S7 edge VS Mate 8 performance test

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Oceanic, 6 mar 2016.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

2. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja som ni kan se så vinner Mate 8 testet.

Anledningen är att Kirin är en snabbare CPU och att huawei använder ett lättare skin jämfört med touchwiz.

De flesta benchmarks så som antutu räknar med GPU prestandan i poängen vilket får folk att tro att cpu delen är sämre på kirin 950 and s7ans exynos. Så det är ett bra exempel som illusterar att real world tester inte alltid stämmer överrens med verkligheten, själv har jag aldrig spelat ett enda spel på min smartphone , och jag har haft smartphone sedan 2012.

3. Adebisi

Adebisi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är väl ärligt talat ingen jätteskillnad. Det mest slående med klippet är ju annars hur sjukt mycket bättre skärm s7an har. Ruggig skillnad.

Droid_269, Donadoni och Jolesson gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Av alla delmoment i videon ovan vann väl S7:an några fler än Mate 8:an? Det är dock väldigt nära, snudd på inom felmarginalen, i flera av testerna.

Jag tror att Mate 8 har en viss fördel i och med den lägre upplösningen även vid surf och dylikt. Vid "vanlig användning" verkar det som att skillnaden hur som helst är väldigt liten.

Kan tillägga att S7:an som testas ovan verkar köra Exynos om någon undrar/inte orkade se introt.

Last edited: 7 mar 2016
    Jolesson gillar detta.
  5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tänker försvara IPS på något sätt men är nog lätt att bli lurad av videon olika brightness nivåer kan ha varit inställt på telefonen ju mer ljustyrka ju bättre ser det ju ut sida vid sida.

Efter ha använt många IPS paneler så är iallafall JDI Neo IPS paneler väldigt bra när det kommer till svärtan.
    ni ser det under boot att svar nivån är bra. Av de som provat säger att skärmen är väldigt bra i nivå med apple. Det går även ställa in färgtemperaturen, S7ans färger må så häftiga ut men de är inte ärliga för fem öre. Ta en bild som redan har för mkt saturation så kommer du se att det ser försärkligt ut.
    Mate 8 har lite mer naturliga färger men jag kan lova dig att färgerna blir mer punchiga om han dragit upp ljusstyrkan lite.

Liten skillnad säger ja att appar öppnar snabbt om om det bara är för en sekund är det väldibt bra men tanke på att man kan öppna en viss app tusen gånger per dag,.

6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mate 8 vann mest del moment, multi taskingen vann mate 8, surf testet med chrome vann mate 8 laddar sidor rappare över lag,

Min poäng är att visa att det är som vanligt Samsung har på pappret överlägsen hårdvara men i praktikten har dom mjukvara som gör den segare än en telefon som släpptes i november 2015.

Det stämmer att Samsung har mer pixlar att pusha med sin skärm men deras gpu ska också vara över dubbelt så snabb som den i mate 8.

Men jag lägger inte mkt vikt vid benchmarks längre sånna här real world tester säger mer om den igentliga prestandan.

Och att sidor laddar snabbare osv är mkt viktigt då mkt av tiden man använder telefonen är i webbläsaren.

Multi tasking testet var pinsamt, GTA hängde sig till och med ? och det är samma visa precis som med S6 där dom inte löst multi taskingen dvs att har man mer än 6 appars så måste man refresha varje gång man laddar dom instllet för ens session är kvar i minnet.

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vem försöker du övertyga? :P

Jolesson, RogerP, Fr3dd och 1 annan gillar detta.
  8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    alla samsung fanboys ?

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Sitter ju med båda de två telefonerna här framför mig och ärligt talat i vardaglig användning så märker man inte av skillnaderna över huvud taget egentligen. Men Mate 8 har en edge (no pun intended) i rapphet helt klart. Den är ruskigt responsiv.

Oceanic och bernard gillar detta.
  10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei Släpper p9 om drygt 2 veckor den kommer ha kirin 955 processor som är ännu snabbare. Vi får hoppas GPU får ett rejällt kliv frammåt det är den som gör att den halkar efter i benchmarks

Men att jag ser det inte osanolikt att kirin 955 kommer bli herran på täppan, med tanke på att kirin 950 har varit snabbast sedan i november tills nu så ser jag det inte som omöjligt att dom kommer göra det igen.
    Jag tycker det är kul när dom stora rivalerna får pisk, dom behöver konkurrens

11. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Ta upp det här då: https://swedroid.se/forum/forums/huawei.45/

Vad har Samsungs mobil forum med Huawei mobiler att göra? Sen tror jag knapp folk är intresserad av vad Huawei mobiler presterar.
    Ser mera att du försöker övertyga dig själv att ditt köp av Huawei mobil är mer prisvärd än Samsungs. Om man vill ha en mobil som vinner prestanda tester, då är det bara köpa en iphone 6S/S6 Plus och där vinner iphones i prestanda mot alla android mobiler?

Ascii gillar detta.