Diskussion: Routrar från TP-link skickar trafik till tredjepart oavsett inställning?

Discussion in 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' started by bernard, Mar 14, 2022.

1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För vissa TP-link-routrar som har "HomeCare" och "HomeShield" verkar de routa mängder av trafik till ett företag som heter Avira. Det gäller även om användaren stänger av allt som har med de två nämnda funktionena att göra, vilket låter rätt allvarligt: TP-Link routers caught transmitting traffic to a third-party company

Det är ju inte ovanligt att många routrar idag kommer med funktioner som erbjuder en att analysera nätverkstrafiken för att hitta hot, men detta är ju i regel valfritt och brukar inte vara aktiverat som standard. I det här fallet verkar det dock som det inte hjälper att stänga av funktionerna heller, utan delar av trafiken skickas ändå till en tredjepart.

Verkar gälla bland annat AX3000:

TP-link skall ha medgett att det är ett problem och påstås jobba på en fix, men det är inte första gången, så tyckte det var värt att ta upp:

Last edited: Mar 14, 2022
    Hatsune Miku, Kristy and Leo83 like this.
  2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Det är ju en kinesisk tillverkare så det är väl väntat...

Frågan är varför de skickar till Avira som ju har kopplingar till Norton/Symantec, vad jag vet så är de företagen inte kinesiska (fast de är de kanske ändå genom olika ägarstrukturer).

Kristy likes this.
  3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    För att de levererar mjukvaran, eller iallafall funktionerna för för det inbyggda skyddet i routers från TP-link.

Last edited: Mar 15, 2022
    Heleg and Kristy like this.
  4. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Tar upp en gammal tråd som också handlade om TP-link

Enligt CSO 19 december 2024

Den amerikanska regeringen undersöker TP-Link, ett kinesiskt företag som levererar cirka 65 % av routrarna till amerikanska hem och småföretag, mitt i oro för nationella säkerhetsrisker. Rapporter tyder på att dessa routrar har sårbarheter som cyberbrottslingar utnyttjar för att äventyra känslig företagsdata.

Undersökningar från handels-, försvars- och justitiedepartementet tyder på att routrarna kan ha utnyttjats i cyberattacker, vilket väckte larm för enskilda användare och företag som förlitar sig på säkra nätverk för att stödja hybridarbetskrafter.

Om de bekräftas kan dessa risker leda till ett förbud mot TP-Link-produkter i USA redan nästa år, vilket återspeglar eskalerande spänningar mellan USA och Kina över cybersäkerhetssårbarheter i teknisk infrastruktur, enligt The Wall Street Journal .

Klurre, Kristy and bernard like this.
  5. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T