Fråga: S2-problem, hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Spatzy, 12 aug 2013.

1. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är såhär att jag sitter på gamla Android - 4.0.3, och för ett par dagar sedan så började telefonen bete sig extremt konstigt så jag satte mig ner och började läsa lite och även kolla upp om det fanns uppdateringar till den, men enligt Kies och OTA finns det inga, och enligt "PREConfig" och Kies så har jag "NEE" som vald region.

Så nu kommer den roliga frågan. Hur gör jag för att uppdatera till 4.1.2?
    Om jag har förstått det rätt så är det bara att dra ner Odin (valfri version?), tanka ner en "stock firmware", placera den i "PHONE" i Odin och trycka på flasha, eller har jag fått allt bakom bakfoten?

Lite info om luren, vid ringning av *#1234#.
    PDA: I9100XXLP6.
    PHONE: I9100XXLP6.
    CSC: I9100XXLP3.
    Build Info: Thu Jan 17 00:52:50 KST 2012.

Kies.
    Inbyggd programvara, aktuell version: PDA: LP6 / PHONE: LP6 / CSC: LP3 (NEE).

Inställningar > Om telefon.
    Android-version: 4.0.3.
    Basbandsversion: I9100XXLP6.
    Grundversion: 3.0.15-massa mer.
    Kompileringsnr: IML74K.

MVH
    Spatzy.

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Helt otroligt att jag postar denna guiden i princip varenda dag - men det behövs ju tydligen så! ^^

Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!
    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

FÖR ATT ROOTA:
    http://www.ibtimes.co.uk/articles/4...-root-official-android412-xwlss-jellybean.htm

Skriven av: Arbu11

3. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, där är du! Skrev till dig på Skype, men kan ta det här istället. :P

Jag läste det inlägget i ett annat inlägg tidigare, men vågade inte göra något åt det just då. Kommer det att bli som vanligt då och vad sker om luren är redan rootad och så då? Jag vet nämligen inte ett skvätt om vad som finns i den och inte, mer än att den är v4.0.3 och jag vill ha en senare.

4. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Du kommer att få en Stock (orginal) lur med senaste programvaran UTAN root (om du inte följer guiden för rootning också) ;)

5. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, nice. Så skall bara placera *.tar.md5-filen i "PDA", sedan trycka "starta" och därefter vänta? Sköter den allt med CSC och allt sådant själv då? Hur stor är chansen att man "brickar" telefonen om man gör fel en gång och den här versionen av 4.1.2 passar på alla I9100 och behöver inte vara någon speciell version? :)

Last edited: 13 aug 2013
  6. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Följ guiden så ska det gå bra... ;)

Risken att man brickar den ligger på 0,02563 procent (Plus-minus 99%) *Sarkasm* ;)

Sålänge du har I9100 och inte har I9100G eller AT&T (USA-modell) så passar den på din ja!

Last edited: 13 aug 2013
  7. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är iofs sant.

Det var ingen stor procentdel det där, men då hoppas jag på att det går bra och gör det inte det så får jag återkomma till dig. Chansen är dock liten, men alltid kul att veta att det finns folk som kan hjälpa en efteråt.

Vet du vart jag kan dra ner en STOCK-version av 4.0.3/4.0.4 om 4.1.2 inte skulle fungera jättebra på min telefon? :)

8. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

0% plus minus (plus iallafall) 99% är rätt mycket :D

Japp, skaffa konto på sammobile.com! Men det går nog bra ska du se! Kör nu!

9. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så testade...och detta hände!

<ID:0/004> Added!!
    <OSM> Enter CS for MD5..
    <OSM> Check MD5.. Do not unplug the cable..
    <OSM> Please wait..
    <OSM> I9100XWLSS_I9100OXXLS9_I9100XXMS2_HOME.tar.md5 is valid.
    <OSM> Checking MD5 finished Sucessfully..
    <OSM> Leave CS..
    <ID:0/004> Odin v.3 engine (ID:4)..
    <ID:0/004> File analysis..
    <ID:0/004> SetupConnection..
    <ID:0/004> Complete(Write) operation failed.
    <ID:0/004> Added!!
    <OSM> All threads completed. (succeed 0 / failed 1)

Nu då?! :O

10. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Kollade du slutet av guiden?

"
    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!
    "

Kan även vara något fel på länken du laddade ner (pröva ladda ner igen)

11. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes, har stängt ner Kies och allt. Kan det vara för jag kör med Odin 3.04? Jag laddade ner den du skrev i ditt inlägg. :)

12. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Den jag länkade var 3.07 men ser nu att filen är borttagen! Så du får helt enkelt ladda ner 3.07 nån annanstans! ;) Troligtvis så funkar ej 3.04 med I9100!

T.ex. http://goo.gl/wBvjy

13. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sådär, laddat ner alla Odin's och skall testa med 3.07. Skall bara ladda klart den så den har över 80% så att den inte dör under uppdateringen, för då lär den gå sönder?

Det finns ju en senare på Sammobile som är TRE's...
    PDA: I9100XWLSD.
    CSC: I9100HTSLS4.
    Modem: I9100NELS1.

Är det något man skall bry sig om eller man skall helst ha en stock av originalet..? Eller är Sammobiles stocks...för den ligger inom "SWEDEN (TRE) - HTS". :o :)

14. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Fattade ingenting... Om du vill ha TRE-brandad lur så kan du såklart välja HTS, om du inte vill ha det så väljer du NEE (Nordic Countries) :O

15. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, I see. :D
    Så egentligen kan man ta vilken som då? Även Afriansk och sådant? :)

16. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sååååååådär, fast nu har jag ett nytt problem. Den gick igenom allt, fixade allting, men sedan stod det vid "RESET!" och där startar telefonen om, men efter Samsungloggan visas så blir det avbrott och telefonen stänger av sig.

Tell me how to fix? :P

17. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Testa o flasha den igen.

Hade tidigare, eller den ligger på mitt skrivbord, en s2 hade aldrig strul med den.

Edit: jag förutsätter att du försökt starta telefonen flera gånger. Det har du väl gjort?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

18. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Jag förutsätter att du har gjort som det står i guiden under punkt 6? ;)

19. Spatzy

Spatzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde det och då fungerade det finfint. :)

Ah, jag gjorde det "Gram" sade och det fungerade, men NU stöter den på simkortsfel. Något som skett förr? :o

--

Startade om den precis, igenom att ta ut batteri och allt, och nu startar den inte upp igen. Hänger sig på "SAmsung GAlaxy SII GT-9100"-loggan. :o

--

Nu startade den igen, men försökte ta in mig i volume-up + home + power, men då dyker det upp något med CSC-text och sedan startar telefonen om. Har jag gjort rätt egentligen?

Last edited: 15 aug 2013
  20. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Fick aldrig en direkt svar på frågan - testade du ens att göra en återställning?

Såhär bör du göra:

1. Flasha om
    2. Fabriksåterställning direkt
    3. Om det inte funkar då - så har du nog antagligen något hårdvarufel eller så gör du nånting knas ;)