Router med 4G-stöd

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid91, 11 nov 2012.

1. Droid91

Droid91 Guest

Hej hopp!

Är på jakt efter en router som har stöd för 4G-modem, närmare bestämt Huawei E398 med Tele2 som operatör. Den bör även ha 2 USB-portar med filserver-funktion och printerserver. I övrigt är det ganska standard specifikationer.
    Har hittat en som verkar lovande:

http://www.dustin.se/product/5010462411/dovado-4gr-4g-router/

Problemet med denna är att den fått viss dålig kritik på bl a prisjakt, så jag vill ha lite alternativ till den, t ex:

http://www.dustin.se/product/5010548980/asus-rt-n56u-gigabit-dualband-wireless-n-router/

Där står det förvisso att den inte stöder 3G-modem, likaså på produktsidan hos Asus. Dock så verkar den stöda 3g-modem enligt en kompabilitetslista man kan få upp, men då inte E398. Vill inte köpa grisen i säcken så....

Har ni några tips på andra routrar som är värda att satsa på? Prisklass runt 800 då.

Tack för svar! :)

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 253

MINA ENHETER

Netgear MBRN3000 ska klara E398 vad jag läst men jag har inte provat själv.

3. Droid91

Droid91 Guest

Tack för svar Buzz!

Dock har den routern enbart 1 USB-port och dessutom ingen WAN-port, vilket är lite märkligt. Antar att routern är specifierad för att enbart köra med 3g/4g-modem.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Läste lite smått om någon Netgear MBR1517 som är en 4G-router, men hittade inget pris på någon svensk sida.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Den perfekta routern finns inte än för en 4G anslutning där man vill köra 50-80 Mbits. Jag har haft 4G i snart ett år och kompromissen är en Dovado Tiny.

http://www.dustin.se/product/5010598897/dovado-tiny-4g-router/

Med senare firmware så bryggkopplar man den så kan man använda vilken router som helst med alla funktioner. Funkar utmärkt !

Det dyker nog upp bättre routrar för Sverige var tidigt igång och nu kommer de stora länderna så då blir det nog bättre.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 423
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Någon Dovado-router skulle jag säga! Själv har jag 4GR och den funkar bra. Tiny är även ett bra alternativ om man tänkte ha en annan router :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Mina föräldrar har en Huawei B593 med tele2 4g som enda internetuppkoppling hemma. Den är fanimej det stabilaste jag stött på i routerväg tror jag. Routern har gått ned en gång totalt på 8 månader. Dessutom är wifi-prestandan bland det bästa jag stött på. Både hastighet och täckning.

Kanske inte riktigt vad du efterfrågar eftersom du redan har ett modem, men prisskillnaden är inte särskilt stor(Man kan hitta en B593 för runt 1000 kr)