Säker borttagning av maskinvara?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av kattis, 25 maj 2010.

1. kattis

kattis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur viktigt är det egentligen att mata ut genom Säker borttagning av maskinvara, när man har haft telefonen kopplad till datorn? Jag har det ganska ofta för att ladda telefonen, och glömmer alltid bort att mata ut, rycker bara ur sladden... Det kanske är jättedumt...?:scared::eek:

2. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag gör aldrig det på datorn, brukar oftast stänga av via mobilen och sen ta ut den.

3. kattis

kattis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gör man det? Jag får bara två alternativ om jag drar ner rullgardinen (eller vad man nu säger) "Moun't" och "Don't mount", och det har väl inte med det att göra om jag fattat det hela rätt?

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

när du mountat mobilen via mobilens statusbar så kommer det stå turn off usb storage. den väljer du så stänger du av usb lagringen och det bör omöjliggöra eventuella skador på datan i kortet.
    personligen rycker jag bara ut skiten :)
    jag vet att så länge inte min dator arbetar mot kortet är det generellt sett ingen fara.

För att förtydliga och svara på din fråga, så länge du inte mountat ditt minneskort i mobilen till datorn kan du gladeligen rycka ut mobilen bara.
    När du har mountat via valet "Moun't" som du säger själv kommer det istället för "Moun't" stå "Turn off USB storage" som då stänger ner usbmonteringen och du kan återigen bara dra ut den

Last edited: 25 maj 2010
  5. kattis

kattis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha, så länge jag bara stoppat i sladden i datorn för att ladda telefonen så kan jag rycka ut sladden alltså. Gött!

6. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Helt korrekt :)

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis, den största risken är att fördröjda skrivningar till minneskortet inte kommer med. Har råkat ut för det nån gång när jag kopierat filer fill/från telefonen och glömt att göra säker borttagning. Men har det gått ett par minuter sen senaste filkopieringen brukar det vara lugnt.

Har telefonen bara varit inkopplad för laddning ska det inte vara nåt problem alls.

8. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

tror jag ryckt ut kabeln mitt under en filöverföring. hände väl inte så värst imponerande mkt, ingen liten tomte som kom ut och åt upp min mobil iallafall.
    Men det KAN ju hända så alltid bra att köra turn off usb storage för att slippa eventuella dataförluster

9. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Brukar bara dra ut den, man lär väl knappast bricka den eller liknande ^^

10. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det som händer är ju att man förlorar filen som höll på att överföras.

Jag kopierade en fil till telefonen, raderade den på datorn och drog ur sladden. Filen fick hämtas ur papperskorgen på datorn och kopieras igen.

Mindre lyckat om man inte märker det förrän man gått ifrån datorn.

11. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jaaa att överföringen inte lyckades är ju självklart iom att jag avbryter mitt i.
    Menade mer att inga andra filer tycktes ta skada av det

12. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag lyckades få ett USB-minne koruppt en gång, genom att dra ut det under överföring. Var tvungen att formatera om det..

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Grejen är att överföringen kan misslyckas även om du drar ur sladden efter att Windows indikerar att den är klar. Det beror på att Windows tillämpar så kallad "fördröjd skrivning".

Man brukar få upp en ruta om att "En fördröjd skrivning misslyckades".

Det lär gå att slå av fördröjd skrivning för avmonterbara enheter, men jag har inte kollat på det eftersom jag tycker det är rätt enkelt att klicka på Ta bort-ikonen.

14. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Enligt windows-hjälpen så ska alla vanliga USB-minnen och liknande inte kräva avmontering eftersom de inte använder skriv-cache. Dock verkar det inte gälla i praktiken alltid...

15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vilken version av Windows?

Jag kör XP.

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Det som kan hända är att allt som Windows planerat att skriva till "USB-minnet" inte blir skrivet innan Windows (eller annat OS) tappar kontakten med "USB-minnet". En sådan utebliven skrivning kan i bästa fall resultera i en förlorad fil och i värsta fall till ett trasigt filsystem på "USB-minnet".

Att i telefonen göra "turn off usb storage" innebär ur datorns synvinkel ungefär samma sak som att rycka minnet. Det viktiga är vad man gör eller inte gör på värd-datorn. I windows gäller det att göra "säker urkoppling", i Linux/Unix gäller det att göra umount.

Åtminstone på min telefon får jag upp en dialogruta där det står:
    Med det där viktiga "unmounted on the USB host" avses i Windows just "säker urkoppling.

Normalt sett har SD-korten ett FAT-filsystem. Det filsystemet är inte något clusterfilsystem, d v s det kan inte hantera att flera datorer samtidigt modifierar filsystemet. Därför används dessa dialoger från statusbar i android-mobiler för att styra vem som skall få råda över filsystemet. Antingen kan datorn använda filsystemet eller också kan telefonen använda filsystemet.

m v h Henrik