S7 Egde - Värd pengarna?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av inact_0018, 21 jul 2016.

1. inact_0018

inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    255

MINA ENHETER

Funderar på att lämna Apple-träsket...är S7 Edge ett bra alternativ?

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ett mycket bra alternativ om man gillar dom rundade kanterna. Annars är OnePlus 3 ett bra och billigare alternativ.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hej och välkommen till Swedroid :)

Jag tror att det är bäst att först lista vilka krav man har på telefonen, och sedan utgå från dem.

Här är en exempellista, om du fyller i den så kan du få bra rekommendationer:

Önskvärda egenskaper (1-5, där 5 är viktigast)
    Pris: 4000 - 5000 kr
    Skärmstorlek: 5-6"
    Upplösning: 1080p
    LCD/AMOLED: AMOLED
    Uppdateringar av mjukvaran: 5
    Prestanda: 5
    Spel/3D-grafik: 1
    Kamera: 5
    Batteritid: 3
    Vikt: 1
    Djup/tjocklek: 1
    Väder/vattentålighet: 4
    Högtalare: 3

Last edited: 21 jul 2016
    Ara, iterva och Bo gillar detta.
  4. Bo

Bo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag saknar bara stereo högtalare. Håller man med höger hand skymmer man för ljudet [emoji44]

bernard gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan också vara värt att tänka på att Samsung inom kort kommer presentera Galaxy Note 7. Den väntas inte vara så mycket större än Note 7, men ha bättre batterikapacitet, och även en styluspenna inbyggd (om detta nu är något man kan ha användning för).

Jag skulle också tro att Galaxy Note 7 kan påverka priset lite på Galaxy S7 Edge, men jag är inte säker.

Spode gillar detta.
  6. Bo

Bo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Och USB och Iris scanner.

7. Bo

Bo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    USB C

8. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Skall man ha en Samsung känns Noten ganska självskriven då den har ett viktigt mervärde i form av S-Pen vilket gör att den står ut från mängden.

Däremot är inte direkt S 7 eller S 7 Edge att betrakta som prisvärda med tanke på att konkurrensen är vass samtidigt som prissättningen för de två är tämligen rejält tilltagen. Flera kapabla enheter med Snapdragon 820 finns. OnePlus 3 och ZTE Axon 7 är två exempel på riktigt bra och prisvärda enheter.

Noten däremot är Samsungs top of the line med både stylus men även ett antal finesser kopplade till den som gör den bra för produktivitet, framförallt nu när 7an får tillbaka minneskortplatsen och allt.

Tidigare var Samsung ett märke med riktigt bra pris/prestanda (S II etc) men drog sedan upp priserna ordentligt, vilket ändrat på spelplanen. Därför finns det idag mycket starka konkurrenter till Galaxy S-serien medan Noten fortfarande skiljer sig som sagt.

Jag hade rekommenderat att du tittar på de kinesiska alternativen och även inväntar Note 7.

Ytterligare ett alternativ är att invänta de nya Nexusenheterna som är på väg ut med tanke på att vanilla Android är en bra inkörsport till plattformen när man kommer från iOS. Snabbt, smidigt och med uppdateringar direkt från Google och allt.

bernard gillar detta.
  9. Droid119

Droid119 Guest

Tja, om uppdateringar är ett stort plus så skulle jag inte direkt rekommendera Samsung överhuvudtaget. Dem har blivit rent utav usla med att uppdatera sina telefoner. Och även skippar vissa telefoner som exempelvis skulle klara av att köra marshmallow. Om uppdateringar och ren android är viktigare så skulle jag hellre kört med Google Nexus. Även om du blir sugen att roota en lur så är ju Nexus telefonerna undantaget där garantin inte bryts.

Om du är ute efter mer finesser så kör på Samsung. Fördelen med S7 serien är i min uppfattning, är att både S7 och S7 Edge är vattentäta.

bernard gillar detta.
  10. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    En av dom bästa mobilkamerorna som finns därute? Troligtvis den bästa skärmen i dagsläget.

11. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Är man så mycket inriktad på fotografering att vi börjar tala om att lägga flera tusenlappar extra (Galaxy S 7 Edge vs t.ex OP3 eller Axon 7 etc) kan jag enbart konstatera att det ger betydligt mer prestanda att köpa en fristående... kamera. En snabb koll visar att en S 7 Edge landar på runt 6895 kronor (Telefonshoppen på Prisjakt) för 32 GB-versionen medan OP3 ligger på 3695 kronor (direkt från OnePlus).

3200 kronor är en ansenlig prisskillnad och räcker till en bra digitalkamera. Det är nämligen så att skillnaden på kameran i en S7E och konkurrenterna inte är av sådan kaliber att det kommer i närheten av dito mellan mobilkamera och digitalkamera. Hade det däremot suttit en sensor i stil med Nokia 808 PV i Galaxyn, d.v.s något alldeles extra och maxtrimmat hade saken varit en annan och prisskillnaden kunnat försvaras utan problem.

Skärmarna är idag också av hög kvalitet överlag så 3200 kronor extra för en "bättre skärm" är också svårt att motivera. Det är inte så vi talar om dassiga färger, oskärpa, screendoor och annat hos konkurrenterna idag.

Grejen är att utvecklingen idag tagit en sådan vändning att ett flaggskepp inte behöver kosta 7000 kronor och mer. Om man verkligen intalar sig att en Samsung är "så mycket bättre" att dess prisskillnad är motiverad, d.v.s att de "bättre egenskaperna" gör det värt pengarna lurar man sig själv. Kartan har helt enkelt ritats om.

Jag hade i varje fall inte betalat 3200 kronor extra för "bättre kamera" (som fortfarande är en mobilkamera med de begränsningar det medför), "bättre skärm" samt... Knox 0x1 Warranty Void och TouchWiz.

12. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Allt är relativt. Jag säger inte att det är värt pengarna för alla. Vill man ha den bästa kameran och den bästa skärmen och har råd med det, och gillar Samsung så varför inte!?
    Men oavsett vilken telefon man köper, så orkar jag inte bära med mig en kamera också. Som tex, jag ska till Liseberg nästa vecka, ska man bära en kamera med sig!? Det finns inte!

Last edited: 22 jul 2016
  13. Dav1d

Dav1d Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Jag har aldrig gillat Samsung då jag är en Iphone nörd, men går inte och ducka att telefonen har fått toppen respons utav exakta varenda människa jag känner som har en 7edge

14. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Att betala 3200 kronor extra för en marginellt (ja, för det är marginellt) bättre kamera och skärm - eftersom vi inte talar om några stora skillnader är inte att rekommendera med dagens utveckling. Tvärtom är det inte så bra för Samsung om prisskillnaden främst motiveras med dessa två egenskaper.

Sedan spelar det ingen roll hur mycket pengar man har i plånboken eftersom det inte ändrar på faktum: Galaxy S7E är mycket dyr i förhållande till konkurrenterna utan att vara speciellt mycket bättre i något avseende. De bilderna som tas med en OP3 är tveklöst fullt tillräckliga för det man använder en mobilkamera till. Ställer man krav som en sådan enhet inte klarar att uppfylla köper man i varje fall knappast en S7E då det fortfarande är en mobilkamera med de begränsningar en sådan har.

En gång i tiden var det motiverat att köpa ett flaggskepp från ett populärt varumärke i väst. Sedan inträffade något och friska konkurrenter kom från Kina och gav oss en helt ny standard för pris/prestanda utan att vara "sämre" än de västerländska produkterna, snarare tvärtom.

Sedan har vi en fundamental skillnad: Samsung säljer via operatörer och främsta kunden är någon som köper med abonnemang, vilket kamouflerar priset på enheten.

