Fråga: Säkerhet på Google Nexus?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sågare, 26 dec 2011.

1. Sågare

Sågare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla kunniga!
    Jag kommer köpa en Nexus och tittar därför på så många YouTube-klipp jag hittar.
    I denna film pratas det om kryptering.
    Google Galaxy Nexus (Verizon) tour - part 2 - YouTube

Innebär detta att man slipper appar som F-Secure eller Avast som släpper en dunder-app (iaf som det verkar) när man jämför med andra appar som redan finns. Eller finns behov av ett extra skydd? Idag används ju mobilen mer och mer som dator, även vid bankärenden. Därför tycker jag det är viktigt att man skyddar sig...
    Kan det bli så att en extra säkerhets-app krockar med GN eget krypteringsskydd eller kompletterar de varandra?

Jag hoppas någon tar sig tid att utförligt svara på mina funderingar!

2. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag tolkar detta som att den krypterar partitionerna på telefonen och hindrar andra från att få tillgång till detta, man måste alltså låsa upp den med en PIN som man väljer.

Jag påstår att detta inte är samma sak som Avast/F-Secure apparna gör, utan de kollar så att du inte installerar dåliga appar som kan skada.

Så ja, detta är ett extra skydd, men endast för om du t ex tappar din telefon så ska inte någon kunna mounta den i en dator och komma åt saker utan din PIN.

Du måste köra en factory reset för att få bort krypteringen och då förlorar du allt på telefonen.

Sen om avast/f-secure apparna klarar av att köra när detta är på är upp till appskaparna att skriva om det går eller ej, antar att det inte ska vara några större svårigheter, men jag har inte testat själv så kan inte säga något i detta.

Sågare gillar detta.