Roota? ROM? Hjälp!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Peer2peer, 10 feb 2011.

1. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tja, jag har försökt att leta lite men det blir så virrigt och snurrigt imo.
    Jag funderar på att roota min Desire och kanske min SGT också.

Desire'n vill jag roota för mitt telefon minne tar slut hela tiden och som jag fattar det som så kan man göra den snabbare om man byter ROM? Så vad är ROM för något? Min SGT vill jag roota för att göra den snabbare och hotta upp processorn mm.

Alla pratar om ROM men har inte hittat en förklarar någon stans, ge gärna en ganska basic förklaring tack.

Btw är jag inte helt hundra på vad Roota är heller?

Vad finns det för olika ROMs?

+/- med att roota sin lur?

Finns det något sätt som man kan spara allt på sin Desire? Kanske ångrar mig efter jag har rootat den?

Hur fungerar garantier?

Och juste! Vad är Flasha?

Summering:
    Vad är Roota, Rom och Flasha?
    Hur gör man det?
    +/-?
    Garantier?

2. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Gå till Htc desire "rummet" och fråga. tror säkert att du får snabbare svar där (då det handlar om just htc desire)

det finns säkert någon guide om ROM / ROOT där nånstans. :)

https://swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=49

tyvärr kan jag inte hjälpa dig. jag kan inte mycket om HTC.

3. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ah okej tack ändå!

4. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Roota: Ge dig själv behörighet att ändra på systempartition och vitala delar av din telefon. Dvs möjlighet att fucka upp din telefon så den blir obrukbar, eller precis som du vill ha den, beroende på hur insatt du är i vad du gör.

ROM: Stock ROM är mjukvaran din telefon levererades med. Dvs Android, program och kärna din telefon levererades med. Allt annat är modifieringar av detta paket av tycke och smak.

Flasha: Proceduren för att få in ROM i telefonen. Operativsystemet kan inte vara aktivt samtidigt som det ska skrivas över och därför flashar man vanligen via någonting som kallas fastboot. För detta behöver du ladda in en hemmagjord recovery via fastboot, ungefär som ett installationsprogram. Den rekommenderar vissa att installera. Själv kör jag "fastboot boot *recoveryfil*" via usb sladden varje gång.

Garantier kan bli körda av det. Du bryter mot garantirätten genom att modifiera din telefon. Men den är din så det är lagligt, trots att vissa tillverkare (läs Apple) vill göra det till ett lagbrott i ivartfall USA.

Peer2peer gillar detta.