Har precis sålt min gamla asus router på tradera. Är det något man måste tänka på innan man skickar den? Ex måste en router nollställas eller kan den nya användaren bara logga in på routern och skapa ett nytt nätverk?
Jag hade definitivt fabriksåterställt routern först, för den sparar ju loggar på trafiken etc. Du kan göra en "hard reset" bara med hjälp av resetknappen på routern (dvs om den har någon, men de flesta brukar ha det), eller logga in på den och göra en reset den vägen. Det har inte så stor betydelse vilket alternativ du väljer. Det är så enkelt/snabbt gjort att det inte finns någon mening att skippa den biten innan man skickar iväg routern.
(Dröjde lite m svar för att fundera ngt, då nyare kommer med så mycket extra finesser, "prenumerationer" på skydd etc.) Instämmer med @bernard. Det är minimum (oavsett vad som ev. kan göras mer). Sedan har det väl diskuterats att "fabriksåterställning" inte innebär "så som den anlände". D.v.s. en router återställer oftast fabriksinställningarna för den firmware som f.n. är installerad, å det är sannolikt inte den som den kom från fabrik med. I vilken utsträckning detta även raderar precis samtliga nätverksnamn, lösenord etc. vet jag inte, men det väl troligt att allt ryker.
Allt "ryker" och den blir återställd till samma läge som när den var ny, dock givetvis nergraderar den inte fw om den uppdaterats sen den var ny.