Fråga: Rootad 4.0.4 fungerar OTA då?

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by uniken, Jul 17, 2012.

1. uniken

uniken Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör idag version 4.0.4 rootad, fick en update från OTA igår kväll, jag valde att den skulle uppdatera, men nått gick snett, och jag bootade om i 4.0.4.

Är det någon annan som haft samma problem?
    eller är det ett känt problem?

uppskattar svar.

2. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hmm, tror inte att root ska påverka, men har du stock boot, radio och recovery? Om du t ex har CWM istället för stock recovery kommer OTA:n inte fungera.

3. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Spelar det ingen roll om botladdaren är upplåst? Har nämligen läst olika bud om det.

4. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Nej, det gör det inte. Jag uppdaterade med upplåst bootloader.

5. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll men om du ändrat på nån systemfil eller bytt radio eller nåt sånt så måste du gå tillbaka till helt stock innan den kan uppdatera, jag hade t.ex. ändrat i min gps.conf fil även fast det egentligen inte gjorde nåt och då vägrade den uppdatera tills jag hade bytt tillbaka till en helt stock-gps.conf

Om du får ett error 7 när du försöker uppdatera så brukar det stå vilken fil den hittar som inte är orginal.

6. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Och här har du en till som ger ett lika solklart bud om det hela: Det spelar ingen som helst roll om bootloadern är upplåst.
    Min Nexus One uppdaterade sig med bootloadern upplåst och även om jag gjorde uppdateringen manuellt nu med GN så kommer även den att uppdatera sig utan problem med bootloadern upplåst.

Det är om man _ändrar_ något i originalsystemet som det skiter sig. Android gör en koll av checksummor på systemet för, under, efter (och säkert fler gånger till) av systemet vid flashning. Har man då varit och pillat (genom att tex ha rootat och ändrat lite GPS-filer eller tagit bort system-appar) så kommer checksummorna inte att stämma och då tar det tvärnit stopp där tills man återställt det till hur det var innan man började pilla.

7. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Förtydligande till DrLabanDrLabans inlägg:

Root är aldrig ett problem för OTA (läs: har aldrig varit det hittills, inga garantier för framtiden förstås), då den bara lägger till filer i /system. Det går alltid att köra OTA om man bara rootat, men root försvinner alltid vid OTA, så man måste antingen spara undan med en app eller njuta av sin upplåsta bootloader och flasha in Superuser-zipen igen.

Last edited: Jul 17, 2012