Roota Spican

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av niro, 20 feb 2010.

1. niro

niro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är lite sugen på att roota mobilen men jag är nog lite för feg för att följa någon av de mindre välformulerade guiderna som finns tillgängliga just nu. Så jag frågar därför er som gjort det, hur gick ni tillväga och hur gick det? Vad är fördelarna? Vad är riskerna?

2. MarioL

MarioL Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är själv sugen på att roota min spica så om det är någon som testat/gjort det så vore det kul att veta hur och eventuella för/nackdelar...

3. hemu

hemu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det skall vara mycket som går snett på en gång för att man skall paja sin telefon. Bara man har lite is i magen så att man inte rycker ur den under uppdateringen. Det viktigaste är att man ser till och ha versioner av boot, phone, pda, och csc som funkar tillsammans för alla uppgraderingar innehåller inte en "komplett" uppsättning av filer. Man kan göra mycket efter rootningen. Dom två huvudanledningarna ur min synvinkel är att man kan installera program som kräver root, t.ex. market enabler. Market enabler gör att man kan lura google och tro att man bor i ett annat land vilket innebär att man får tillgång till alla program i market både gratis, demo, och betalprogram. Man kan också ta backup på telefonen. Backup är alltid trevligt speciellt om man håller på och gör egna uppdateringar så kan det vara skönt och veta att man alltid kan gå tillbaka ett steg. Bara så man är medveten om det: En del uppdateringar gör att Odin (programmet som används för och uppgradera telefonen) inte hittar telefonen och man får räkna med lite pillande för och få det och funka igen. Håller man sig däremot till dom versionerna som Leshak rekommenderar till sin kernel så är det inget problem. Vad det gäller nackdelar så är det väl främst att NPC oftast inte kan uppdatera telefonen eftersom den inte längre känner igen versionen. Jag är också osäker på vad som händer med garantin om du behöver lämna in den på service. Själv kör jag android 2.1 just nu men den är ännu inte rootad. EDIT: Det är en utvecklarversion med allt vad det innebär för tillgång till systemet.

Last edited: 20 feb 2010