De nya bolagen skippar operatörerna utan säljer direkt till konsument och skalar bort omfattande mellanled samt prissätter produkterna för den olåsta, abonnemangsfria marknaden där det inte riktigt fungerar med 7-10000 kronor för enheten.

Som sagt, det handlar om att göra genomtänkta köp och maximera värdet. Samsung plockar helt enkelt inga poäng där såvida man inte värderar deras logotyp till ett antal tusenlappar i sig själv.

Skall man ta steget till Android idag bör man företrädesvis titta på alternativen snarare än att försöka intala sig att en Samsung Galaxy är "prisvärd" eftersom den har "bättre kamera och skärm" jämfört med dagens konkurrenter - som inte legat på latsidan.

Samsung var prisvärda med t.ex S II och S III en gång i tiden. Då var skillnaderna större och valet av ett flaggskepp enkelt. Numera råder andra tider, flaggskeppen har gått ner i pris - men Samsung har stigit i pris och försöker ta betalt för varumärket och "prestigen" - detta fungerar inte i längden med dagens konkurrenter och produkter.

Ara och flipp gillar detta.
  15. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 724
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Har man inga problem att lägga ut så mycket som en S7 Edge kostar så anser jag att det är den mest kompletta telefonen ute på marknaden just nu. IP-klassad, plats för SD-kort, bra batteritid, grymt bra skärm, och som sagt riktigt bra kamera. Utbudet av skal och tillbehör är också enormt eftersom telefonen är så populär.

Har man tidigare kört iPhone så är man ju van att telefonerna kostar runt 8000:- så priset borde i så fall inte vara något problem.

Timpppa gillar detta.
  16. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du skriver om dina referenser. Uppenbarligen tycker majoriteten annorlunda, det räcker med att kolla in Prisjakts lista över populäraste telefoner. Så folk verkar tycka att det är värt dom extra tusenlapparna. Och sen, jag håller med dig att S7 Edge är dyr, precis som Iphone 6S, så jämfört med toppmodellerna så skiljer det inte så mycket i pris. Sen tycker jag att OP3 är också en toppmodell med ett jättefynd till det priset men det går inte att blunda att S7 har fördelar precis som @220volt@220volt skriver. Vattentäthet, bättre kamera, bättre skärm, minneskortsplats osv. Sen om det är värt det för var och en, det är en annan diskussion. Vissa tycker det, vissa tycker inte det. Smaken är som baken, delad. Och det är tur det, annars skulle alla springa där ute med Iphone eller Samsung lurar.

17. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är inte så säker på att jag kan hålla med om att S7E är så pass överlägsen eller komplett när man ser till dagens marknad med alla konkurrenter. Det är en rent tekniskt bra enhet men talar vi batteritider etc finns det ett flertal modeller som ligger bättre till. Prestandamässigt finns flera vassa Snapdragon 820-enheter. Bra kameror har Samsung MEN det är inte heller särskilt unikt idag (flera konkurrenter har utmärkta kameror).

18. knugeN^

knugeN^ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Förutom att man ser ut som ett monster i selfie kameran? :P

Sen att ta emot en video eller bild via sms, mms eller Facebook på android är som ha 140p kvalité.

19. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det är väl ingen som har skrivit överlägsen nånstans?

20. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Samsung säljer bra av ett mycket enkelt skäl - den återfinns hos operatörerna. Många köper med abonnemang och tycker därför inte att MSRP spelar någon roll, de betalar ändå 500 kronor per månad.

Att något säljer bra under dessa förutsättningar är dock inte detsamma som att det är så bra att det slår konkurrenterna. För abonnemangskunden som är van vid att betala "0 kronor i butik" och resten genom 24-månadersbindning är det klart att prisvärde inte spelar någon större roll.

Dock vågar jag påstå att antalet kunder som skulle betala MSRP för S7E vore mycket lägre om enheten endast såldes olåst, utan abonnemang.