roota min älskling??

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by wigge70, Jan 28, 2011.

1. wigge70

wigge70 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag hade tänkt ge mig på att roota min desire trots att den funkar så fint;-) mest får att få mer minne ....detta med appar till minneskort blir det automatiskt med root lr måste man göra nå mer? custom rom måste man lägga in det lr funkar den som tidigare ändå?
    Backup ska man göra det med? och hur i så fall till dator lr sd-kort? guide finns en del vilken är lättast och bäst? många frågor???:)

Tacksam för svar:-)

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Du börjar i fel ordning, gör tvärtom istället Googla och LÄS.Det mesta hittar du säkert här på forumet du är på rätt ställe.Men börja med den här länken
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20041
    Jag var i exakt samma situation som du och "rootade" min lur rätt att det var garanti kvar på den med nästan ett år.
    Att roota betyder inte att du måste byta din ROM, men de flesta gör nog det ändå.
    Jag körde in en Desire HD ROM i min och fick med det bättre mottagning och bättre batterikapacitet.
    Har du nu inte uppdaterat din lur för några veckor sedan är det inga problem att "roota" den, men gjorde du detta och har "froyo 2.2.1" i den då får du nog "nedgradera" den.
    Kolla länken du fick av mig och ta en sak i taget att roota den tar några minuter bara däremot om du ska byta ROMEN då tar det en liten stund till.
    Roota sedan så fixa med SDHC kortet (eller vad du har i den?) Jag har 1GB EXT 4 partition efter en FAT32 partiotion på mitt kort.På ext4 partitionen där läggs det mesta som finns i luren idag.Jag har lite mer än 120MB ledigt i min nu.Och en jäklar massa apps.
    Jag gjorde en backup på det mesta (My backup)heter mitt program, installerade Astro filhanteraren plus WIFI file explorer sedan la jag ROMEN på kortet och stängde av luren och startade genom att hålla ner volymknappen på vänster sida och trycka in power.Sedan "wipade"jag den alltså rensade den på gammal information.Efter det så installerade jag ROMEN och sedan läste jag tillbaks backupen.
    Men det är bättre att du läser igenom länken jag gav dig och kollar på bilderna och försök förstå det du läser.
    Sedan kan du börja att fråga ut de duktiga killarna på forumet här om det är något du inte förstår. Lycka till B

Last edited: Jan 28, 2011
    wigge70 likes this.
  3. wigge70

MINA ENHETER

Tack för det du skrev benhur låter som man ska göra det ändå....(roota) lägger man den nuvarande romen på sd kortet jag har ett 16g sdhc kort tror jag det heter...lr den nya man ska lägga in?
    ska läsa lite till om rootning innan jag kör:-)

4. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ja jag plockade upp kortet i en extern läsare och läste dit ROMEN, plockade tebaks kortet i luren igen och läste in den på luren efter att jag wipat den.
    Ja alltså efter att jag partitionerat kortet med en FAT32 och efter en EXT4 partition.
    Du lägger ROMEN på FAT 32 patten

5. wigge70

MINA ENHETER

hm okej....jag har börjat att köra men det funkar inte som jag vill har följt guiden men när jag ska köra unrevoked så händer inget??? har telefonen på och har bockat usb som man skulle göra men inget händer???? vad gör jag fel tro?

6. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vad är det du ser?
    Längst ned i programrutan finns det alltid ett meddelande som talar om vad som händer.
    Först när du startar programmet så står det ungefär: Please plug in the phone now(and activate USB debugging).
    Om du ej har aktiverat USB debugging i inställningar>program>utveckling>USB debugging, då kommer du ej vidare.
    Om detta är gjort så ska telefonen vara inkopplad via USB kabeln, då du startar programmet när den är inkopplad får du upp en informationsruta med risker, och ansvar.
    Annars får du upp rutan så snabbt du kopplat in telefonen.
    OBS! Var säker på att du väljer "bara ladda" när du kopplar in USB kabeln i datorn och telefonen, välj sedan "visa inte igen" eller "kom ihåg val". Därför att "bara ladda" måste vara aktiverat efter reboot under processens gång.

Om det är så att du kör en Windows maskin, då skall HTC sync avinstalleras men inte HTC Drivers då de ska ersättas av andra drivrutiner senare.
    Om du inte hade HTC Sync installerat skall du först installera programmet för att sedan avinstallera det, då viktiga drivrutiner installeras.
    Därefter skall du installera custom drivrutiner:
    http://unrevoked.com/rootwiki/lib/e...unrevoked.com/recovery/android-usb-driver.zip

Starta om telefonen i Hboot läge, stäng av telefonen.
    När telefonen är av tryck: POWER+Volym Ned.
    Vänta ett tag då en SD Check kommer att genomföras inom ett par sekunder.
    När du är kvar i läget, anslut telefonen till datorn och installera nu drivrutinerna när rutan om ny okänd hårdvara har upptäckts. Om du inte får upp en rutan kan du manuellt hitta enheten i enhetshanteraren under okända enheter eller motsvarande titel.
    Dubbelklicka på enheten då du får upp en ruta med information om enheten, tryck då på installera drivrutin.
    Du lokaliserar drivrutinen manuellt till mappen där du packade upp filen du laddade ned, bocka samtidigt i "sök igenom undermappar".
    När processen är klar kan du kolla i enhetshanteraren i datorn då du ska se en enhet som heter "Android Phone".

