Roota men ingen custom ROM?

Discussion in 'Allmänt' started by DeusHades, Dec 29, 2011.

1. DeusHades

DeusHades Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en Samsung Galaxy S2, jag undrar om man blir av med garantin om man endast rootar sin mobil, dvs att jag inte installerar någon custom ROM.

Finns ju vissa apps som kräver att man har en rootad mobil. Tänkte om jag endast kan roota mobilen så att jag kan använda dessa apps, utan att bli av med garantin?

2. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Vad jag har förstått så har vissa blivit av med garantin och andra inte.
    Så det beror nog på lite.

3. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

officiellt så gäller inte garanti nej det är bara microsoft som har det inbundet i sin garanti,

4. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Microsoft??

5. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

ja det är endast windows phone som har den typ av garantier idag.. dvs att du kan roota och ändå ha en gällande garanti... dvs du behöver inte smyga med det ;)

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

I de flesta fall blir du av med garantin om du rootar, MEN, det finns inte en jävel som kan bevisa att du rootat om du tar bort alla root-appar och data och sedan unrootar innan du skickar in telefonen på lagning eller garantiärenden.

7. Johan

Johan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Blir det en rättsprocess tror jag du vinner om de inte kan bevisa att felet inte skulle uppstått om du inte rootat. Lär väl inte finnas något prejudikat dock, vad jag vet, så säker kan man inte vara.

Unroota, som Ascii tipsar om, funkar jättebra om telefonen är såpass hel att det går. Är den stendöd kan det vara svårare.

8. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

...och även mycket svårare att se att den är rootad. Tror faktiskt att dom inte bryr sig så mycket eftersom om man har root och mjukvaruproblem så fixar man det själv istället. Hårdvaru problem beror ju sällan på root men som sagt så har dom rätt att neka garanti.
    Läste t.o.m att anovo (tror jag) hade fixat tillbaka /efs mappen på en person.

9. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

hmm, intressant. Har du någon källa?

Jag googlade lite och vad jag kom fram till så bröt man garantin om man låste upp telefonen.
    Däremot kunde man betala(!) 99$ per år för att "developer unlocking" som jag förstod medförde att man kunde installera appar utanför market (som android fixar utan root).

Någon som kan bekräfta eller rätta mig?

10. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

jag har ingen mer källa än utvecklaravtalet och uttalandet från gänget som började roota lurarna.

11. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Root bryter mot garantin. Samsung har en inbyggd programvara, som räknar hur många gånger man flashat sin mobil och det är för garanti ärenden.
    Om man skickar in sin mobil som rootat, så är garantin borta, men om man unrootar och skickar in. Även binary countern visar du har flashat mobilen, så kanske dom åtgärdar felet också (beror om dom är snälla där i Anovo) och ibland gör dom inte det. Då man har brytit mot garanti regeln.

MEN, om man är smart, så unrootar man mobilen först, flasha in stock ROMen som medföljde mobilen vid köp och det återställer mobilen i sin "skick" som man köpt den.
    Sen skall man också reseta binary counter till 0, om den nu räknat hur många gånger man flashat.

Om man skickar in mobilen rootad och binary countern inte är återställd. Så har man själv att skylla bara och så dum får man inte vara.

12. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Eller så köpen man en usb-jig :)

13. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag hade rootat min HTC Desire och problem med överhettning. Lade in stock igen och skickade in för garantiärende. Inga problem. Har hört flera som gjort samma sak. Vet att vissa inte ens brytt sig om at lägga in stock igen och det ändå har fungerat. Men, visst, de kan neka om de vill.