Fråga: Roota Xperia Arc

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av ironman, 11 juni 2012.

1. ironman

ironman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, Det kanske finns någon guide om detta men har inte riktigt hittat det..
    Jag har en xperia Arc med 4.04 version 4.1.B.0.431 . Hur gör man för att roota denna ? Jag har förstått att man ska byta kärna till 4.03 men var hittar jag den , jag har installerat flashtool så den biten är klar...

2. flawlless

flawlless Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Du ska ladda hem arc s ics 4.0.3,(finns i en klistrad tråd här) flasha in kerneln från den genom att bocka ur allt utom kernel i flashtools.
    Sedan bootar du om om telefonen och rootar den. Boota om telefonen, flasha 4.0.4 arc-kerneln, färdigt.

3. datagubben

datagubben Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

För enkel root:
    -------------
    Här har du Stock ICS+CWM (boot.img):http://www.mediafire.com/?euaaaooqf8fw4rn
    Och här har du Superuser/root: http://downloads.androidsu.com/superuser/Superuser-3.0.7-efghi-signed.zip

boot.img skall bara hotbootas (dvs. fastboot boot boot.img istället för fastboot flash boot boot.img) sen startar telefonen av sig själv, tryck då på volymknappen och du är inne i recovery. Flasha nu superuser.zip och du är färdig. :cool:

4. ironman

ironman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar , ska se om jag klarar ut det hela :-)

5. kenka

kenka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår inte alls jag. Jag har flashtool och allt, och har laddat ner dessa två filer. Vad gör jag nu?

6. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

7. datagubben

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Det var ju mycket bra och grattis till din root, men varför hålla på med sånt "jäkla mek", när en enkel upplåsning av bootloadern gör det 100 x enklare? Är det frugan som bestämmer huruvida den skall vara upplåst eller ej kanske?

Med upplåst bootloader kan du roota på några sekunder, lägga in Cyanogen ROM, MIUI ROM, Xperia S ICS ROM, överklocka så den går mycket fortare, fixa en call recorder patch (spela in samtal med båda parter), prova olika CPU-guvernörer, etc etc eller blåsa rent luren totalt igen och bara med några lätta manövrar för att få den tillbaka till vanilla-stock eller vanilla-stock med root igen...

Men om det är en sån däringa telefon som inte får låsas upp enligt din operatör, så kan man ju alltid test-pointa den och behålla DRM-keys för en billig penning (179 kronor betalade jag för min oupplåsbara 3-lur och så fick jag SIM-upplåsning på köpet).

() Test-point = Ett vanligt pappers gem och sen USB-over-the-air med datorn.

Detta meddelande är inte bara för dig utan till andra som kanske har Xperia Arc som sin privatmobil och önskar fixa med den lite mer... ...

corbendallas gillar detta.
  8. corbendallas

corbendallas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var kan man få det gjort nånstans?
    Ser att du också är skåning :)

9. datagubben

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Heja Skåne! :-*

Det är lätt som en plätt, men du behöver ett pappers gem innan du börjar (för du skall hålla det på ett ställe under batteriet, sen när SETools gör sin magik).

Du bara Gtalkar med "[email protected]" med din mobil först och bestämmer tid på dagen (om han är vaken nu). Eller gå till hans sida här: http://unlock-bootloader.com/ men Gtalk är bättre, säg att datagubben från XDA rekommenderade dig.

Sen ger han dig en länk för USB-over-the-air software. Ladda ner och installera på datorn. Sen väntar du bara och följer anvisningar som han visar på skärmen. -Sen är allting klart, typ 10 minuter.

Test-point metoden låser upp bootloader som inte kan låsas upp (jag har 3 och kan inte låsas upp, he he he) och med DRM-keys intakta och du får SIM-unlock på köpet.

Du bara betalar med ditt vanliga bankkort på några minuter när han frågar om betalning, behövs inte ens kreditkort.

Så för att göra det kort:
    -----------------------
    -En Laptop.
    -Ett papers gem.
    -Liten vass kniv eller mini skruvmejsel.
    -USB-kabel.
    -Vanligt bankkort (med VISA eller Mastercard, typ 200 kronor)

Sen bara kör, inget farligt. Funkar perfekt och jag har 3 operatör med numera upplpåst bootloader och upplåst SIM med DRM-keys intact. (Du kan se mig på XDA också ganska ofta).

Enjoy! :)

10. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nja, kanske överdrev när jag skrev "jäkla mek" men det tar ju ett tag att gå igenom. Du förstår, IvanBoring är till åren kommen och av naturen lat, så man jagar alltid "the easy way". Därför vill jag inte hålla på att lägga in en massa customroms på frugans mobil för då får jag bara hålla på att "meka" med den också. Räcker att jag fixar med min egen SII och dotterns SGS för att det ska bli tillräckligt betungande på min extremt värdefulla fritid (ju äldre man blir desto mindre fritid har man kvar).