Fråga: Rootade, har nu dumma newbiefrågor

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Nummerskivan, 15 jul 2012.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag rootade precis min telefon, och nu har det uppstått nya frågor. Jag har aldrig roota förut, så jag är helt novis.

1. Hur gör jag nu för att backuppa OCH sedan återställa alla appar och deras inställningar? Jag ser backupfunktioner i GO launcher EX funktion som kräver root och ska ta inställningar vad jag förstår), i CWM finns backup men jag vet inte exakt vad den backuppar, och så har jag Titanium (ej pro). Vilken ska jag välja, och hur återställer jag sedan? Ska jag roota igen efter jag har uppdaterat mjukvaran, installera om programmen ovan, och återställa via dem? Men jag vet inte var backupfilerna finns. Om de inte är på externa kortet, så wipas de bort ju. Backupen från CWM valde jag att lägga på externa, så den finns ju där, bara att jag har ingen aning om vad som backuppats.

2. Installera och använda Mobile ODIN. Vad ska jag ha den till? Och en sak förstår jag inte: för att lägga in den, måste jag ha rootat, och det första jag ska göra sedan, är att flasha CF-Root-SGS3-vX.X.zip??? (Enligt https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322) Det verkar konstigt för mig.

3. Triangle away: Jag ser inget konstigt vid uppstart. Borde jag det? Jag ser alltså ingen anledning att använda Triangle away, men jag kan ha fattat fel.

4. Hur gör jag nu då för att på bästa sätt uppdatera min telefon, sedan återställa den så att jag får tillbaka mina appar, launcher och dess inställningar, så som de var innan uppdateringen? Jag har alltså tänkt fabriksåterställa (och wipe:a), uppdatera via Kies (eller Odin, bara jag får den mjukvara som är den jag får genom Kies), fabriksåterställa igen, och sedan återställa med backup. Vill slippa konfigurera om varenda app, launchermappar o.s.v.

Mitt största problem är nog att jag inte förstår engelska tillräckligt bra för att hänga med alla förklaringar, eller att jag är sådan total nybörjare att sådant som "flasha XX och YY, en baggis" inte säger mig tillräckligt mycket.

Vi borde skapa en newbie-tråd där riktiga root- och flashnings-nybörjare kunde ställa sådana här frågor. Tror inte snabba frågor/svar-tråden är gjord för det, och man kan ju inte fråga i tips och trix heller så att den blir helt nedlusad med newbiefrågor.

2. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Ja du... allt är inte enkelt här i livet. ;-)

1. Finns många program för att göra backup. Titanium anses väl vara mer eller mindre bäst. Exakt hur du ställer in vad som ska sparas är något du får läsa dig till i appen. Finns säkert guider, men så svårt är det inte. Är man novis så är det alltid lite trial and error. Det är ju klart en fördel att spara på extern lagring, annars får du ju flytta backupen till t.ex datorn innan du wipar. Root försvinner inte vid wipe, bara vid uppdatering med officiell uppdatering från Samsung. Annars är praxis att du rootar om rakt av om du förlorar rooten.

2. Ska du testa massa roms och flasha kan det vara smidigt med Mobile Odin, annars kan du i princip skita i den appen. Använd Odin via datorn ist om du bara ska flasha någon enstaka gång.

3. På SGS3 syns ingen triangel. Däremot finns det en räknare i recoveryn som håller koll på hur många gånger du flashat och om du har custom eller officiell firmware. Triangle Away nollställer detta. Något som egentligen används för att dölja att du flashat.

4. Ska du inte hålla på med custom roms så finns ingen anledning att wipa luren. Dra hem senaste nordiska officiella firmwaren från sammobile, lägg in via Odin, roota. Klart. Du får fortf. OTA uppdateringar när du rootat, men rooten försvinner. Rota då bara igen. Tar 30 sekunder när du vet hur du gör.

Om du tvunget ska wipa; lägg in senaste FW enligt ovan, roota, total backup med Titanium. Kopiera backupen till datorn eller minneskort. Återställ + wipa.

Roota (igen eller första gången), lägg in Titanitum och restora backupen.

Det är väldigt enkelt faktiskt. Du kan behöva köpa pro på Titanium för att få ut en riktigt komplett backup.

Det är inte så lätt att göra nybörjarguider heller. 5 av 10 läsare skummar igenom guiden om den är för lång och gör fel i vilket fall. Jag förstår om dina engelskakunskaper gör det svårt för dig att läsa på, men ibland får man gilla läget. Svenska pratas aktivt i ett litet sketet land i världen, och all teknisk info kommer nästan uteslutande på engelska. Menar inte att vara elak, men all info kan inte översättas - det tar för lång tid.

Nummerskivan gillar detta.
  3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack så mycket. Det gav en del som jag inte visste.

Att jag wipar är för att jag ogillar de filer och mappar som avinstallerade appar lämnar ibland. Vill inte se dem, och vet inte om vissa saker ligger och stör. Om jag nu inte använder fel ord, så menar jag alltså "formatera om" interna SD-kortet. Få bort skräp.

4. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Eftersom det finns språkproblem för en del, eller att man har svårt för facktermer och slanguttryck - eller för all del att man skummar och missar, så borde ju en newbie-tråd vara en bra sak :)

"Frågor och svar för dummies." Så slipper man fråga i viktigare trådar, eller förstöra snabbfrågetråden eller skapa nya trådar överallt. :)