Hej! Vill börja med att säga att jag gillar detta forum. Håller på att läsa på så jag är så uppdaterad jag kan vara när jag får telefonen. Tre har strulat till det och har fått göra om min beställning tre ggr. Beställningen skickas aldrig utan fastnar hos tre konstigt nog. Borde haft telefonen idag men får snällt vänta tills nästa vecka. Min fråga lyder, vad är fördelen respektive nackdelen med att roota som det ser ut i dagsläget? Har läst om tangentbordsproblem som en nackdel. Vad är det för problem? och den här marketprylen som en fördel. Finns det fler? Finns det redan Radio uppdateringar? Läste om det nyss men minns ej var.
Enda nackdelen med att roota är att du KAN bli av med garantin om något går oerhört snett och de upptäcker att det är du som har orsakat det. Allt annat är bara fördelar. Tangentbordesproblemet har inte med rootningen att göra, det problemet är relaterat till mjukvaran som HTC skickade med telefonen som vi får här i Sverige. HTC:s tangentbord är inte kompatibelt med de alternativa tangentborden som finns på Market. Vad man vill ha är Googles originaltangentbord, som resterande Europa har fått i sina Magic. Tyvärr fick vi inte det här i Sverige (Norden) av någon anledning.
Den skandinaviska telefonen kom med en ny radio/baseband-version, så det är inte aktuellt för er att uppdatera denna. Vi som sitter med andra telefoner får snällt vänta på att denna uppdatering kommer, än så länge finns ingen dump av den radio som följer med er telefon. När du rootar din lur byter du ut din nuvarande mjukvara mot en identisk bild med undantaget att du får root-behörighet. I praktiken märker du med andra ord ingen skillnad överhuvudtaget, utöver att du kan göra "vad du vill". Till nackdelen hör att operatörsspecifika uppdateringar inte fungerar längre, frågan är dock om detta är en nackdel. Nu kan du i stället uppdatera själv och lägga in vad du vill helt efter eget behag, du behöver inte vänta flera månader på att Tre skall få lust att släppa en uppdatering. OCH så garatin förstås, men den biten skrev manny om.
Jo det känner jag till, har en HTC Toch Pro idag som jag flashat ett par 100 ggr. Det där med tangentbordet är alltså inget problem längre?
Jo, det är fortfarande ett problem. Trygve, utvecklaren bakom tangentbordet, bör släppa en uppdatering snart dock.
Tre telefonen funkar bra och jag känner inga begränsningar so far. Har inte rootat ännu. Dock finns det mycket nytt att upptäcka och väggen kommer nog så det blir säkert en rootning inom en snar framtid om jag känner mig själv rätt, dock ingen panik.
Problemet visar sig genom att tangentbordsapplikationen kraschar. Sålunda gör den inte mycket nytta förrän applikationen är uppdaterad.
säkerhet att ge root acess utan lösenord är ett problem i linux världen , det lär vara mindre problem på android , men jag tycker man ska installera Superuser så att det har koll på vilken app som ska få härja root i Android riket.
Helt riktigt, bra påpekande. Superuser kommer förinstallerat på alla JF-ROM:s så jag reflekterade inte ens över att det inte finns på rootversionen av den nordiska Magicen.