S7 Edge vs Huawei P10

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by PhoNatic, Jul 16, 2017.

1. PhoNatic

PhoNatic Baby Droid Medlem

Vilken är mest bang for the buck om man väger in följande priser..
    Har båda på posten, måste välja vilken jag ska köra på som reservtelefon till min XZ Premium.

S7 Edge - 3.999kr
    Huawei P10 - 2.640kr
    Båda nya i kartong.

Det känns som P10 ger ett mer värde med det priset men jag blir lite osäker.
    Huawei har väl fuskat med P10:an? Ej insatt i exakt vad men det var väl någon mindre skandal gällande just den modellen?

2. Droid_301

Droid_301 Guest

Har inte p10 sämre skärm?

3. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

skillnader mellan s7 edge och p10
    s7 har amoled skärm med dess fördelar och brister.
    p10 har ips skärm med dess fördelar och brister.
    ingen av dessa tekniker är "bäst" utan det är tycke och smak om man gillar de lite överdrivna färgerna och den kolsvarta svärtan eller mer korrekt färgåtergivning och inte fullt så svart svärta.

kamera,
    s7 sägs ta lite bättre bilder i mörker
    p10 tar mycket bra bilder med sin dual kamera setup och har en hel del roliga funktioner.

gränssnitt
    s7 har samsungs gränssnitt! för mig känns det som en lekstuga för en 8åring. dessutom slöar gränssnittet ner en annars kraftfull telefon
    p10, emui. gränssnittet är långt i från vanilla android. det är mycket lätt att förändra så det fungerar precis som man vill men kan verka förvirrande i början. flyter mycket bra och känns snabbt och responsivt.

fusk på p10 som de talar om
    1. ingen oleofobisk coating! löses med att montera ett skärmskydd med coating.
    2. telefonerna kommer med olika snabbt minne, inget av minnena är långsamma men det är inte samma hypersnabba minnen i alla. s7 har inte så snabba minnen den heller.

problem jag ser med s7 edge
    1 EDGE! fy FN vad svårhanterad telefonen blir och glöm skärmskydd, funkar inte bra.
    2. samsungs gränssnitt
    3 gammal telefon för dyra penmgar

som jag ser det är p10 mycket mer prisvärd än s7edge

dannejanne and chraist like this.
  4. PhoNatic

Så det är värt att hämta ut P10 trots allt? För 2.600kr?

Är den inte oanvändbar pga coatingproblemet? Går det att använda telefonen på ett bra sätt utan att behöva dona och fixa med skärmen? Brukar inte gilla skärmskydd. Fungerar den bra out of the box utan skydd?

"I'm glad I got to try it first in a store. It's incredibly annoying and as soon as I placed one finger on the screen smudges appeared and were there to stay. Seriously you have to see it and try it in real life, the difference between this and having the usual coating is night and day."

5. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hade inga problem utan skärmskydd i början. Satte ändå dit ett glasskydd med coating just för att skydda, ej för avsaknaden.

6. PhoNatic

Finns dessa glasskydd med coating att köpa i Sverige eller måste man hålla på att beställa från utlandet? typ kina o så?

7. chraist

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Det finns i de flesta butiker. Coating är i princip standard på glasskydd :-)

8. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

finns på netonnet, clabbes, kjell och co osv osv
    billigast på ebay utan tvekan men då får du ju vänta upp till 3-4 veckor..
    kolla netonnet om du har nära dit det finns garanterat eller så beställer du från netonnet tar 1-2 dagar

chraist likes this.
  9. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Men det sitter ju ett plastskydd på skärmen. Funkar bra tycker jag. Bytte precis från s7 till en p10 och gillar den mer.

