Fråga: S3 4g vs S3 3G

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av mercinix, 6 dec 2012.

1. mercinix

mercinix Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hallå hallå!

Köpte häromdagen en S3:a på netonnet. Ganska så snart efter det såg jag att jag kunde få tag i en S3 4G till nästan samma pris från electronova.se

Så nu sitter jag här med 2 telefoner på väg hem till mig.
    Av alla trådar att döma här verkar det som att 4G-versionen har många problem.
    Beror det på telefonen eller näten i Sverige?
    Jag tänker så här, beror det på näten och inte mobilen kan jag ju lika gärna behålla 4G versionen och köra den på 3G-näten tills de får löst 4G nätet. Men är det telefonen blir det ju en helt annan femma...

Vad säger ni, experter? :)

2. docky34

docky34 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Du kommer tyvärr aldrig få svar på denna fråga... Om man frågar samsung så beror det på nätet, om man frågar providers (telia,tele2 osv) så ligger felet hos samsung och telefonen.

Det som är märkligt att vissa upplever stora störningar med denna telefonen och andra har absolut inga problem...

Jag skulle tippa på att problemet ligger hos båda ... lite i telefonen (mjukvaran) och lite i nätet
    Men det är bara min tanke :)

MVH

3. mercinix

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svar.

Det känns på nåt sätt mer logiskt att problemet ligger hos näten, då de är så färska och fortfarande under expansion runt om i landet. Eller har jag fel där, är 4G nätet "färdigt" i Sverige? Var ett tag sen jag nosa i den frågan när jag tänker efter...

4. Roshag

Roshag Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13P

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13P
    Platta:
    iPad 11th gen
    Jag tror det beror på nätet. Jag har en S3 LTE från halebop och nu på senaste har den fungerat väldigt bra :)

Jag fick någon uppdatering till telefonen häromdan, som kanske gjort någon förbättring på nätet. Den gjorde bland annat så att man kunde ha autoläge mellan 3G-nät och GSM.

5. Wibart

Wibart Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Även jag har en S3 LTE från Halebop, har fungerat klanderfritt hittills.
    Inga problem med att 4G kopplar ner eller liknande.

6. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag kör telefonen med Tele2. Inga problem där. Läs tråden "4G men omöjlig att ringa till" för mer information i frågan. Det sista i den tråden tyder på att det ligger i näten vilket också är min uppfattning efter vad Telia gjorde för att hjälpa min sambo.

Det finns många anledningar till varför du ska behålla 4G-versionen vilket jag predikat för tillräckligt i andra trådar. Ska inte starta något sådant i dena här tråden!

Skickat från min TF700 via Tapatalk 2

7. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

+1

Sök och du ska finna! Min 4G i Göteborg fungerar också bra nu, och Telia vill jag minnas sa till alla Tokholmare att det var näten som krånglade. Om inte annat, kör den i 3g läge och njut av 2gb ram.

Hotel gillar detta.
  8. mercinix

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så det går att göra det utan några problem? För det var ju egentligen min tanke. 2GB ram <3

9. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag kan ju inte lova någonting, men alla vi som haft
    problem med tappat nät etc inklusive jag har helt sluppit dessa när vi kört med bara GSM/3G. Batteritiden blir också i allt väsentligt samma som 3G modellen, möjligtvis en liten skillnad pga det extra minnet och 4G chippet.

10. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Det är väldigt enkelt att via inställningar ställa om till enbart 3G-användning. Med det har man en enhet med 2GB ram och möjlighet till 4G om man så vill, nu eller i framtiden.

Att koppla ur det är alltså enbart intressant om man har problem 4G-nätet, i mitt tycke.

Skickat från min TF700 via Tapatalk 2

11. Eek-A-Mouse

Eek-A-Mouse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja felet ligger i både telefon o nät. Det sa iallafall tele2:)

12. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Inkompatibilitet, de fungerar inte alltid med varann. Men att operatörerna kan lösa problemet trådlöst tyder på att det är mer operatörsrelaterat. Hade problemet legat hos Samsung och enheten så hade en mjukvaruuppdatering varit ända lösningen (alternativt att reklamera enheten) men så är inte fallet.
    Det är också vad de på Tele2 borde säga.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

13. Eek-A-Mouse

Eek-A-Mouse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lösa problemet trådlöst? Inte i mitt fall iallfall, dom ringde mig förra tors o sa att de va fixat, men dagen därpå hade jag sms o samtal som inte kom fram till mig förrän jag själv ringde ut. Samsung kanske inte har någon uppdatering just för att dom tar en jävla tid på sig o erkänna fel, samma med tele2. Jag tror iallafall att det e fel på både nät o telefon, annars hade nog mitt fungerat klockrent by now.