Länk till "root guide"
    http://dreamhawk.se/android/desire/#

7. wigge70

MINA ENHETER

när jag har installerat det man ska om man har windows så står det android bootloader interface som det ska men sen när jag startar om telefonen och kopplar i den igen så är det borta ... undrar om jag startar om den fel så det inte sparats jag går ner till bootloader och starta om den...är det rätt? för det som händer sen när jag ska köra unrevoked är att jag ska välja på telefonen om jag ska ladda ,köra htcsync lr hårddisk oc hinget funkar:-(

8. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nej, android bootloader interface ska inte synas för alltid, det är till för när du rootar telefonen. Då ska programmet ha kontroll över telefonen även när den inte är bootad på operativsystemet, alltså också i tolkat som när telefonens "bios" är aktivt.

Du skall välja "bara ladda" och sedan "kom ihåg val".
    Men om konflikten fortsätter, försäkra dig om du verkligen avinstallerade HTC Sync.
    BARA HTC Sync, inte HTC Drivers.
    Om du av misstag avinstallerade båda produkterna, installera om HTC Sync då Drivers automatiskt installeras och avinstallera sedan endast HTC Sync.

Men berätta för mig vad du ser.
    I programmet du rootar telefonen med ser du alltid ett meddelande om vad som pågår.
    Längst ned i mitten är rutan, den är aldrig tom. Det är alltid en text där.

9. wigge70

MINA ENHETER

det står waiting for device. plug phone in now and enable usb debugging.make sure htc-sync not are installed! det står inte nå mer ....det händer inget...jag har tagit bort htc sync och har kvar htc drivers hm nåt har man nog gjort fel....

10. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Prova att starta om datorn, prova också en annan USB port.
    Se om det löser problemet.

11. wigge70

MINA ENHETER

ska göra det ska även prova ett annat htcsync det första var smart htc sync nånting...men när jag sätter i desiren efter jag har lagt in adb så står det ett ? tecken där och adb.....ska det vara så?

12. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vad är det du har gjort nu?
    Kan du sammafatta din process i en kort 1 2 3 punkt ordning?

Jag har aldrig fått ett sådant felmeddelande om ens likande.
    Du måste gjort något fel eller följt guiden i fel ordning.

13. wigge70

MINA ENHETER

internal error installing packet faild....
    behöver jag mycket internminne för den varnar att det är för lite!!

14. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Snackar du om luren eller din dator?

15. wigge70

MINA ENHETER

jag tror jag hade nå konstigt htcsync....jag installera ett annat och tog sen bort det sen började det hända saker ....men det vart nå error ska prova att ta bort lite appar så det blir mer minne....

16. wigge70

MINA ENHETER

telefonen har lite minne....

17. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Tja du lär nog få avinstallera en del apps ifrån luren då, du kan ju skriva upp vad du tar bort så du kommer ihåg.
    Kommer ihåg att jag tog bort en mASSA som t.e.x Navigon som var hemskt stort.

18. wigge70

MINA ENHETER

nu stog det DONE :-) nu då ?

19. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vilket sa "done"?
    Om det var Rootningen som lyckades, GRATTIS.
    Nästa steg är att partitionera SD-kortet. Fördelen men detta är att du har en exe4 partition där alla program ligger. Och en FAT-32 partition där all din data ligger som vanligt.

Ladda ned EASEUS Partition Master.
    Stick i ditt SD kort i en minneskortläsare. OBS! det fungerar nog inte om du sticker i den i din interna minneskortläsare om din är av en gammal hårdvara. Då låser sig datorn eftersom datorn inte känner igen SDHC.
    När kortet syns i datorn startar du Partitioneraren
    Ta bort samtliga partitioner på kortet OBS! se nu till att du verkligen är och trycker på SD kortet och inte en annan disk som kanske råkar vara systemdisken, då blåser du datorn och allt försvinner.
    När du har tagit bort FAT32 partitionen på SD kortet, tryck apply och bekräfta varningen.
    Jag utgår från att ditt SD kort är 16GB stort.
    OBS! Båda partitionerna skall vara PRIMÄRA! >PRIMÄR, annars blir det en primär och en logisk.
    Skapa en partition på FAT32 men lämna 1024mb ledigt utrymme efter partitionen, det kan du ange i en av rutorna när du skapar en partition. Rutan ska heta "after partition" eller motsvarande ledigt utrymme efter partitionen.
    Tryck på apply, bekräfta varningen
    Skapa nu en ext3 partition på det återstående utrymmet som inte har blivit allokerat.
    (I en av guiderna sägs det att det " ska" vara ext4 filsystem, men ext3 går också bra då det är i typ av samma filsystem men med små skillnader.)
    Tryck apply, bekräfta varningen.

Om allt är okej, borde du nu kunna se båda filsystemen. Att det inte blir några varnings trianglar eller andra fel.

20. wigge70

MINA ENHETER

Jo det lyckades :-) ska ta i tu med sd-kortet oxå men det får bli i morgon för nu ska jag ta mig en pilsner lr 2 :-) men tack för all hjälp.. återkommer nog sen om jag behöver mer hjälp :-S..