10. Droid82

Droid82 Guest

"Basic Screen Mode uses the industry standard sRGB/Rec.709 colour gamut which is currently used for producing pretty much every piece of consumer content - films, TV, apps, games, you name it. However, again, Samsung has not been lazy here and in terms of colour accuracy DisplayMate's findings reveal a 101% "near perfect" colour accuracy. Basically this is the most colour accurate display available virtually anywhere (and that includes devices that aren't phones, such as TVs and monitors)."

http://www.knowyourmobile.com/mobil...est-smartphone-display-ever-samsung-galaxy-s8

11. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

https://www.oled-info.com/pentile
    ett exempel på en brist på s7 edge displayer, pentile matrix. en teknik som till och med samsung själva erkänner är sämre än klassiska rgb. en annan är inbränningsproblemen som oledskärmarna dras med. (oledpixlarna blir olika slitna med ljustapp som följd)
    det finns som sagt fördelar och nackdelar med BÄGGE teknikerna, inse detta och gå vidare

12. Droid82

Droid82 Guest

Du skrev "ingen av dessa tekniker är "bäst" utan det är tycke och smak om man gillar de lite överdrivna färgerna och den kolsvarta svärtan eller mer korrekt färgåtergivning och inte fullt så svart svärta." Det var vad jag kommenterade vilket torde vara tydligt med tanke på texten jag citerade och testet jag bifogade så jag vet inte varför du svarade på något annat än det jag skrev (även om jag tror att det är tydligt för de allra flesta varför denna halmgubbe nu skapades), testet jag bifogade säger annorlunda än det du säger, inse detta och gå vidare. ;) Vill egentligen inte låta dryg men med tanke på svaret jag fick så känns det i detta fall rätt så befogat.

Last edited by a moderator: Jul 23, 2017
    Gurex likes this.
  13. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det gäller ju dock bara i "basic mode" för skärmen på S7 och ingen vill väl köra det för vitt ser ut som bajs då. Samma gäller S8 man vill köra "adaptive mode" men då är allting äckligt övermättad när det gäller färger men det är enda läget man kan få acceptabel vitt på. GSMArena nämner just detta till exempel.

Allt är inte svart eller vitt.

14. Droid82

Droid82 Guest

Jag har ägt Galaxy S7 och jag har samma bild som Displaymate har av skärmen, i mina ögon så ser inte vitt "ut som bajs" när man har på basic mode (se länk). Adaptive display-mode äcklar inte heller mig så agree to disagree om det.

http://phandroid.s3.amazonaws.com/w...xy-s7-screen-mode-basic-watermark-640x427.jpg

15. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Minns inte 100% hur det var på S7'orna som jag hade men jag gillade verkligen inte basic mode och det såg fruktansvärt ut på S8'orna pga vitt ser inte alls vitt ut. Går inte förmedla korrekt på foton alltid.

16. Droid82

Droid82 Guest

Jag har noll koll på hur det är med Galaxy S8, aldrig ägt den, så jag har ingen kommentar.

17. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Visserligen nämner GSMArena lite sämre resultat för S8. Minns som sagt inte helt och hållet med S7 det var för länge sedan jag körde med dem =I

Saxat från GSMArena:

It is worth mentioning that our standard color tests all measure color accuracy compared to the sRGB color space. By that standard, our unit managed an average deltaE of 3 and a maximum one of 5.6, using the AMOLED Basic mode. This is a bit worse than last year's Galaxy S7, but there is more to be said here about the color mode options.

The S8+ has a total of four selectable screen modes, each with its own gamut specifics. If you really want to get technical about it, AMOLED Cinema is very accurate as per the DCI-P3 color gamut. AMOLED Photo is what you want to come as close to Adobe RGB as possible and Basic Screen mode aims towards sRGB or Rec. 709. The latter is usually what consumer digital cameras, TVs, laptops and other tech aim for, so it could be a familiar sight, if you spend a lot of time in front of other screens.

However, Adaptive display is what you probably want as your day-to-day setting. What it does is try to detect what kind of content is currently on-screen and adjust itself to that. It also makes good use of the entire extra wide color gamut range of the panel to offset some of the washout in brighter ambient light. This is great for outdoor use.

Det tråkiga med Adaptive Mode är att man inte kan kalibrera färgmättnad.

18. Droid82

Droid82 Guest

Nu känner jag att jag går lite väl off-topic för tråden men det är synd att Galaxy S8 verkar ha en skärm som i vissa avseenden är sämre än den på Galaxy S7, men nästan allt har ju för och nackdelar och "skärmyte-ration" och designen verkar ju vara väldigt populär så uppenbarligen så har de ju lyckats med en hel del saker. :)

19. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja vi lämnar det här innan vi får mods på oss [emoji85]

Droid82 likes this.
  20. chraist

Operatör: