Tips: Så jag köpte Samsung Galaxy Note 3...

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av fozec, 13 nov 2013.

1. fozec

fozec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Som topicen lyder, Så jag köpte mig en Samsung Galaxy Note 3.

Efter att ha testat flertal mobiler dem senaste veckorna (Z1, G2, SG4, HTC One, Lumia 925 etc..) Så beslöt jag mig för att ta an denna stora best.. NOTE 3..

Tack vare Swedroid.se så har jag läst en massa inlägg från er om eran första upplevelse och var extremt sugen på att testa en själv.

Först, denna tråd är mer tillämpad till er som tvekar på vilken telefon ni ska köpa och valet kanske står inför en NOTE 3.

Så nu kör vi..

Min första reaktion av boxen man får med (samma som Samsung galaxy s4) är riktigt bra! Älskar den. När man öppnar locken får man en lite chock av en stor telefon ( Och ja, DEN är stor.. ) Men hör och häpna, såfort ni plockar upp den och lägger den i er hand som sitter den som en smäck.. Speciellt den svarta modellen. Älskar hur baksidan ger lite extra grepp. Jag var lite skeptisk från början hur den kommer funka i mitt jobb med storleken men helt ärligt så är det något man vänjer sig vid.

Note 3:an har mer arbetsminne än någon annan telefon just nu.. Hela 3GB och det märks när "pennan" kommer fram och du kan göra så mycket saker samtidigt.. Jag har personligen aldrig varit ett riktigt "fan" av en penna på en telefon. Det känns för mig som något riktigt old school. Nu när vi äntligen har vant oss vid att använda fingrarna, men även för mig så ändrar jag uppfattning direkt. RIKTIGT SMIDIGT.. Jag trodde även att denna penna skulle glida ut lite lätt men den är lite trög och då menar jag det inte som något negativt utan mer att den håller sig på sin plats tills du vill använda den!

Högtalaren är placerad under och inte på baksidan vilket jag personligen tycker är riktigt positivt. Ljudkvaliten är väl inget att hurra för om man jämnför med tex HTC One som slår det i längder, men i det stora hela så räcker det för att visa klipp på Youtube etc..

Eftersom jag har testat både den vita Note och den svarta Note , så rekommenderar jag för mer kvalite (vad händerna känner), den svarta telefonen. Kvaliten är 10/10 utan tvekan och jag kommer nog garanerat använda denna och min gear varje dag utan att skämmas!

Lite småtips inför valet av att köpa Samsung Galaxy Gear eller inte:

Jag har använt min Sony SmartWatch 2 väldigt flitigt och tycker att det är riktigt händigt i ett arbete där jag inte kan stå med en mobil framför ansiktet när man har kunder. Få snabba notiser och se vem som ringer dig eller smsar/mailar..

Tyvärr så kunde man inte svara i ett samtal utan endast lägga på med SW2. Vilket jag tyckte var riktigt jobbigt, men i längden skall du ändå dra upp telefonen och svara...? så vad spelar det för roll. Jag hängde mig inte upp så mycket på ett problem utan lät mig själv testa Gearen nu.

Designen lyser lyx om den faktiskt. Den drar till sig ögon och man får ganska ofta frågan, vad är det där du har på armen? Sen att stå och förklara detta för en 70+:are är en annan femma.

Insidan av denna klocka är inte vad man förväntar sig för en pryl som kostar ca 2300+... Lite mer energi och tid kunde dem har lagt på den om man ändå ska punga ut ca 800kr mer än SW2.. Menyerna tar lite tid att lära hur man går tillbaka och framåt etc.. Det är mycket enklare menyer på en SW2. Batteritiden är väl detsamma vad jag har märkt vid mitt bruk. Räcker ca 1½-2 dagar utan att laddas och då stänger jag av den när jag kommer hem från jobbet.

Hoppas jag fick med det viktigaste, kanske har glömt något men då får man väl bara uppdatera.. fråga på om ni undrar något!

2. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

OT:
    Det finns en app till Sony Smart Watch 2 som gör att man kan svara via klockan (har den själv).

3. fozec

fozec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ
    vad heter den janhol?

4. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

5. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

Märker du stor skillnad mellan G2 och Note 3 vad gäller snabbhet?

6. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men den har bara 2,4GB tillgängligt för operativsystemet... Så det blir bara drygt 500 MB mer än äldre mobiler med 2GB RAM.

7. Fr3dd

Fr3dd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Och dom "äldre" mobilerna får använda dem 2gb fullt ut? Nä...

Sent from my Samsung Galaxy Note 3 using Tapatalk

8. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag har 1.8GB till systemet på min.

9. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Trevligt. Kör Note 3 och Note 10.1 2014 med, och har haft de andra "toppmodellerna" innan. Definitivt ett steg före allt annat på marknaden om du frågar mig.

