak bättre, diverse moddar som lägger till/ändrar vissa funktioner mm.

Det innebär dock risker med att roota. Dels är ssytemet öppet, inte bara för dej, utan också för ev fula program. Man kan också göra misstag som gör att luren inte startar eller uppför sej konstigt osv. Det är alltså viktigt att läsa på ordentligt innan man börjar och det viktigaste av allt är att alltid vara noggrann med backuper. Det finns lite trådar om rootning här i forumet, läs igenom dom och helst också dom sidor det länkas till.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90419

7. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Måste man fråga varför man ska roota har man inget behov av root.

När man däremot vill göra nåt särskilt och enda möjligheten är att ha root, DÅ kan man börja fundera på att roota.

8. vargkvinna

vargkvinna Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

roota

Tack för alla svar jag har fått.Varför jag ville roota min telefon är att få bort alla dessa program som op har lagt in som jag inte kan ta bort visserligen går de att dölja men alla dessa vidgers som jag blir galen på, men jag kommer att ta mig en funderare på det nu eller om någon vet hur man döljer dessa vidgers det har jag ej kommit underfund med jag är super nöjd med min telefon
    mvh vargkvinna