Roota HTC Legend?

Diskussion i 'Legend' startad av Fille-j, 9 okt 2010.

1. Fille-j

Fille-j Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag funderar på att roota min Legend. Är ny på det här med rooting så skulle behöva hjälp.

1. Vad innebär rootning?

2. Tjänar jag på det eller är det bara onödigt?

3. Är det en risk? Har ju hört om folk som jailbreakat sin iPhone aldrig fått den att fungera igen.

2. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Jag upplever att min Legend har blivit mycket snabbare...

Men det var läskigt... Tfn funkade inte alls ett tag i början... Men nu är jag lycklig över att jag gjorde det :)

3. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

1: Man kan roota sin telefon av olika anledningar. Det som det innebär är att man kan göra system ändringar, göra telefonen obrandad utan något htc sense, samsung touchwiz med mera. Man kan lägga in custom rom det till säga sådana folk har skapat.

2. Du tjänar på det på så sätt att du kan lägga in android 2.2 som i nuläget inte finns för legend däremot är det inte med htc sense. Fast det finns vissa romar som ska vara likvärdiga. Sedan kan du ju säkert lägga in nyare versioner av android som inte htc kommer släppa för legend.

Man kan göra en del avancerade ändringar som att ändra klockfrekvens av processorn för att snabba upp telefonen eller kunna använda telefonens fotolampa som en ficklampa osv. Förut var det många som rootade sina telefoner för att få tillgång till hela android market dvs betal programmen också. Nu finns det ingen anledning att roota på grund av det längre men det finns fortfarande många andra anledningar.

3. Jag har själv inte rootat min legend även om jag funderar på att göra det. Det finns självklart alltid risker men läser man guider och följer de till punkt och pricka ska det inte vara något problem. Är man osäker ta reda på om någon vän, bekant eller rent av någon här på forumet kan göra det åt dig mot en summa pengar t ex.

Jag har förövrigt jailbreakat 2st ipod touch. Min gamla 2g och min nya 4g och båda gångerna gick det smärt fritt. Idag finns det så pass bra och enkla jailbreak varianter så det är inga problem. Även rootningen av android enheter lär ha blivit enklare att utföra jämfört med hur det var från början eller förut.

Punkt nr 1 och 2 går ihop lite enligt mig.

Det är överlag de grundläggande man behöver veta för att fundera på om det är värt att utföra eller inte. Finns massvis med trådar på nätet som beskriver mer ingående vad det innebär och vad man kan göra/vilka fördelar som finns med det hela.

Hoppas detta hjälpte dig en del på traven

FGK gillar detta.