Roota för batteritricket?

Diskussion i 'Blade' startad av RayIV, 15 jan 2011.

1. RayIV

RayIV Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste jag roota telefonen för att det skall vara värt att göra batteritricket?
    Universal Root verkar inte funka längre, så jag vet inte hur jag rootar, är för seg för att läsa massa idag.

Det är mest batteritricket jag är ute efter, men det stod något om Swipe battery...

2. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nej, du måste inte roota. Du måste installera Clockwork Recovery, eftersom den innehåller funktionen Wipe Battery Stats, som är ett steg i batteritricket. Följ denna guide, men skippa steget som gäller UnversalAndroot samt steget där du installerar en ny ROM (dvs stanna när du når texten "Sedan är det dax för själva ROM bytet.", om du inte är sugen på detta).

Last edited: 15 jan 2011
  3. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ett av de första stegen i den guiden är dock att roota luren och jag tror inte att man kan skippa det.

I vilket fall som helst , enda anledningen jag kan se att man inte vill Roota telefonen är att man vill vara säker på att kunna lämna in telefonen för service. Och har dy bytt recovery (lagt in Clockwork tex) så lär det vara lika stort problem som att telefonen är rootad...

Jag tror att om du verkligen inte vill roota men ändå få full effekt av batteritricket kan du eventuellt göra tricket fram till det är dags att starta upp recovery och wipe batterystats. Då gör du factory reset istället (som blåser all info på telefonen , så du får lägga tillbaks appar, sms osv igen).

Jag TROR att batteriet blir wiped också då. Inte 100% säker dock.

4. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Jag skulle lägga slantarna på att batteriet inte blir wipeat av factory. Jag ligger på 99% här utan fakta :P

5. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag VET att man kan skippa det steget. Jag rootade inte innan jag installerade Clockwork Recovery. Om man ska använda Titanium Backup, vilket han föreslår i guiden, så krävs dock root.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Så kontentan är att man kan få bättre prestanda av att köra tricket helt utan root etc? På en helt original konf?

7. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nej, batteritricket innefattar "Wipe battery stats", vilket är en funktion i Clockworkmod Recovery". Den kräver inte root, men du gör ändå viss "åverkan" på telefonens orginalskick.

8. Rödskägg

Rödskägg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Batteritricket har funkat för mig utan att behöva köra wipe.. Kör comviq-stocken. Blev jävligt stor skillnad faktiskt

9. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är väl inte riktigt så det fungerar? Den uppfattningen jag har fått av batteritricket är att man kör wipen för att återställa batteridatan om det hänt något med det. Laddningen som görs runt det är bara för att se till att batteriet är fullt när man wipar det. Alltså är batteritricket värdelöst utan själva wipen.

Inte helt riktat till dig, hade varit bra med ett svar som vet vad som verkligen händer när man kör batteritricket. Känns lite för mycket placebo om det gör någon skillnad utan wipe.

10. Rödskägg

Rödskägg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som jag har förstått så är det ett chip man kalibrerar i batteriet.. Innan tricket så höll luren i ca 12-16 timmar. Nu hållere i nästan 2 dagar.. Så inge placebo här iaf :)