Fråga: S4 vs. Note 2

Discussion in 'Galaxy S4 - Allmänt' started by Zee, Mar 15, 2013.

1. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kommer att bli ett byte från min stinkande Arc S snart. Frågan är till vad. Jag älskar AMOLED och dess svärta men ogillar pentile. Och nu är S4 släppt och frågan är heöt enkelt om det är värt de extra tusen från en Note 2.

Note 2:
    + Icke pentile.
    + Större skärm.
    + Bättre ljud i högtalarna (antar jag).
    + Grym batteritid.
    + S pen (ingen dealbreaker på något sätt).

- Storleken?

S4:
    + Prestanda (behövs det? Note 2:s prestanda ska ju vara mycket god).
    + PowerVR SGX 544MP3.
    + Högre upplösning (spelar roll??)
    + Lite nya mjukvarufinesser (antar att dessa kommer till Note 2 via ROMar ganska omgående).
    + LTE (ingen dealbreaker, finns till Note 2 också)
    + ?

Dessutom kommer den nordiska S4 komma med Snapdragon 600 och inte Exynos Octa.

Pris S4 ~6000kr.
    Pris Note 2 ~4500kr.

Vad får man för de 1500 kronorna?

Hur tänker ni? Lär man "klara sig" i 2 år med Note 2?

2. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

3. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart har du läst att nordiska varianten kommer med snapdragon?

4. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

note 3 runt hörnet sen... den blir det lätt.. note är mobilen gud så är det bara 1000% ultra fanboy till note efter mitt köp av note 2 ;)

5. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo men Note 3 blir antagligen ÄNNU större (5.9") och 5.0-5.5 är nog för mig. Dessutom lär inte Note 3 komma förrens till hösten. Orkar inte vänta 6 mån "igen"!

6. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

vet inte om note 3 behöver bli större... det är ju ingen skillnad mellan note 1 och 2 har jag för mig iaf båda är väl 5.3 "...

7. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Jag hade en GNote2 innan, men nu när S4 finns blir det en sån istället. Då storleken tilltalar mig mer. 1,5cm kortare, 1cm smalare (bredd) och 1,5mm smalare än Gnote2. Sen så ville jag ha fullHD. Kanske inte spelar någon större roll, men man kommer se skillnad.

Dock gillar jag skärmstorleken på GNote2, så om jag inte hade fått byta på grund av kontrakt, vet jag inte vad jag hade gjort. Kanske bytat ändå på grund av storleken.

Sen anser jag inte att Gnote2 ickes pentile kan räknas som positivt, du kommer inte se pentile på S4 med 441 ppi..
    GNote 2 är 5,5"

Last edited: Mar 15, 2013
  8. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

aja de tär marginellt iaf ;)
    note 3 håller sig förhoppningsvis i samma storlek det behövs inte mycket tilll innan den tappar sig själv som telefon och blir en pad ist.

9. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Har bekräftats på flera olika sidor då Exynos Octa's LTE-chip inte ska stödja de svenska LTE-frekvenserna och S4an som säljs i Norden kommer bara säljas i 4G-varianten.
    Personligen låter det som att du är intresserad av en Note II just pga dess storlek och då är ju inte riktigt S4an tillräckligt. Sen är det som du säger, vad erbjuder S4an för något nytt som inte kommer komma till Note II i framtida uppdateringar? Min åsikt är - Inte mycket. Jag kände på mig att S4an inte skulle ha någon direkt Wow-faktor och efter att ha sett releasen så står jag kvar vid min åsikt. För att göra en liknelse till Apple tycker jag ett mer rättvist namn hade varit S3s(eller S3+) för rent hårdvarumässigt erbjuder den inte något häpnadsväckande.

Jag är en användare som stör mig på minsta lilla micro-lagg, det var det jag älskade med Optimus G:n att det var i princip obefintligt med lagg! Igår bytte jag till mig en Note II och hittils tycker jag den är fantastisk, älskar det större formatet på skärmen och S-Pen är riktigt användbar nu när det är kallt ute då man kan ha handskar på sig och skriva(med Swype är bäst) och navigera med S-pen. Note:n är jag säker på kommer hålla i 2 år till, du har ett Quad-core chip på 1.6GHz och 2 GB RAM-minne, det kommer räcka länge till det är jag säker på :)
    Enligt mig så är inte S4an värd de extra 1500:- i jämförelse med Note II, enda anledningen skulle vara om man vill ha mindre skärm men du verkar föredra en lite större skärm så då rekommenderar jag definitivt en Note II! :D

Zee likes this.
  10. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    hurra för Snapdragon 600, bättre för utvecklarna

11. KiXeR

KiXeR Youth Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    CM teamet borde väl hurra för det? s2an undermånliga prestation med CM10.1 är inget jag vill ha i min nya telefon.

