Roota & Flasha, hjälp

Diskussion i 'Magic' startad av dubalizer, 1 jul 2010.

1. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej!

Nu har jag ledsnat på att sitta med standard-firmware 1.5.
    Kan någon vänlig själ hjälpa mig med följande. Det jag vill göra är att:

1: säkerhetskopiera (så jag senare kan återställa allt till nyskick)
    2: roota (är 1-click-root eller vanlig rootning bäst. för&nackdelar?)
    3: behöver jag byta RADIO? I så fall hur och till vad?
    4: lägga in CM 5.xxxx
    5: förklaring hur jag lätt byter till CM 6, senare, eller till någon annan ROM

Jag sitter med en HTC Magic, vanilla android 1.5, köpt hos Tre.

SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.33.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.20.17
    May 8 2009,21:02:32

//
    Tack på förhand och ursäkta för att jag antagligen ställer samma frågor som säkert har beskrivits 1000 ggr innan i detta forum =/ Jag känner mig bara grymt osäker och har tvekat ett år nu.

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Först så bör du installera Android SDK'n samt fastboot (båda dessa stegen finns förklarade i wikin för ditt operativsystem). Sedan så tar du och laddar hem denna recovery (xda-forum tråd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492 ): http://rapidshare.com/files/387932921/recovery-RA-sapphire-v1.7.0H.img

Då du har fått ut informationen från fastboot så vet du hur du startar om i fastboot läge så gör detta. I en terminal/kommandoprompt kör (utan citat tecken) "fastboot boot recovery-RA-sapphire-v1.7.0H.img"

När den har bootat till recovery så kan du köra en nandroid backup vilket är svaret på din första fråga.

Din andra fråga kan du köra 1-click root lösningen som finns förklarad i wikin.

Du behöver inte byta radio om du vill köra CM5.

Gå till cyanogenmod.com och deras forum för att hitta denna tråd: http://forum.cyanogenmod.com/topic/...magic-mean-lean-pastry-machine-v508-06192010/

Från denna tråd så laddar du hem update, gapps samt 32A kernel update. Dessa tre filer kollar du md5 summa på så att de är okej, sedan kopierar du dem till rooten på dit SD kort i telefonen. Starta sedan om telefonen i fastboot läge och kör fastboot kommandot från ovan (när du tog en nandroid backup).

Kör en wipe på telefonen (data/cache) sedan så flashar du de tre filerna. Update först sedan gapps och sist bc filen (ordningen på de sista två är inte så viktig men update-cm-5.0.8-DS-signed.zip måste flashas först). När de tre filerna är flashade kan du starta om telefonen, gå och ta en kaffe för det kan ta 10 minuter för den att starta.

Uppdateringen till CM6 är lite beroende på men troligtvis kör du på exakt samma sätt som ovan, allt hänger på CM hur han löser det hela.

3. ortis

ortis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag sitter lite i samma båt, eller gjrode iaf.

Har också en magic från tre med:

SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.33.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.20.17

Och jag fick nyss för mig att köra "1 click root"

Men hur lång tid ska de ta att flasha?

Gjorde ett försök med "recovery-RA-sapphire-v1[1].7.0H.img" den fungerade bra när jag körde en "fastboot" på den. men nu när jag testa med 1 click så har den typ tuggat i 30min :(

Någon som har en bra idé på vad man ska göra nu?

Last edited: 13 jul 2010
  4. dubalizer

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

@ehnvis

Tack så mycket för hjälpen. Jag tog mitt förnuft till fånga igår natt och rootade och flashade in CM 5.0.8. Det gick ju riktigt snabbt och enkelt, när man väl fick tummen ur.

Jag har dock några småfrågor :)

Jag rootade enligt denna guide på wiikin:
    https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Flasha/Roota_HTC_Magic_(Windows)

Vilken del av denna är den så kallade rootningen? Går det på nåt vis i efterhand att prova från mobilen om man har root-access?

Fråga 2:
    Då jag aldrig har kört något annat än vanilla 1.5, så undrar jag; Vad är den stora skillnaden på CM5.0.8 (som har 2.1) och den officiella 2.1.

Jag antar att jag inte har SENSE i min cm5, men är ändå lite osäker då jag aldrig har sett en mobil med SENSE heller :)

mvh dub

5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    När du flashade CM5 så gjorde du rootningen då den har root access från start. Koppla in telefonen till datorn och kör en "adb shell" utan citationstecken, får du tillbaka $ så är den inte rootad och får du tillbaka # så har du root.

Nej CM5 har inte sense utan använder sig av adw launcher. Skillnaden mellan orginal 2.1 och cm2.1 är en hel del community utvecklat. bland annat en fungerande apps2sd med mera.

6. dubalizer

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok. Tack för svaren. Nu hänger man med lite bättre :)

Nu väntar man ju bara på att det ska komma en stabil CM6.