Router till hemmet - Kan jag bara köpa vad som helst?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 14 apr 2023.

1. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag vet inte om det här är rätt del av forumet för detta, lite udda situation kanske.

Jag har haft lite problem med mitt internet hemma under en tid.
    Har Telenor som operatör, men misstänker att problemet från början var routern. Routern hade både ett 2,4GHz och ett 5GHz-nätverk, och för ca. 3 veckor-1 månad sen försvann 5GHz-nätverket helt och hållet, och 2,4GHz var det enda som fungerade. Det fungerade OK men var lite mer laggigt än tidigare, märkte när jag spelade spel online att jag fick ping-spikes där min ping blev väldigt hög och spelet började lagga vilket aldrig hänt på det nätverket innan.

Ringde Telenors kundtjänst till slut idag efter att internet låg nere tillfälligt - men felsökningen och omstarterna/återställningarna som dom gjorde för att lösa problemet gjorde att routern på riktigt låg av, ingen strömtillförsel överhuvudtaget och började lukta bränt, så nu är problemet betydligt mycket större än innan jag ringde supporten.
    Så då kommer jag till det irriterande: Jag vill inte vara utan internet i 3-5 arbetsdagar som det tar för dom att skicka ut en ny router, vilket jag tycker är ganska absurd väntetid i Sverige 2023 när det är en sån grej som internet (jobbar hemifrån etc)

Aja, inlägget blev halvt ventilerande istället för frågan, som kommer här:

Har Telenor som bredbandsleverantör i min hyresrätt.

Kan jag köpa en egen router och vara good to go, eller måste jag köpa en specifik typ av router, eller har jag inget annat val än att vänta på deras router som dyker upp om en vecka?

2. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Du bör kunna använda vilken router som helst (undantaget är la möjligen om du kör IPTV och/eller IP-telefoni). Men du kan ju alltid koppla datorn direkt till uttaget så länge.

Kristy och bernard gillar detta.
  3. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det är sant, har dock inte portarna som krävs på någon av mina datorer för att göra det, så då får jag ändå köpa en dongel för det + en tillräckligt lång kabel för det, då känns det som att man lika gärna kan köpa en router.

Kör inte IPTV eller IP-telefoni, förövrigt.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad har du för budget?

Jag brukar alltid tipsa om Nest Router eller Nest Wifi Pro (WiFi 6E). Bägge funkar för övrigt som thread boarder routers med, så du kan lägga till smarta hem-prylar med stöd för det sedan.

Vill du komma billigare undan gör den första jobbet utan problem i de flesta fall. Den andra är mer om man är en power üser och vill ha det senaste.

Kristy gillar detta.
  5. Mats Palmberg

Mats Palmberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Bytte operatör nyss, fick en ny router från Telia, hade en från banhof som jag inte orkat byta men det funkar fint ändå.

6. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Även ASUS routers är rätt ok, får bra hastighet via wifi.

bernard gillar detta.
  7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

OT: Am någon anledning öppnas inte dina länkar i Prisjakt appen eller ja appen öppnas men bara till första sidan och inte till produkten. Märkte det tidigare också.

8. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag skulle absolut max lägga 1490:- som Nest Routern kostar, men ser inte ut som att någon butik lagerför den där jag kan plocka upp den idag/nu.

Eftersom att det mest handlar om att fylla faktumet att jag inte har någon router i 3-5 dagar så hade jag tänkt köra denna:
    TP-Link Archer C80 - AC1900 / Dual Band / MU-MIMO - Router - Webhallen.com
    Visst, fortsätter kanske att använda den efter perioden också om den fungerar bra, men...

Edit: Visst, NetOnNet som är relativt nära mig (10 min promenad till buss + 5 min med bussen) har den, men annars känns det mer najs att gå till Webhallen som är mindre än 5 minuter bort om möjligt liksom, och dom hade den inte, plus att dom tar 1690:- för den där.