Roota? ROM? Hjälp!

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Peer2peer, 11 feb 2011.

1. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tja, jag har försökt att leta lite men det blir så virrigt och snurrigt imo.
    Jag funderar på att roota min Desire och kanske min SGT också.

Desire'n vill jag roota för mitt telefon minne tar slut hela tiden och som jag fattar det som så kan man göra den snabbare om man byter ROM? Så vad är ROM för något? Min SGT vill jag roota för att göra den snabbare och hotta upp processorn mm.

Alla pratar om ROM men har inte hittat en förklarar någon stans, ge gärna en ganska basic förklaring tack.

Btw är jag inte helt hundra på vad Roota är heller?

Vad finns det för olika ROMs?

+/- med att roota sin lur?

Finns det något sätt som man kan spara allt på sin Desire? Kanske ångrar mig efter jag har rootat den?

Hur fungerar garantier?

Och juste! Vad är Flasha?

Summering:
    Vad är Roota, Rom och Flasha?
    Hur gör man det?
    +/-?
    Garantier?

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ROM är i telefonen ditt OS, alltså ditt windows 7 eller XP i datorn.Du gör väl som alla andra när det skiter sig i datorn, stoppar dit CD n eller DVD n och formaterar och läser dit operattivsystemet igen.
    I luren "ROOTAR" du den (detta gör att du är administratör)jag skriver SU och lösen i min dator eftersom jag kör LInux. Sedan kan jag göra nästan vad jag vill med systemet.I din lur kör du också Linux, Android = Linux.
    När du rootat den så "wipear" du den, wipe = formaterar ungefär (ta bort en massa gammalt skräp) när du wipeat så läser du in den ROM (OS) som du innan lagt på SD kortet.
    Sedan läser du tillbaka din backup som du troligtvis gjorde (förhoppningsvis) innan du wipeade.MyBackup är ett bra program för det. Eller Titanium backup.
    Läs o begrunda förstår du vad jag skriver så är det bra (hoppas det) garanti ja du behöver troligtvis låsa den tillbaka igen innan du skickar den på ett garantiärende.Och läsa in en original ROM.Men det går att göra.
    Jag har cirka 115 MB minne i min ledigt AS2SD systemet flyttar appar till kortet automatiskt när jag installerar .Ja visst du behöver ett lite större kort , jag har 16GB i min med en FAT32 partition och en EXT4 (linux)filsystem på mitt.Där på EXT delen lägger sig systemfiler. Lycka till men läs det mesta i ärendet och försök att förstå. Dreamhawk och en del av de andra kilarna här har väldigt bra guider läs dem.
    Lycka till tror inte du ångrar dig. Gäller bara att bestämma vilken ROM du vill köra sen. MVH BH PS: Jag körde med originalkortet ett bra tag, men det blev trångt till slut.

Javisst ja!! Du undrade vad rom egentligen betyder? läs denna länken
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Read-only_memory

Flasha = läsa in (programera) föra över information

ROOTGUIDE

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20041

Sammanfattning av olika programvara
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=30774

Last edited: 11 feb 2011
    Fettkeewl och Peer2peer gillar detta.
  3. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Word! :)

4. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Duude! Tack som fan, dock känner jag att det är lite för svårt för mig vid tillfället. Måste läsa på mer. Jag är extremt beroende av min Desire så vill inte fucka upp något som gör att den inte fungerar xD

Sitter på ett 4 gb SD kort. Funderar på att köpa ett 16 gb som är snabbt! fast det kostar ju också.. Vad finns det för olika? heter dom inte 2,4,6,8,10?

5. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jo klass 2 - 4 - 6 - 10 o.s.v ja bara var försiktig så du inte tar sönder luren.Men läser man innan och sätter sig in i detta så brukar det gå bra oftast. Lycka till.
    Jag har i ett 16GB SDHC Kingston klass 2 och det räcker bra för mig.

Last edited: 11 feb 2011
    Peer2peer gillar detta.
  6. AbzenT

AbzenT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det verkar krångligare än det faktiskt är.
    Jag var lika orolig som dig innan jag rootade första gången, men om man bara läser HELA dreamhawks guide ett par gånger innan, och följer alla steg fullt ut, så är det inga problem.

Och du kommer inte att ångra dig!

om du mot förmodan måste skicka in luren på service senare, så är det bara att följa "unroot"delen i samma guide.
    Jag var tvungen att skicka in min desire för byte av mainboard, och det var ingen som märkte att jag hade rootat och sen unrootat innan jag skickade iväg den...

7. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Att roota är ju oftast som att blinkar man så missar man förloppet, hi hi.Det är ju däremot det som kommer efteråt som kan ställa till det om man inte följer instruktioner.

8. Nexter

Nexter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

9. -Daniel

-Daniel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så ni rekommenderar alltså inte att roota med minneskortet som kom med telefonen? :)

10. wigge70

wigge70 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag trodde att det var svårt med men det gick hur lätt som helst.. det finns många guider här på forumet, men byt till ett större sd kort först.. jag har ett 8g och det gick fint. Kör med Leedroid det är en bra och stabil rom..