Fråga: Roota??

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av 199106, 31 dec 2011.

1. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag har tänkt att roota min Sensation för att jag vill kunna använda appar där du behöver ha en rootad telefon. Jag vill inte lägga in någon custom rom eller något sånt jag vill bara roota den och ha den så som den är nu och kunna installera "rootappar". Jag har några frågor.

1.Om jag rootar kan jag fortfarande uppdatera telefonen som vanligt utan att behöva ladda ner något på datorn?
    2. Om jag vill Unroota, hur gör jag då?
    3. Om jag vill skicka in den på reperation och jag har inte unrootad kan dom märka de?

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

3. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag vet hur man rootar den frågan jag är mest intresserad av är om man kan fortfarande uppdatera telefonen som vanligt utan att behöva ladda ner nån grej till datorn. Jag ska inte installera någon custom rom..

Är det någon som har testat Super One-Click? är det bra?

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jag ser ingen anledning med att roota om man inte ska köra en "custom" rom....
    (förutom små specialfall)

Super One Click har jag aldrig hört talas om, länk ?

5. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    1. Nej. Men du ner behöver inte ladda ner något ytterligare. Du anväder SDK för root och unroot
    2. Såhär: https://swedroid.se/forum/56919-kor...n-root-custom-rom-s-off-till-stock-och-s.html
    3. Ja. Men det är inte alltid det spelar roll

SuperOneClick är till för enklare mobiler att roota. Den kan aldrig ge S-Off. Eftersom Sensation kräver S-Off för root hjälper inte SuperOneClick, Z4root, VISIONary osv...

Om du vet hur man rootar så varför frågar du och var trevlig när du får hjälp.

6. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för hjälpen men då menar du alltså att jag kan gå in på inställningar och gå in på programvaruppdatering och uppdatera den som vanligt fast jag har rootat den?

Jag har inte varit otrevlig mot någon?

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men varför ska du roota när det även innbär proceduren med att låsa upp bootloadern ?? ( om du läst på !! )

Förklara !

Man "rootar" inte enbart för "rootandets" skull....

Är det någon speciell app du är ute efter ?

8. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har läst på men jag kanske inte e så jätte insatt i det hära som jag trodde att jag va.

vad innebär med att jag låser upp bootloadern?

Jag har gjort det här tidigare men då har jag inte varit helt hundra på vad jag har gjort.

Vill kunna använda marketaccess och lite andra appar.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men marknaden är ju numera öppnad för oss svenskar och Google Wallet funkar utmärkt !

Vilka mer appar är du ute efter ?

Har man inga skäl till att "roota" så ska man avstå !!

10. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google Wallet har jag faktist inte hört talas om, ska kolla upp det

Det e faktist mest marketaccess

Men jag använder Aptoide, Blackmart och Applanet men jag kan inte uppdatera appar där så som Navigon och HD Widgets jag antar att det e för att jag inte har root på min telefon eller så har jag fel?

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ok.... Google Wallet är då gamla checkout i ny skepnad

Google Wallet basics - Wallet Help

----------------------------------------------------

Jag är för lat för att kolla dina appar angående root-behovet men visst kan du roota.

Du gör inget mer än att låsa upp bootloadern, installera recovery samt att lägga på rootfilen, sen lägger du inte på någon custom rom utan kör vidare med din HTC-rom, borde funka.....;)

12. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du verka kunna mycket om det hära:D Så när jag gör detta kommer jag fortfarande kunna uppdatera telefonen som vanligt, då menar jag att man går in på inställningar och på programvaruuppdatering och klickar på den knappen sök nu och när det finns så uppdateras den på det sättet?

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag vet inte för jag kan inte se behovet av att köra med HTCs sunkiga standradromar som det är bedrövlig uppdateringsfrekvens på...:P

Men det borde funka.... kanske någon annan kan svara på ??

14. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej tack för hjälp:D Ska vänta lite till tills jag vet till 100% att jag fortfarande kan uppdatera och om det går så ska jag roota telefonen:P

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo... sen kan man ju även gå den officiella vägen... men vem vill ha en registrerad upplåst lur ?

HTCdev - Unlock Bootloader

;)

16. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det en dålig sak att ha den upplåst officiellt? Det e ju ändå HTC själva som släppt den så det borde väl inte göra att din garanti försvinner?:P

17. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag har en HTC, och jag har rootat. Det första jag gjorde var att byta Rom. Vägrar ha och vänta på HTCs uppdateringar. och deras Bloatware.

Med root , så det första jag gjorde var att Byta Rom , på så sätt så hamnar jag en version av android före. I fallet som är nu. så är jag 2 uppdateringar före då jag kör ICS.

Varför inte byta Rom, till en mer bättre Rom än HTC orginal? du kan ju alltd byta tillbaka (nand backup).

En custom Rom är mycket bättre än en Orginal, Har aldrig varit så nöjd med min mobil som bytet till en Custom Rom. det blev som en helt ny mobil.

18. 199106

199106 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag hade bytt rom men det e för att jag kan inte så jätte mycket om det hära. Gjorde det innan men jag glömde göra en back up på HTC orginal rom så när jag ville gå tillbaks så kunde jag inte så jag rensade hela telefonen och gjorde den S-On och skickade in den på reperation fick den tillbaks för 2 dagar sen så jag vill inte riskera att jag förstör den:D

19. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    När du uppdaterar programvara på det vis du beskriver, dvs om det ens går, så kommer din root att försvinna. Som Plun skrev så kan du alltid köra in en ROM. Jag kan redan nu köra HTCs läckta Ice Cream Sandwich eftersom jag har S-Off och custom recovery.

Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk

20. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

jag kunde inte heller någonting om det när jag gjorde de. och jag lyckades.

När jag Roota och bytte rom åt en polare på hans sensetion. Det var det lättaste jag varit med om, tillskillnad mot min först root som jag gjorde med en desire z.

göra en nandbackup gör ju du i recovery hur enkelt som helst. Eller Så laddar du hem Rom toolbox på market.

men det är ju du själv som bestämmer. men jag håller med ovanstående. det är rätt onödigt att roota om man inte ska lägga in Rom.

Kommer du inte åt vissa program på market. så kan ja rekomendera applanet eller snappzmarket (googla) så kan du ladda ner appar där istället.