Säkerheten i Android - Examensarbete

Diskussion i 'Allmänt' startad av chimaira77, 4 maj 2013.

1. chimaira77

chimaira77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Studerar till IT-Tekniker med inriktning säkerhet och ska nu göra ett examensarbete, efter lite om och men insåg jag att det kanske skulle vara kul att göra något med mer fokus på säkerhet inom mobiltelefoner, då BYOD blir mer och mer vanligt och telefoner innehåller allt nuförtiden.

Skulle kunna vara något inom följande områden te.x:

-Vardaglig säkerhet för gemene man.
    -Hur säkrar du upp företagsinformation i din telefon.
    -Säkerhet i Android vs andra OS
    -Nåt med rootning kanske?

Nu till mina frågor, vilket ämne känns mest aktuellt? var kan jag få tag i information bäst? Behöver en liten spark i rätt riktning :)

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker att BYOD och hur företag kan tillåta det skulle vara ett väldigt intressant ämne. Risker med BYOD, tekniker för att säkra upp det som hör till företaget samtidigt som man tillåter användaren att ha fri tillgång till sin privata appar och information.

3. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Håller med e7andy, metoder för att säkra företagsinfon i telefonen skulle vara klart intressant... Och säkert användbart för dig att bygga vidare på som pitch för ett jobb sen ;)

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jämför olika tillverkares säkerhet. Det var väl inte så länge sedan Samsung hade något säkerhetshål som var på grund av något i TW?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

5. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

TechWorld har haft en hel del artiklar om BYOD och Mobil säkerhet kan ju vara värt att börja kolla där kanske och se om du känner att det är ett bra ämne

6. Lurdjur

Lurdjur Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste hålla med e7andy och Gavin_Gadget. Hur man kan säkra (låsa och blåsa) företagsinfon i mobilerna känns aktuellt, speciellt då många outsourcar IT-drift/support och har IP-telefoni osv. Kan bli lite rörigt vad jag förstått.

Vardaglig säkerhet i Android är iofsg också intressant, då jag hört så mycket olika påståenden om det. Alltifrån att det inte går att få virus om du laddar från Playstore, till att Android är en termitstack, och mobilen kommer att messa dina bankuppgifter till Ryssland och sedan explodera :P