Sitter och spanar på Gear nu. Blir nog att jag beställer en i kväll. Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men va f*n.

10. fozec

fozec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ

Jag tycker helt klart du ska beställa en Gear ikväll. Jag har struntat i att läsa olika recensioner för att bilda mig själv en egen uppfattning. Jag är riktigt nöjd och tycker att klockan lyser lyx i mina ögon redan! Känns behaglig på handen också! :) Lycka till med ditt val!

Last edited: 13 nov 2013
  11. fozec

fozec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Med blåtta ögat, nej inte så stor skillnad förutom att jag kunde uppleva lite lagg men inget man störde sig på när jag använde G2:an..

Note 3:an har jag kört med nu hela tiden och jag, eftersom jag kommer aktivt från min HTC One att, fan vad jag älskar Note:en! Om du tvekar mellan G2:an och Note 3:an så rekommenderar jag dig att köpa en SVART note 3 eftersom den känns mer lyx med "läderkänslan" baktill :) Lycka till!

12. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Jo min är på väg nu. Får se vad jag tycker. Kollade på den snabbt IRL vid Globen igår men den satt fast i en stor klump, så fick ingen känsla riktigt.

:ehm::eek::innocent::D;):P:mad::)

13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Läs inte Feber's recension om du vill bilda dig en egen uppfattning.

Jag ska kika på Sony Smartwatch 2 istället :)

14. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  15. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 715
    Telefon:
    16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.6
    Telefon 2:
    12 Pro Max
    ROM:
    iOS 26
    Telefon 3:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    10
    Info:
    Funkar fantastiskt bra fortfarande
    Rensat upp i tråden.

N9005 via TT4

G4il1 och Janne303 gillar detta.
  16. fozec

fozec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Efter lite mer än 1 månads användning..

Nu har jag haft Note 3:an tillsammans med fler mobiler under lite mer än 1 månad och här är lite saker som jag har märkt av:

*Note 3:an kändes till första delen som en riktigt stor telefon men nu tycker jag det är allmänt jobbigt att gå tillbaka då och då till min iphone 5.. För liten skärm helt enkelt och man måste koncentrera sig mer på tex foton och texter än vad man behöver göra på Note:en..

*Batteritiden är helt underbar.. Surfar otroligt mycket och lyssnar extremt mycket på spotify och egna musikspelaren. Sedan så brukar jag ligga i soffan och spela lite men märker knappt av batteritiden likadant som tex Iphone 5, där det bara sugs ut och du riskerar att bli av med allt innan du ens har kommit halvvägs in i spelet, vilket är otroligt dåligt om du tex är påväg hem eller ska ut och vill fördriva tiden. Det märktes ALDRIG av på samma sätt med note 3:an..

*Skal eller inte? Jag beställde ett skal för att bevara den svarta baksidan som jag tycker är sjukt snygg för tex olika tillfällen då jag inte jobbar eller kommer inte vistas i hastiga miljöer som påväg till jobb, springades i tunnelbanan etc..
    Detta skal använder jag idag:

http://www.mobilefun.co.uk/spigen-sgp-neo-hybrid-case-for-samsung-galaxy-note-3-metal-slate-p40769.htm#

Riktigt grymt skal och inte så halt vilket jag ville ha, plus att det skyddar telefonen i arbetsmiljön som jag har.

*S-Pen beror på situation till situation.. Jag använder den inte så mycket när jag är i farten på tex jobbet utan mer när jag handlar för en inköpslista samt när man går hemma och planerar något, såsom inköpslista och saker som måste göras.. Riktigt händigt!

*Samsung Galaxy Gear (Lime green) är den jag använder idag.. Bytte ut min svarta mot en gröna, och det är en riktigt skön färg. Passar med alla färger på kläder och sticker verkligen ut. Får oftast frågor om vart jag har köpt den och vad det är för dem äldre. Den fångar intresset rejält men hjälper också min vardag otroligt mycket när man jobbar. Har ett service yrke där jag inte kan stå med min note 3:a i näven hela tiden för att inte få ens kunder att känna sig bortglömda utan då är det bra att ha klockan som extra redskap. Kolla sms / mail..
    Att ringa på telefonen är något jag personligen inte skulle göra via klockan förutom då man strosar runt hemma och pratar med flickvännen eller vänner som hör en hur bra som helst. Det är riktigt smidigt om du är påväg ut någonstans och inte har tid att hålla en telefon uppe vid örat så kan du bara gå och prata med dig själv inprincip! :D

Jag uppdaterar efterhand men eftersom detta är min dagliga lur som jag använder mest så lär det dyka upp fler saker, men som många andra säger och sa när note 2 släpptes.. LÅNGT före sin tid och man behöver inte räkna med att uppdatera sin telefon på ett tag. Underbar telefon och klocka! Älskar den!