Rootat och radera appar?

Diskussion i 'ASUS' startad av Lefty_, 8 jul 2011.

1. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tjenare swedroid!

Andra (eller tredje gången) jag postar, men första gången löste jag det på egen hand.

Nu har jag skaffat mig en mycket trevlig eee Transformer och är väldigt nöjd med den. Desvärre var jag INTE nöjd med dom skruttiga apparna som följde med, så nu har jag rootat och installerat en egen rom helt enligt xda.

Eftersom jag nu har root (HAHA! :D) borde jag kunna avinstallera bloatwaren, men det funkar inte från den vanliga "inställningar"-menyn. Har jag missat något i guiden eller måste jag radera dom manuellt?

Som en side-note så såg jag någon som postade en länk i desire-forumet om en annan apk som man kunde dra hem med maps som stödjde navigation, så om ingen har svar på första frågan, länka mig gärna till navigationsbiten, det är högintressant!

Tack på förhand!

2. HowdyBowdy

HowdyBowdy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Använd ES File Explorer eller liknande. Gå sen till \system\app\ och radera apparna.

3. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

+1:)

4. HowdyBowdy

HowdyBowdy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

5. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Dom kommer försvinna från app-listan och allt då, hoppas jag? :)

6. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

7. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nej det gör de inte alls, att te bort dem därifrån gör ingenting förutom att den frigör lite oåtkommlig plats på internminnet. Det du ska göra för att avinstallera apparna är att ladda hem titanium backup från market och därifrån så ska du välja att avinstallera dem. Se till att du bara tar bort bloatware dock. Hoppas att jag kunde hjälpa :)

Lefty_ gillar detta.
  8. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Grymt! Har redan installerat TB, men hade inte en tanke på att man kunde avinstallera appar med det! :) Ska tacka dig med forum-funktionen sen när jag sitter vid en dator! :D

9. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Bättre att frysa apparna än att avinstallera dem. Det kan du göra med TB, Easy Freeze, adb shell pm disable package_name.

Last edited: 10 jul 2011
  10. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hah, smart tänkt! Fast, nu är dom redan raderade! ;D

Det är klart, jag har ju tagit backup på dom, så jag kan ju återställa apparna och sen frysa dom, men det känns lite overkill, nu när plattan ändå fungerar såpass bra som den gör! ;D

Appropå BRUT-maps-grejen, måste jag avinstallera befintliga maps först? Kanske kan prova att frysa befintliga maps och installera BRUT?

11. Trekis

Trekis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Lite of topic men undrar till er er som har rootat.

Varför har ni gjort det? Är inte säker om jag skall göra det eller inte.
    Har ni överklockat den ? Det är lite anledningen som jag skulle vilja roota.

12. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag rootade den mest "för att jag kan" och experimentlusta. Samtidigt finns det ju vissa fördelar med att ha root. Man kan köra vissa appar som vanligvis inte fungerar t.ex. Titanium Backup, för att backuppa sina appar och radera / frysa andra appar som man inte vill ha kvar. Sen ska man ju kunna installera google-maps med stöd för beta-navigation i sverige också, även om jag inte har tagit tag i den saken än. (Funkar dock rätt bra i telefonen).

Jag har inte överklockat den, då jag anser att den är snabb nog ändå. Så du är nöjd med din transformer som den är finns det egentligen ingen anledning till att ha root. Visst är överklockning trevligt, men det är samtidigt ganska riskabelt (som jag har förstått det) eftersom man kan överhetta tableten.

Trekis gillar detta.