Säkerhet kring öppet WiFi

Diskussion i 'Allmänt' startad av TLink, 25 maj 2010.

1. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur säkerheten är kring att ansluta till någons öppna nätverk? Bör man tänka om eller bör man bara skydda sig på nåt sätt?

Sen undrar jag också om det finns nån app som kan lista och logga öppna nätverk allt eftersom man traskar runt?

Tack på förhand
    //Tobbe

2. njb

njb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tänk om!
    Busenkelt att sniffa trafik från folk som tror dom "tjuvsurfar" lite, så logga gärna in på banken, facebook etc. så du delar med dig av dina lösenord m.m.

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Säkerhet och säkerhet, du ska aldrig lita på öppna trådlösa nätverk. Måste du använda dem sätt upp en VPN tunnel med kryptering så är du något säkrare.

Hade under en period ett öppet trådlöst gästnätverk (SSID: Free4all) som jag hade ett par hundra besökare i under 2 veckors tid. Jag loggade all trafik och många av dessa gäster kollade sin mejl, gjorde bankärenden mm som kräver inloggning av något slag. Det gjorde mig rätt förvånad att man litar så mycket på ett öppet nätverk. Så måste man använda ett öppet trådlöst nätverk utan VPN tunnel uppsatt så skulle jag aldrig göra annat än att surfa på sådant som inte kräver min inloggning.

4. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där svaret sög ju njb ;)

Finns det nåt man kan göra för att försvåra "sniffningen"? Jag har inga planer på att göra bankärenden i min telefon då jag är alldeles för paranoid för det men mycket enklare saker kan man ju göra men man vill ju oavsett känna sig relativt säker.

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Du menar att inloggning på mail och bank skedde utan kryptering? Det är ju ganska galet.

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Köra enbart krypterat är ju vettigt. https för inloggning på webb-grejer t.ex. Men för appar vet man ju inte alltid vad de använder för protokoll.

Väldigt många mail-program kan heller inte använda SSL för SMTP och POP/IMAP.

Vanlig FTP är ju också ren klartext.

7. njb

njb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo det kan jag iofs. hålla med om :P
    Har retat mig på min bekantskaps krets som gör alla fel som bara är möjligt.
    Allt från t.ex. istället för att fixa sin egen router så surfade en kompis på grannens trådlösa nät *suck* till att ha sin router helt öppen och inte bry sig om att stänga den... aaargh... Tyvärr så gjorde dom erfarenheterna att du fick ett litet spydigt svar :o

ehnvis nämde vpn och det är nog det enklaste sättet att skydda sig.

8. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Lånar tråden lite för det berör iallafall samma ämne.
    Görs google-, facebook-, twitter- och flickr-syncningen i android via krypterad uppkoppling eller skickas inloggningsinformationen i klarttext?
    Dvs. behöver man vara orolig för att koppla upp sin androidmobil mot ett oskyddat nät för att surfa lite om den ligger och synkar i bakgrunden?

9. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Många mejl körde utan kryptering då (var x antal år sedan jag gjorde detta) men bankerna var säkrare och körde med kryptering. Dock så är du ju inte säker för man-in-the-middle attacker.

@TLink, du som användare kan inte försvåra sniffningen på något annat sätt än att använda krypterade tjänster/vpn tunnel.

Last edited: 25 maj 2010
  10. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nån som vet vad för krypterade tjänster det finns att tillgå till Android?

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    SSLStrip är ju annat ett fint verktyg för att strippa bort krypteringen för webinloggningar. ;)

http://www.thoughtcrime.org/software/sslstrip/

Är man uppmärksam kommer man ju kunna se att allt helt plötsligt är HTTP istället men i övrigt så ser det ganska normalt ut. Annars kan man ju köra andra Man-in-the-middle-attacker med "falska" certifikat och liknande. Då kan ju dock ens browser reagera eftersom de inte signerats av en godkänd CA.

Vill man kan man ju sätta upp en VPN-tunnel till sin hemdator eller liknande med den inbyggda VPN-funktionen i Android 1.6 och senare och godtycklig mjukvara på hemdatorn.

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Hur loggar man användningen av ens nät då? I ens dator eller gör något skript i routern det? Jag har experimenterat en del med länkar/repeatrar och har då kört utan kryptering för enkelhetens skull. Vore ju intressant att veta om någon kan ha sniffat det...

13. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Var ett tag jag provade men BackTrack innehåller allt du behöver.
    Vet att Wireshark är ett bra verktyg för att spela in nätverkstraffik och Cain & Abel för att sniffa lösenord m.m.

14. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Vad jag hade uppsatt var en separat dator som hade ett trådat nätverkskort som var kopplat till min router (som har hand om internet accessen) sedan så hade jag ett trådlöst nätverkskort som jag körde som Access punkt. I denna maskin så lyssnade jag sedan med tshark på all trafik som gick mellan det trådlösa och trådade nätet.

15. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Det är väldigt sant, men å andra sidan finns det inte heller något skäl att lita på en trådburen förbindelse som går via internet. Känsliga uppgifter som lösenord och liknande bör endast användas via krypterade protokoll utan att man gör några förutsättningar om att "förbindelsen är säker".

m v h Henrik

16. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Ha, fan vad kul de ska bli när jag flyttar till lägenhet. Ska ha öppet nätverk bara för att lära folk att man inte ska sno ;D Hacka mailz hahaha :D

17. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Visst visst, roa dig du med att lyssna av dina "gäster" precis som din internetleverantör lyssnar av dig. Om du använder informationen som du avlyssnat till att hacka email kan det dock komma surt efteråt.

m v h Henrik

18. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Undrar om det skulle vara möjligt att sniffa trafiken med froyo (wifi tethering). Visst behövs lite speciella .so filer, men det går ju med rootad mobil :)

19. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Borde gå tycker jag. Om inte trafiken på något sätt döljs för OSet så lär det bara vara att dra igång Andro Shark (förutsatt root) och logga hur mycket man vill. Ger fina pcap-filer. :) Inte testat än dock men kanske nåt att göra en regnig dag.

20. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tar o ställer min fråga igen.
    Görs google-, facebook-, twitter- och flickr-syncningen i android via krypterad uppkoppling eller skickas inloggningsinformationen i klarttext?
    Kan vara bra att veta ifall man ska stänga av synkroniseringen när man måste koppla upp sig via ett öppet nät.