S21 tappad, skärmen släckt

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av Scoip, 16 jul 2021.

  1. Scoip

    Scoip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Tappade min S21 i backen, knappt nån skråma på mobilen men nu är skärmen obrukbar. Inga sprickor eller nåt, bara svart men jag hopppas att det går att fixa? Går att ringa till den, ladda osv, men som sagt, ingen reaktion på skärmen.
    Men nu till min frågeställning, går det att på nåt sätt säkerhetskopiera telefonen eller är det tack och hej med alla filer osv?
    Känns som det är kört men hoppas på er kompetens...
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Du har inte dex aktiverat luren?
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har inte aktiverat säkerhetskopiering i Google Foto? Om du har ett skärmlås, så kan du inte komma åt filerna om du inte kan ange skärmlåsets kod
     
  4. Scoip

    Scoip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Yes, har ju lösenord och hela köret så då är det kört alltså. Fan.

    Samsung har ju en sida man kan hitta sina enheter på och låsa upp dom därifrån, men den hittade ju såklart inte min telefon. Vet inte ens hur man gör för att registrera enheten där heller, inget du har koll på?
     
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Har du hört med Samsung om de skulle kunna tänka sig att byta skärm utan att återställa telefonen? Jag tror (men är inte säker) inte att man rent tekniskt behöver återställa för skärmbyte utan det är nog mer en policy de har för att försäkra sig om att telefonen är i bästa möjliga skick när den lämnar verkstaden.
    När jag tappade min 3 1/2 år gamla Sony och exakt samma sak hände med den som med din lämnade jag in den på en tredjepartsverkstad i närheten eftersom jag tyckte att den var så gammal ändå så jag ville bara ha det fixat snabbt och billigt. De gjorde då ingen återställning och när jag lite förvånad frågade fick jag svaret "Nej det gör vi aldrig för skärmbyte". Detta var 2017 så jag vet inte hur det är idag, men värt att fråga i alla fall.
    Ifall innehållet är viktigare än telefonen kan du i värsta fall kolla med en tredjepartsverkstad ifall Samsung säger nej, men det är ingenting jag rekommenderar på en såpass ny telefon. Garantin ryker förmodligen, och vattentätheten likaså. Min telefon drunknade någon månad efter skärmbytet, så det var pengarna i sjön. (De hade inte upplyst om att vattentätheten försvann...)
     
  6. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Bytte skärm på min Note 10 för några månader sen, behövdes ingen återställning för det. Var dock inte hos Samsungs verkstad, även om skärmen var original.
     
  7. Scoip

    Scoip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja det känns ju som att återställning inte borde vara nödvändigt. Nu har jag som tur är drulleförsäkring så jag fick pengar till bytet och skulle eventuellt få mer om det blev dyrare, dock så måste jag använda samsungs partners och nu när jag skulle boka reparation står det klart och tydligt att dom kommer återställa mobilen.
    Väl bara att inse att datan är förlorad :(
     
  8. Scoip

    Scoip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Kanske man skulle chansa att gå till en icke märkesverkstad,men är rädd att det är mer än bara skärmen som är paj,går ju inte att se nu :teeth:
     
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Minus självrisk antar jag?
     
  10. Scoip

    Scoip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja exakt :)
     
    eastbound gillar detta.
  11. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Nej, det är ju en chansning, men skärmen är i regel det som tar stryk först och eftersom den inte ens är spräckt borde smällen inte varit så värst kraftig. Har du en massa foton mm som inte är säkerhetskopierade skulle i alla fall jag chansa, men det är ju upp till dig.

    I framtiden rekommenderar jag i alla fall minutiös säkerhetskopiering, gärna automatisk eftersom det är så lätt att glömma. Jag kan verkligen rekommendera Google Foto som säkerhetskopierar till ditt googlekonto direkt från telefonen. Vill du hellre spara bilderna någon annanstans kan du ju flytta eller kopiera manuellt och radera efter hand, men huvudsaken att de finns någonstans i alla fall. :)
     
    eastbound gillar detta.
  12. Scoip

    Scoip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Ska kolla upp det, tack för tipset :)
     
    Kristy gillar detta.