Rootning av magic på mac

Discussion in 'Magic' started by timmy, Jul 13, 2009.

1. timmy

timmy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har kollat runt en del på xda-developers och här för att hitta ett sätt att roota med tex daldroids-romen via en mac. Man kör ju på unix-kommandon som, så vitt jag vet, bör vara rätt så liknande för linux. Jag får det inte att spela överhuvudtaget och nu har mina ringa unix-kunskaper kommit till korta. Någon som har några tips? Vore sjyst om man kunde slänga ihop en guide till wikin, grymt irriterande att behöva leta reda på en pc varje gång man blir sugen på en ny rom...

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Absolut, det hade varit kalas om någon med en Apple-maskin kunde lägga upp en guide i wikin.

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nu skriver jag här och från huvudet så vi kanske får justera den ett par gånger innan vi får upp den på wikin. Detta är för PVT32A (dvs vår nordiska magic)

1. Börja med att skapa en katalog som vi döper till android i Dokument mappen.

2. Ladda hem SDK'n från Google: http://developer.android.com/sdk/download.html?v=android-sdk-mac_x86-1.5_r2.zip.

3. Flytta zip filen vi laddade hem i steg 2 till android mappen vi skapade i steg 1. Packa upp zip filen, sedan kan du kasta den.

4. Döp om android-sdk-mac_x86-1.5_r2 till sdk-mac_x86-1.5_r2 för att göra det hela lite enklare (behövs inte men då vi redan är i en android mapp så behöver tycker jag det är enklare att döpa om katalogen).

5. Vi måste dessutom hämta hem Fastboot-mac från http://www.htc.com/www/support/android/google-io-device.html (finns en bit ner på sidan). Packa upp filen och kopiera fastboot binären till tools katalogen som finns i mappen som vi döpte om i steg 4.

6. Starta en terminal

7. Dags att editera .bash_profile (en fil som körs varje gång man startar en terminal i OS X/Linux) med följande kommando:
    Code:
    nano .bash_profile
    8. Överst i filen lägger vi till följande rad
    Code:
    export PATH=${PATH}:~/Documents/android/sdk-mac_x86-1.5_r2/tools
    Spara filen genom att trycka CTRL+x och svara yes på frågan. Stäng sedan terminalen och öppna en ny, detta för att vi ska aktivera sökvägen så vi inte behöver stå i tools mappen för att använda adb samt fastboot.

9. På din telefon: Gå till ”Home -> Settings -> Applications -> Development ->” och slå på ”USB debugging”

10. Ladda hem recovery filen från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492 samt valfri ROM från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=534464.

11. I android katalogen från steg 1 skapa en ny katalog, t.ex rootning. Flytta de två filerna från steg 9 till den katalogen.

12. I terminalen från steg 7 kör vi cd kommandot för att ta oss till rätt mapp.
    Code:
    cd Documents/android/rootning
    13. Kopiera över update.zip till telefonen.
    Code:
    adb push nk02ion_r4_LITE-signed_for_HTC_branded_only.zip /sdcard/update.zip
    14. Stäng av telefonen och starta den sedan med BACK+POWER, när fastboot skärmen med de tre skejtande androiderna koppla in USB kablen mellan dator och telefon.

15. Starta återställningskonsolen.
    Code:
    fastboot boot recovery-RAv1.1.1H.img
    16. Telefonen kommer nu starta om och det kan ta en stund.

17. I menyn som kommer upp så börja med att göra en backup genom att scrolla ner med rullhjulet till "Nandroid backup" och sedan trycka in scrollhjulet.

18. När backupen är färdig så ska vi rensa telefonen, scrolla till "Wipe data/factory reset" och välj den.

19. Efter att den har rensat färdigt så välj "Apply update.zip" alternativet.

20. När uppdateringen är färdig välj "Reboot system now", denna omstart kan ta väldigt lång tid.

21. Färdigt.

Last edited: Jul 18, 2009
  4. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint ehnvis!

När någon kört igenom guiden kan de väl bekräfta huruvida den fungerar eller om något bör ändras, så för jag gärna över den till wikin.

5. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jag tror inte jag har missat något men skulle jag ha gjort det så får ni hojta. Det är egentligen ingen större skillnad mellan de olika operativen hur man gör. Bara hanteringen av filerna/filsystem som är lite olika samt att man inte behöver bry sig om drivrutiner på Mac som man måste på Windows.

Att jag skapar kataloger som jag gör i guiden är bara ett enkelt sätt för mig att hålla ordning och reda då jag gärna vill hålla allt för android i en och samma mapp.

Tillägget i .bash_profile är bara en ren lathet från min sida då jag inte vill stå i tools mappen varje gång jag vill prova att fastboota en fil eller kopiera filer till från minneskortet med adb.

Last edited: Jul 14, 2009
  6. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har nu flashat om min egen Magic (tog äntligen hoppet hehe) och gjorde lite ändringar i guiden så nu borde den vara okej. Någon annan som har mac kan ju testa med för att vi ska vara säkra.

7. depeo

depeo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

fastboot finns inte i SDK for mac sist jag provade, nagot de fixat nyligen?

8. schmidt

schmidt Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

excellent guide! Sa mig mer än Ubuntu guiden (och jag sitter på Linux)

9. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det har du rätt i, jag justerar guiden och lägger till länken där jag hämtade fastboot för mac.

10. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Ser bra ut, kommer jag på något så justerar jag den.