12. KiXeR

KiXeR Youth Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
  13. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Note är ju normalt en uppblåst variant av värstingtelefonen. Men... om nu LTE bara kommer finnas med Snapdragon 600 på 1.9Ghz så kan man ju undra hur man ger Note 3 en lite boostad variant? 2.1Ghz? Nja, känns inte så. Snapdragon 800?

Eller veva ihop LTE till Exynos Octa tills dess?

S4 har 24% större batteri än S3, Kommer Note3 få 3100*1.24= 3830mAh tro? Är det nog för en Snapdragon 800? hm... 6" skärm och 200gram vikt? hm...

14. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Note II!
    S-Pennan är mer än bara än antecknings och fotoretoucherings verktyg. Den fungerar även hur bra som helst när man surfa. Det inte många som är medveten om att när S-Pennan "hover" så är det samma som "mouse over". D.v.s att rullmenyer öppnar sig och många bilder förstoras när man vila pennan över de. Det spara en massa page loads.
    Excuse my Svenglish.
    Ryckten går att många av S4's nya myukvaror uppdateringar kommer så småningom till Note II och även SIII
    Avvakter och ser hur batteriet klara sig.

15. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Att hoovra går väl med S4 också, dock utan pennan. Så det finns till bägge.

http://www.youtube.com/watch?v=2LHv1FPd1Ec&t=1m12s

Last edited: Mar 15, 2013
  16. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du kan ju möjligtvis ta ett abonemang på 1 år om du är osäker på att Note2 kommer hamna långt efter så att säga^^
    Eftersom att den redan funnits ett tag borde det inte bli så dyrt att ta ett abonemang på 1 år hos typ Halebop eller Comviq?
    För då kan du ju ha Note 2 i 1 år och då hinner du med release av Nexus 5 å Note 3 antagligen :)
    Men jag skulle faktiskt väntat på S4'an (Mestadels för att jag gillar alla nya funktioner/krimskrams:innocent:
    Även om man inte kommer använda dem så mycket så kan det vara kul att ha :P
    Jag gillade faktiskt översättnings saken, kan vara väldigt hjälpsam om man är ute och reser:cool:
    Men nog om vad jag gillar, jag röstar på 1 års abonemang av Note 2 eller vänta på S4'an ;)

17. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    S4:an har ju inget direkt lockande, som en S3 med lite nyare tech.
    Och massa skit bloat som vanligt i Tw som man aldrig använder.
    Det som dom gick ut med hårt, svep mellan sidor med handens rörelse...och vem står som en idiot och gör det när det tar 1sek att dra fingret eller trycka på en knapp.
    S4:an kommer så klart sälja men tror många denna gång kommer jämföra mer med tex. HTC/Sony.
    Enda luren jag gillat TW på är just Note2, för när man väl kommer in i pennan och hur den fungerar är man lite fast.

(min egen åsikt så klart, finns ju dom som älskar designen och funktionerna hos Samsung)

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

18. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med dig att det är mycket man få gånger kommer använda, men imo kommer iaf vissa saker vara guld värda i vissa situationer. Du ser det på fel sätt. Som med "att stå som en idiot och svepa mellan sidor" - tänk dig en kylig vinter, någon ringer och då behöver du inte ta av dig handsken för att svara, bara att svepa över. Du står och lagar mat, lite kladdig på fingertopparna osv, bara att svepa över. Långsökt, men så är det :)

19. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Hehe, nytt är skit, men pennan är toppen... men visst den är generation 2 om vi nu pratar Samsung och android.

Generation 2 av gester kommer bli en killer :-*

20. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    Jag fick problem när jag bytte från Note1 till S3an.. saknade den stora skärmen och pennan.. tog 2 månader att konvertera.. men jag tror inte det går att glömma helt fördelarna när man surfar och spelar mycket på enheten.. suktar fortfarande efter 6 månader när jag ser sambo använda gamla Noten....