S10 batteri jämfört med plus.

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av str85, 7 mar 2019.

1. str85

str85 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Sitter i dagsläget på en Note 8 och tänkte att det var dags att byta ut den, så jag beställde en S10+, men ju mer jag funderar på det desto mer börjar jag överväga den vanliga S10an... Den egentligen ända anledningen att jag väljer dem större telefonerna (som dessutom är obekvämare för mina händer) är att jag vill ha så stort batteri som möjligt.
    men är det någon som hittat information om hur mycket S10 och S10+ egentligen skiljer sig åt i praktisk batteritid? försökte leta runt på tekniksidor och youtube videor, men allt jag hittar är hur mycket överlägsnare s10+ är över konkurrenterna, ingen jämförelse på dem internt.

känns lite som
    S10 = bättre pris, kan få tag i redan imorgon, mycket bekvämare att hålla i.

S10+ = större batteri, "best of the best".

bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @mannyb@mannyb hade du räknat på batteriets kapacitet i förhållande till skärmyta; vad var differensen mellan S10+ och S10?

(Brukar ge en fingervisning, då skärmen i regel drar mest).

3. str85

str85 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    antar att det här var svar på något jag inte han läsa, men ja, självklart drar den större skärmen mer batteri men samtidigt så använder jag mycket av kapaciteten på screenoff saker som musik med bt lurar och andra bt anslutningar som ex galaxy watch.

kollar jag på top 3 som dragit batteri idag så är det:
    screen 17% (2h 27min)
    youtube music 12%
    device idle 7% (14h 33min)

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, det är en skillnad på 4100 mAh vs 3400 mAh. En diff på runt 18%, och samtidigt är skärmytan 10% mindre på S10 vs S10+ .

Nu skalar det förstås inte riktigt på det viset, att en 10% mindre skärm innebär 10% lägre förbrukning, men det är nog inte så långt ifrån heller.

Jag skulle tro att det inte kommer vara en så stor skillnad mellan S10 och S10+ i praktiken om man har ett "normalt" SoT/screen on time-värde, dvs runt 5h eller vad som kan tänkas vara genomsnittet (...på Swedroid, hehe). Den mindre skärmen väger delvis upp för den lägre batterikapaciteten.

spigen, Elgen och Kristy gillar detta.
  5. str85

str85 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    låter väldigt rimligt.

undra om mam ska våga frångå dem mer eller mindre tvångsartade tänkarna om att alltid köpa "best of the best" och testa en telefon som med största sannolikhet är mycket mer bekväm till vardags.

Kristy gillar detta.
  6. Snaqejack01

Snaqejack01 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Jag var inne och kände på S10 serien häromdagen, har en S9 idag och har beställt en S10.

S10 är större än S9, och jag tycker redan att gränsen för att vara för stor för mig nästan är nådd.

Jag skulle definitivt inte välja en S10+ framför en S10, men det är enbart pga storleken.

7. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 735
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror du är inne på rätt spår här gällande batteristorlek och screen-off tider. I ditt fall kommer den större skärmen på 10+ inte spela så stor roll i sammanhanget, däremot kommer det större batteriet göra stor skillnad. Min normala användning påminner en hel del om din och för mig är det batteriets storlek snarare än skärmens storlek är det som brukar avgöra batteritiden.

Kristy gillar detta.