Roota Galaxy S I9000

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Corvus.Alis, 7 feb 2011.

1. Corvus.Alis

Corvus.Alis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag sitter och leker med tanken på om man bör ta och roota mobilen, då jag vill installera en OCLF vilket behöver rootaccess i min I9000.

Jag hittade den här guiden:
    http://www.techlivez.com/2010/07/how-to-root-samsung-galaxy-s/

Min mobil är icke operatörslåst och är den internationella I9000 versionen (XEE men NEE igenom en flashning). Skulle den ovanstående guiden fungera, eller finns det någon bättre svensk guide? Jag kör stock 2.2.1 för tillfället.

Corvus

2. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Kör inte OCLF. Eftersom du kan flasha så flasha ny kernel bara, de är rootade. Jag kör vodoo men många gillar speedmod också.

3. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hmm Voodoo har jag hört talas om i förbifarten. Hur tycker du att den fungerar? Hur installerade du den? kommer jag kunna uppdatera till 2.2.2 eller 2.3 om det kommer till galaxy eller kommer ext4 filsystemet att orsaka problem?

4. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Om du ändå tänker roota och fixa lagfix, varför inte flasha om hela telefonen med en trevligare ROM?
    Doc's och Darkys verkar vara favoriterna på detta forum. Själv kör jag med Doc's och en SpeedMod-kärna.

5. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Jag kör JS3 som du, gillar alla Samsungs tweaks och känner inte behovet av att köra full custom mod. Voodoo funkar mycket bra, det som väger över främst är Voodoo sound som ger bättre ljud, både uppspelning och inspelning. Det går att ha ljud i videoinspelningar nu!

Man flashar kernelen som pda i Odin och gör de inställningar i recoveryn som man vill ha. Vill du uppgradera till officiell FW sen så är det bara att konvertera om ext4 till rfs igen.

6. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Räcker det att skapa mappen "disable lagfix" eller vad den nu heter, om man ska uppdatera till nästa stock eller är det en knepigare process? Du nämnde också att man ska flasha som PDA. Har du någon direktlänk till mjukvaran att flasha, som du känner är bra?

7. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det räcker bra (glöm inte att starta om telefonen bara, så den faktiskt inaktiverar lagfixen också). Man kan även göra det från recovery-mode i de senaste versionerna.

8. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Här har du senaste voodoo för 2.2.1 som flashas som pda i odin. Sen laddar du ner Voodoo Control app från market för att göra ljudinställningarna

9. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är inte senaste. Senaste är voodoo 5.4.1 för 2.2.1. ;)

10. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ska fixa den så snart jag laddat ner odin3 på sambons dator (kör linux själv).
    Den enda frågan då är väl hur permanent voodoo lagfixen är. Stannar den kvar efter en hard reset och efter en stock rom upgrade när samsung behagar släppa nästa till I9000 eller måste man lägga in det igen?

Addendum:
    Behöver jag .PIT fil till det här?

Last edited: 8 feb 2011
  11. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Måste fråga. Varför ext4 det är ju minimalt med lagg i 2.2.1 och ext4 skall ju inte ge särskillt mycket extra. Voodoo sound är även med i speedmods kernel vilken även har en del extra tweaks inbyggda.

12. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Sjukt att hemsidan är mer uppdaterad än topic i kanalen.

13. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag antar att man helt enkelt ställer telefonen i Downloading mode (Tre knapps kombinationen). Ska USB debugging vara av eller på?

14. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Usb debugging kvittar, du är inte inne i systemet. Gör backup på det du vill ha och gå in i download läge.

15. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Ja, EXT4 är inte lika nödvändigt i 2.2.1 men ser inte så stor nackdel att köra det heller. Gillar Voodoos kernel framför Speedmod för att ha Voodoo verkligen satsar på säkerhet och nytänkade. Speedmod testar mycket och släpper kernel i tid och otid vilket tilltalar vissa.

16. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo jag startade Odin3, gick in i download mode och kopplade in mobilen. Odin hittade kontakten och började. Fick ett FAIL! och därefter fick jag triangeln mellan mobilen och datorn ikonen. Försöker få dit 2.2.1 igen eftersom jag kommer åt det med tre knapps kombon.

Vad för inställningar / Lådor ska man kryssa för i odin när man lägger in voodoo fixen?

17. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Vilken version av odin3 kör du? la du .tar-filen precis som den är som pda? Allt ska vara standard, tryck reset om du är osäker.

18. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1.7

Kan man försöka igen direkt, eller måste man flasha om 2.2.1 först?

19. Corvus.Alis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min mobil måste vara den jävligaste på planeten. På andra försöket gick det. Ingen som helst skillnad i vilka inställningar jag använde.

Jaja ...

Jag får be om ursäkt men har en fråga till...men det är väl så man lär sig ;)

Bör jag göra en Hard reset nu när jag har fått in lagfixen? Den håller på och
    konverterar filsystemet (2 minuter beräknas). Kommer den finnas kvar efter en hard reset eller är det en engångsgrej som bara håller i sig på den nuvarande android installationen?

Tack för hjälpen förresten med länkningen och feedbacken på inställningar :)

20. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Voodoo = minimalism. Endast minimalt med förändringar för att uppnå det nödvändigaste. Detta gör att risken för att något problem uppstår är betydligt mindre än med större hack. Jag kör gärna så nära originalkernel som möjligt.

Beträffande filsystemet är telefonen inte obrukbar med originalfilsystem längre, men det är ändå en rätt stor skillnad med ext4 ifall man har 100+ appar på telefonen. Kan ju i samma anda fråga dig varför man ska köra speedmod med alla sina tweaks, eftersom det inte heller ger särskilt mycket extra?