s3 vs iphone 5

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by aeom, Sep 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aeom

aeom Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken ska man välja? Har nämligen vunnit en tävling via mitt jobb, och jag har friheten att kunna välja antingen en s3a eller en iphone 5 när den väl finns.

Har använt både galaxy s2 och iphone 4s i nu läget. Så jag är lika sugen på båda två men har svårt att bestämma mig!

Vad tycker ni?:cool:

2. Johan Hillborg

Johan Hillborg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Denna frågan på ett android forum?? Lätt val!!!
    Jag hade valt Iphonen!!!
    (Bra pris på blocket, och sedan hade jag köpt en S3!!!) :)
    /Johan

Emptydroid, Sneaky, stroem1 and 2 others like this.
  3. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Haha, håller med föregående. Ta iphone, sälj den, köp s3. Jag tror inte det finns några argument till varför man skulle välja iphonen över s3an, så länge man inte är en apple fanboy

4. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Bara instämma med Johan..

En S3:a kan du få för runt 3500-3700 ny, du kommer få mycket mer för en ny iP5.

5. Galaxy44

Galaxy44 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

S3:an är ju på pappret bättre :)
    Bättre kartor, större skärm (mail, surf) bättre jobbmobil helt klart!

6. E_n_T

E_n_T Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror iphone 5 är säkert en bra telefon. Om man då kan hålla sig inom Apples ramar med allt junk med begränsningar odyl. Jag var en trogen ios användare men Android är för mig mer flexibelt. Ta iphonen i vinst. Kränga den. Köp en s3 så får du lite stålar över också till lite annat roligt också som kanske en påse kanelbullar och lite fräcka damer. Vad som nu faller dig i smaken. Kanske något roligt tillbehör till s3 vad vet jag.
    :rolleyes:
    Nogsnackat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Singla slant. Båda är jättebra.

8. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    iPhone är liten och smidig samt har ett bättre apputbud. Kamera, prestanda, batteritid m.m. är nog ganksa likvärdiga. I slutändan handlar det nog om du föredrar en stor eller liten telefon samt om du föredrar IOS eller Android. Men som flera andra påpekat är det nog smartast att ta iphonen och kränga den dyrt på blocket om du helst vill ha en S3 eller annan telefon med android. Nokia Lumia släppts också i november. Den verkar riktigt bra.

9. qrist

qrist Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill man ha bra spel och överlag bättre appar så är iPhone det givna valet. Vill man ha generellt sett bättre hårdvara så är S3 given. Beror alltså på vad man prioriterar.

10. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Iphone 5 har nog minst lika bra CPU, GPU och kamera som S3. Har svårt att se att man rakt av kan säga att S3 har bättre hårdvara. Byggkvaliteten är nog också bättre på iPhone 5.

11. aeom

aeom Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur stor kommer prisskillnaden att vara mellan dom tror ni?

Design mässigt tycker jag iphonen är snyggare även.

12. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

16 GB- 5995

32GB- 6995

64gb-7995 Kr

GROVT överpris

13. ime95mos

ime95mos Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

"Har nog" innebär ingenting. Sätt upp de tekniska specarna, mätningar över minnesbuss m.m och jämför, sen dra en slutsats!

"Har nog" och "är nog" borde det vara straff på. Ta det inte personligt.

brodiniozo likes this.
  14. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det finns diverse mätningar som pekar på att båda telefonerna presterar ganska jämbördigt. Se t.ex.
    http://www.latinospost.com/articles/4196/20120917/iphone-5-vs-samsung-galaxy-s3-faster.htm
    http://www.theverge.com/2012/9/19/3...ead-in-sunspider-benchmark-over-twice-as-fast

Orkade inte leta upp olika källor utan drog mig till minnes några tester som gjorts. Att det borde "vara straff på" att inte belägga "har nog" och "är nog" med "mätningar över minnesbuss m.m" är rent löjeväckande. Detta är ett internetforum inte vetenskaplig tidskrift.

Timpppa and neddie like this.
  15. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Well, om vi inte ska diskutera med fakta som grund, utan med gissningar och magkänsla, då kanske vi kan slopa swedroid och ta resterande diskussioner i kommentarsfältet på Aftonbladet.

16. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det finns naturligtvis ett mellanting mellan en extremt teknisk och vetenskaplig ansats och rena aftonbladetkommentarer. Jag gav några länkar ovan som visade jämförelser mellan IP5 och S3, så "aftonbladetnivå" känns som en rätt överdriven kommentar. Jag tror heller inte så många har skulle sprudla av glädje om det var "mätningar över minnesbuss" som gällde som kvalitetskriterium för mobiltelefoner i diskussionerna här.

17. Angshed

Angshed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns bara ett problem med din begäran. Tekniska specarna, mätningar över minnesbuss osv. mäter endast hårdvarukomponenternas kapacitet utan någon hänsyn tagen till OS:et det körs på.

Det fungerar när man ska köpa en Android då de använder samma OS, eller om man ska köpa en dator med ett förutbestämt OS på. Men inte när man jämför olika hårdvara som kör olika OS då de medför olika krav på hårdvaran.

Sen om man ska kolla huruvida priset motsvarar kostnaden på komponenterna så är det ju givetvis en annan sak, men även då bortser man från vad ett ekosystem tillför i mervärde.

Sen om inte du håller med någon som tror saker så kan du väl själv ta fram teknisk data om du tycker att det är så livsviktigt istället för att sitta och gnälla.

18. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Rekommenderar iPhone 5 pga det underbara flytet. Det viktigaste för mig med en mobil är att allting jag vill göra kan jag göra och att ingenting hackar, någonsin. För tillfället går inte 5an att jailbreaka men direkt när det går så kan jag göra precis allt jag vill. Men även i nuläget föredrar jag iphonen pga flytet. Däremot måste jag testa en nexus 4 så snart som möjligt, s4-chipet ser lovande ut och är ju dessutom en nexus.

Att jämföra tekniska specs med helt olika OS anser jag inte vara särskilt betydelsefullt men det kanske andra tycker, själv tycker jag bara det spelar roll hur de faktiskt presterar.

Thread Status:
Not open for further replies.