Rootad telefon?

Discussion in 'Allmänt' started by behedwin, May 18, 2011.

1. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Förklara för mig varför mobiltilverkarna eller operatörerna eller Google INTE vill att folk ska roota sina telefoner.

Vad är det för skada som fruktas och varför det är bäst att hålla folk borta från det.

Jag har aldrit rootad min telefon, jag har inga planer på det heller men jag kan ändå erkänna mig nyfiken på vad det egentligen innebär.
    Att ändra utseendet på telefonen är ju nice, men jag är jäkligt nöjd med hur jag kan ha det idag.
    Men det är betydligt mer intressant om jag kan göra betydliga förändringar i prestandan hos telefonen, som bättre batteritid, snabbare etc.

Så gör mig den äran och berätta för mig.

Är det för att skydda folk från att paja telefonen, kan man inte "installera om OS när man mixtrat sönder den"?

Är det för att ge tillverkare, operatör och google en viss makt i vad som SKA finnas på folks telefoner i form av reklam, programvara etc.

Eller?

2. cseah

cseah Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

svaret liger i själva frågan

3. behedwin

MINA ENHETER

ja du, det svaret är ju knappast hjälpsamt då jag söker någon som kan peka ut svaret åt mig...

så gör lite nytta och peka

4. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Google är vad jag vet inte emot rootning och modning så vitt jag vet men med tillverkarna är det värre. För de vill ju att man ska använda all skit de lägger i telefonerna och inte ta bort det osv. Jag rootade främst för att kunna använda en custom ROM och för att kunna överklocka.

5. behedwin

MINA ENHETER

tack.
    ja det var väll så jag tänkte.

lite trist... dessa jäkla appar som tvingas på en är ändå något som filtreras bort i bakgrunden och man kör sina egna appar. onödigt och slöseri med prestanda att fåna sig så....

trodde det fanns en mer "allvarlig" anledning till att inte tycka om rootning.

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Tillverkare kan inte erbjuda support på en rootad telefon eller en custom rom, och det är inte allt för svårt att bricka en telefon om man inte vet vad man håller på med heller.

Om en tillverkare skulle uppmuntra customroms så skulle de även behöva ge support åt massa problem som orsakas av/i samband med dessa, vilket är Väldigt mycket extrajobb.

7. behedwin

MINA ENHETER

men "bricka" en telefon.
    kan man inte bara installera om tillverkarens OS version och få en clean start.
    paja telefonen med mjukvara känns konstigt eller?

visst clocka hårdvara är förståss en annan sak då du kan paja hårdvaran och då gäller inte garantin etc. precis som med en dator.

8. behedwin

MINA ENHETER

hur är det med dessa nexus telefoner
    som är google telefoner.

är dessa oxå "låsta" för rootning etc?

9. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Om man "semi" brickar en telefon så kommer man aldrig mer kunna använda den. DÅ kan man slänga den.

Men oftast så brickas den bara såpass så att (I mitt fall) jag får ominstallera med seus

10. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Att roota innebär ju att applikationer får tillgång till andra applikationers inställningar, databaser osv. Dessutom kan applikationer få tillgång till inställningar som inte är ämnade för gemene man.

Detta innebär att, om man rootar, tar bort säkerheten som i Android bygger på att varje applikation körs i sin egen sandbox (något förenklat säkerligen) samt att vilken applikation som helst kan ändra saker som inte kodmässigt är reglerat så som vanliga inställningar.

11. Knäckebrorsan

Knäckebrorsan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Men vad EXAKT är att bricka sin telefon? Fattar inte vad det hela innebär? Kan någon ge en liknelse eller iaf förklara hur och när det händer? Fattar att det betyder att man inte kan använda telefonen längre, men inte allt annat! :cry:

12. behedwin

MINA ENHETER

försöker få någon liknelse med en dator och windows....

paja windows så att det inte går att resna allt och köra in en ny ren installation... det skall väll inte gå förutom om du pajar hårdvaran dvs.

så varför kan jag inte paja mjukvaran i en telefon och installera om en ny version ifall jag pillar runt för mycket

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Bricka telefonen kommer från att den blir lika användbar som en "brick" (tegelsten) och en brickad telefon går inte att göra något åt, utan den blir oanvändbar.

Det som Behedewin beskriver är därför inte att bricka sin telefon, även om uttrycket har börjat användas i sådana sammanhang på sista tiden.

Ett exempel på telefonbrickning är Samsung spica, där man skrev över viktiga bootfiler när man satte en för stor splash, och därför var det omöjligt att komma in i varken recovery eller vanliga systemet.

14. behedwin

MINA ENHETER

kan man jämföra bricka med att om jag på något vis skulle paja min dators bios på moderkortet... dvs att oavsett vilket OS jag kör så kan jag inte boota datorn och för att mjukvaran på moderkortet är paj.

bios paj på en telefon = brickad

15. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej. Det gör att skriva in ny BIOS.
    Att bricka en telefon (eller annan motsvarande enhet) innebär att det är förstörd. Den går inte att laga. Den är bara att slänga. Helt död.

16. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kan alltid rädda en mobil om det är mjukvaruproblem, well om man har tiden alltså.

OnT: Android handlar ju om modding. Det är ju vad HTC och alla gör och sedan vi. Älskar verkligen open source. ;)

17. behedwin

MINA ENHETER

Ja men det är ju frågan
    Vad är det som går sönder vid en brickning

Sent from Santa's batphone.

18. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det som går sönder när din bil går sönder beyond repair? Just det, det kan vara olika... Förstår inte vart denna diskussion leder. Att roota och modda innebär ökad risk att något går snett, därför kan inte google eller tillverkare (officiellt) stödja detta.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Du svarade på din egen fråga!

Sent from my Motorola Atrix.

20. Knäckebrorsan

Knäckebrorsan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Men inte på hur man brickar den!?