Rootning av Desire 2.3.3

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av JonteeU, 12 dec 2011.

1. JonteeU

JonteeU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

2. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Skulla vara tacksam för snabbt svar! :)

3. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

4. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är mer ute efter att roota och lägga in en custom rom :)

5. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det är för att kunna roota som du behöver revolutionary. I den 2.3.3 som man installerar i Desire har HTC lagt in bootloader som gör att man inte skall kunna roota. Mej veteligen är det bara revolutionary som lyckats knäcka detta. Du rootar genom att ladda ner superuser som nämns under punkt 4 i instruktionen. OBSERVERA, ta den variant av superuser som länkas till från revolutionarys sida, den är modernare. Revolutionary fixar så att du kan skriva till telefonens interna minne (S-OFF), superuser rootar telefonen.

När du kör revolutionary och har fixat S-OFF vill jag minnas att du frågan om du vill roota också. Ha superuser nedladdad och färdig. Minns inte om revolutionary flashar åt dig, annars får du lägga superuser under root på kortet och flasha genom att starta med vol-down + power och sedan välja rätt kommando på menyn du får upp.

Enklast är att följa instruktionerna ovan och sedan använda rom manager för att roota vad du vill. Du kan vänta med Link2SD, den ingår oftast i det paket du kör in när du rootar något annant än 2.3.3.

EN VARNING: Läs alla instruktioner nog, läs dem sedan två gånger till. Vänta sedan någon timma innan du försöker. Är du det minsta osäker så läs på igen. Är du forfarande inte säker så strunta i det, du kan förstöra ordentligt för dig. Ett vanlig fel är att man inte väntar tillräckligt länge på varje moment utan bryter förloppet, en del moment tar tid.

JonteeU gillar detta.
  6. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har nyligen skrivit en instruktion som kanske kan vara till nytta i delar.

Bifogade filer:

nizzehult och JonteeU gillar detta.
  7. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är väldigt dålig på engelska men tack ändå.
    Jag har tittat och tittat på olika sidor om rootning till 2.3.3 och kommit fram till att jag inte hittat nån som passar min typ av guide (väldigt nybörjar guide) så jag tar gärna emot tips om guider som passar min typ på svenska om rootning mm. :)

Försår om du tycker jag är petig men jag är väldigt rädd för att råka bricka luren :)

8. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Skall översätta valda delar av den engelska instruktionen till "hjältarnas och konungarnas språk". Det blir inte så mycket när jag vet vad du är ute efter. Återkommer.

JonteeU gillar detta.
  9. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack så mycket :)

10. Alphasn

Alphasn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

JonteeU gillar detta.
  11. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur lång tid tog det för dig??
    Är du kunnig om root? :)

12. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har både tidigare, och nu, försökt hitta en någorlunda heltäckande beskrivning över hur man rootar Desire med 2.3.3. Har inte lyckats, den bästa jag sett är den Alphasn länkar till ovan. Bättre du följer den än att jag ger något alternativ baserat på vad jag tidigare skrivit.

Instruktionen är på engelska. De program du använder om du rootar kommer också att använda engelsk text. Framförallt så blir det mycket svårt att klara av eventuella problem utan att basera sig på instruktioner på engelska. Instruktionen Alphasn länkar till är mycket pedagogisk, ovanlig detaljerad och rakt fram. Känner du dig inte tillräckligt hemma med denna, roota inte.

Det jag kommit på värt att lägga till är:

1.När man använder clockworkmod recovery står det att man skall välja genom att använda Power knappen. I vissa lägen fungerar inte denna, använd då knappen längst ner i mitten på telefonen – den man använder för att välja med.
    2.Använd ROM Manager för att starta clockwork recovery. Allt blir betydligt enklare. Startar man recovery via kallstart med vol ner + power så kommer man in i ett läge där clockwork recovery provar ett antal olika alternativ utan att lyckas. Den kommer rätt men det tar tid.
    3.Vill minnas att man får strul när SU uppdaterar den binära filen. Om man låter uppdatera den binära filen, tar bort uppdateringarna för SU och sedan installerar dem igen så fungerade det för mig.

13. Alphasn

Alphasn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Skulle gissa på att jag genomförde proceduren på ca 30-40 min. Blev mycket pausande och omspelningar av guiden så att jag hela tiden hade koll på läget.

Är inte sedan tidigare kunnig kring rooting, men läste på mycket innan jag rootade så att jag kände mig säker. Finns många duktiga medlemmar på forumet (ex. donaldduck) som kan mycket om rooting. Så gör som jag gjorde och läs alla tipsen/svar som finns!

JonteeU gillar detta.
  14. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

SU = Super User??

Hur installerar man SU igen? :)

Last edited: 14 dec 2011
  15. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Läste guiden en gång till och fastnade vid: 5. Copy the root .zip file to the root of your sdcard and wait for it to transfer (not in any folders, just on the sd card itself).

vart ska man lägga root.zip file filen? :)

16. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Den fil du får ner när du klickar på root.zip har variantnummer 2.3.6.3 av superuser. På den bifogade skärmdumpen kan du se variantnummer för min, senare än den ovan alltså. Du ser också att det finns en SU binär med variantnummer. Dessa uppdateras oberoende av varandra.

Min SU finns under installerade program från Market, antagligen åkte den in där när jag flashade in den, minns inte. Den uppdateras i varje fall på sedvanligt sätt via market. Det är när man uppdaterar den binära filen det blir strul, för mig åtminstone. Som sagt avinstallerar jag då uppdateringarna för SU och sedan lägger in dem igen. I stället för att lägga in variant 2.3.6.3 och mer eller mindre omedelbart få uppmaning att uppdatera så kan du ju leta reda på senaste varianten och flasha in den direkt. Vet inte var man hittar den, de har antagligen en hemsida.

Både i telefonen och och för SD kortet har du en filstruktur. Root i detta fall innebär att du lägger den högst upp i strukturen, direkt under /SD. Om du inte är van vid att använda en filhanterare har du ett hinder till. Det finns en som är både bra och gratis och som du dessutom kan använda för telefonens minne. Den heter File Expert och finns på Market. Lek lite med den så förstår du vad root är. Innan du rootat telefonen.

Bifogade filer:

JonteeU gillar detta.
  17. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack!

en fråga till, jo jag ska ladda ner revolutionary och ska skriva in serienummer, när jag går in på telefonen så ser jag att 0 och o ser likadana ut, vad ska jag göra? :)

18. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Markera koden du får och välj kopiera. Klistra sedan in på rätt plats.

19. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Om din fråga är hur man ser skillnad mellan tecken när du läser det från telefonen så vet jag inte.

20. JonteeU

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

hur ska jag göra då da?

För antar att det spelar roll om man skriver rätt? :)