S-pen funktioner tips?

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av GATUPLAN, 20 apr 2023.

1. GATUPLAN

GATUPLAN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Tänkte skapa en tråd med S-pen tips.
    Det är min första ultra och man blir nyfiken på de funktioner "som man inte vet att man behöver".
    Vilka funktioner föredrar du?

181wolf och Kristy gillar detta.
  2. Belz

Belz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278
    Jag använder s-pen en hel del på jobbet för att ta anteckningar samt mått (jobbar som projektledare inom bygg).
    Sen är det väldigt passande för mig med s-pen och delad skärm då jag kan ha uppe anteckningar och kalkylator samtidigt för att beräkna mina mått m.m.

Kristy gillar detta.
  3. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Jobbar också inom bygg och den enda nytta som jag har haft är typ ifall jag ska skissa till kunderna så att de förstår. Vore intressant att veta vilka fler användningsområden som du har :)

4. Belz

Belz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278
    Jo, men lite samma.
    Ritningar till kund och arbetare.
    Skissar även upp för mig själv med mått (ibland tar jag även bilder med kameran och markerar på bilden med mått m.m).
    Brukar även skriva upp material som behövs och materialåtgång.
    Gör även ibland snabba scheman på morgonen om det blir lite mycket att komma ihåg som ska göras under dagen.

Lite sånt. :)

Kristy gillar detta.
  5. Dashio

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Detta var ju ändå rätt så bra! Detta visste jag ej att man kunde göra!
    Med scheman, har du specifika mallar för det eller är det mer typ som en anteckningsbok där du skriver exempelvis:
    08:00 Leverans isolering
    09:00 Möte med XXX? :)

Jag har inte testat det men vore smidigt ifall man kunde skissa på ritningarna och så finns det vid datorn när man kommer in till kontoret.

6. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Med en molntjänst så kan du få den funktionaliteten.

Jag och sambon kör onedrive där vi kör office online så vi kan samarbeta på dokument, ser varandras ändringar i realtid och har full tillgång till dokumenten på mobiler och datorer.

Kristy gillar detta.
  7. Dashio

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Det var jag medveten om men sist när jag kollade så fanns det inte någon PDF läsare med "work sharing" kompatibilitet? Eller hur gör ni med PDF dokument? :)

8. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Vi använder inte pdf på det sättet men om man kan ordna så att lagringen sker i molnet så funkar åtminstone en användare år gången.

9. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Använder pennan ofta för att ta snabba anteckningar som telefonnummer, instruktioner, anteckningar för uppdrag på jobbet osv.
    Det var lite roligt att lägga in Light Saber activate och Light Saber off ljud för S-pen när man tog ur och satte tillbaka den. Minns inte var jag gjorde det, men antaligen in i måste-tillägget Pentastic som är en del av Samsung GoodLock modulhanterare.
    Pentastic kunde också ändra menyn till mer kompakt variant och ändra "muspekaren" för S-pen.

Kristy gillar detta.
  10. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Adobe Reader har stöd för lagring i molnet vad jag kan se, Document Cloud, Google Drive och Dropbox stöds (Document Cloud är Adobes molntjänst).

Kristy gillar detta.
  11. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Anteckna telefonnummer?
    Hade varit nice att köra det med penna under telefonssmtal eller när nan är stressad...?
    Var och hur sparas den anteckningen?
    Sista "versen" i din inlägg fattar jag inte alls, för mkt tekniska begrepp för mig.
    TACK

12. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Någon som använder S-pen funktioner i GALLERI och KAMERA?
    Har sett några reklamvideo etc men vad har ni upptäckt som är vettigt i praktiken?

13. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det avgör du själv beroende på vilken app du använder men de flesta skulle nog använda Samsung Notes som är optimerad för S-Pen.

Anteckningarna sparas i mobilen men det går utmärkt att spara som fil eller dela, det finns även inställningar för att synka med Samsung Cloud eller Microsoft OneNote.

corb06 och Kristy gillar detta.
  14. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Har försökt hitta användningsområden för pennan men nada än så länge. Testat med anteckningar osv men är smidigare att skriva med tangentbordet enligt mig. Man är så van vid det här laget ändå. Enda funktionen jag kan tänka mig är att använda den vid "avancerad" selfifotning.

Känns som att hela grejen med stylus i vardagen föddes när mobiler var nytt och alla var vana vid att skriva för hand. Idag är det ju tvärtom så då blir stylus den "annorlunda" metoden att skriva för de flesta.

15. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Ett kanske lite udda exempel som hände mig ikväll, jag var ute och gick i regnet och behövde skriva ett mess, det var helt omöjligt att svajpa meddelandet (och jag hatar verkligen att knappa bokstav för bokstav), det funkar bara inte med fingret när skärmen är full av vattendroppar men med pennan var det inga problem alls.

Jag tycker dessutom att många grejer jag gör på mobilen (både arbete och spel) underlättas av den precision som pennan ger när man använder den jämfört med att använda fingrarna, jag spar ofta betydligt mer än en sekund per gång och det är många gånger varje dag som jag spar dessa sekunder som jag kan använda till roligare saker eller förbättrad produktivitet.

Tiden jag "förlorar" på att ta ut pennan före och sätta tillbaka den efter är betydligt mycket mindre jämfört med tiden som jag sparar.

Cygnus gillar detta.
  16. GATUPLAN

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Ok det är jag som tänker fel. Jag trodde att det sparas som bild i galleriet...
    Tack