S-OFF fördelar

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av blitz, 31 maj 2011.

1. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tjena,

Suttit här hemma och funderat på varför inte adfree fungerar på min rootade telefon sedan jag installerade CM7, dock så verkar det vara så att S-OFF krävs för detta.
    Men det jag undrar är vad det är för mer fördelar med att köra S-OFF.

Det jag har hittat är nedanstående:
    Man kan ändra partitionstabell till anpassade efter vilken rom man kör
    Adfree fungerar (CM 7)
    Man kan byta splashscreen

2. jenordfoto

jenordfoto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Adfree fungerar för mig som har stock HBOOT och S-ON så jag vet inte riktigt.

3. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag kör S-Off och en av de få fördelarna jag ser är väl att du kan radera/skriva i /system när telefonen är bootad.
    men det är egentligen ganska meningslöst i mitt tycke..
    vill man ändra i rommen kan ju man göra det i zipfilen istället, innan man "flashar" in den..

Vi tar CM7 NB som exempel:
    när du laddat hem den är ju den i form av en zipfil, den kan man öppna med valfritt program och under /system/etc finns en fil som heter hosts.
    den kan ju ersätta med tex: http://db.tt/0GaN3a2 (Högerklick save as) och sen flasha in zipfilen på valfritt sätt...
    Se till att filen inte heter hosts.txt eller liknande, den måste heta hosts och inget mer..
    titta gärna på filen med en texteditor så ser du hur den är uppbyggd, det är bara ändra och ta bort efter eget tycke..
    Det finns även i windows en sk. hostsfil som fungerar på precis samma sätt..

Denna procedur ger samma resultat som att köra med adfree..

I ditt fall är nog hostsfilen länkad till datakatalogen där det är tillåtet att ändra filer

Last edited: 1 jun 2011
  4. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag använder mig av den hostfilen också för att få bort reklamen. Men då vet jag, som det är nu så finns det inte någon anledning för mig att ordna s-off

5. drench

drench Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Fördelarna jag tycker är framförallt att man kan ändra systemets partionering, byta HBOOTEN :) detta för att få en snabbare telefon :) och dels kunna ta bort filer då telefonen är bootat, skulle aldrig gå tillbaka till att göra de innan man flashar :P

6. spunken

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det är väl en modifierad sanning, hastigheten beror väl inte direkt på HBOOT bytet i sig, utan mer att man patitionerar om de 512mb man har till en mindre /system, större /data samt ta bort /cachen och på så sätt slipper APP2SD..

Men annars håller jag med dig, :teeth:, jag vill nog kunna styra över det själv med..

7. drench

drench Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

yes men genom att slippa A2SD så läser den ju appar osv snabbare genom telefonens minne :) blir ju snabbare xD

8. spunken

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Marginellt.. ;);)

nä, det är sant... men efter en viss punkt och många appar hamnar ju man där till slut ändå.. :(

9. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har suttit och funderat på att göra detta bara för att man kan, men väntar nog till CM7 kommer med Android 2.3.4 och gör en hel ominstallation då.