Säkerhetskopiera appar och kontakter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 4 dec 2012.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Nu har min mobil bestämt sig för att LÅSA både wi-fi och bluetooth för mig så att jag inte ens kan aktivera funktionerna, så jag tänkte att det kan vara dags att uppdatera mobilen, alternativt göra en fabriksåterställning och se om något av detta löser problemet. Annars blir det väl att skicka in mobilen på service (och då kommer de garanterat att säga att den är vattenskadad, för det säger de alltid och så får man inte tillbaka mobilen).

Har dock lite avsky inför detta med uppdatering, efter att uppdateringen till 4.0 rensade hela min mobil trots att allting SKULLE vara kopierat och gå att återställa (men så var alltså inte fallet).

Så nu undrar jag hur jag bäst går tillväga för att se till att jag kan återställa både mina kontakter men även mina hundrasjuttielva appar efter uppdateringen? Förra gången fick jag installera om alltihop igen, MANUELLT. Vill helst slippa det helvetet igen men vet inte vilka backup-program man kan lita på. Har sett alltför många säga att de haft backup på sina appar men sedan har apparna ändå inte gått att återställa.

Är Android verkligen så krångligt och miffat att appar inte ska kunna kopieras och återställas utan stora problem?

Har gjort en backup nu med App Backup & Restore, men vågar som sagt inte gå vidare. Har inte lyckats kopiera mina kontakter, hittar inga menyalternativ alls för detta (har en Huawei Honor men ville posta här då frågorna är mer av allmän art).

Mobilen är inte rootad och jag har ingen lust att roota den pga allmän "meckallergi".

2. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Denna kanske? Ultimate Backup Tool

Skall fungera utan root men har inte testat själv.

Kontakterna, är det inte google-kontakter? Då synkas de ju på nytt när du har återställt. Annars så har i alla fall jag Imort/Export i people-appen för att exportera till SD-kortet.

Skuggvarg gillar detta.
  3. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Tack för tipset.

Ja, detta är första gången jag stöter på problemet att jag inte hittar någon möjlighet att kopiera kontakterna till sim-kort eller minneskort. Antingen är det Huawei som strulat till det eller så har Android gömt dessa möjligheter för mig nånstans, frågan är var? De brukar ju ligga i anslutning till kontaktlistan, såvitt jag är van vid.

Nja, Google-kontakter vet jag inte om de är? Vill ju heller inte ha in hela adressboken från gmail i mobilen så...tycker allt det där är väldigt förvirrande. *old-school*

Last edited: 21 feb 2013
  4. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    vad gäller appar vet jag att många kör titanium backup (Edit: den e för root users kom jag på).
    Har du inte alla dina kontakter inne på gmail då?

Last edited: 10 dec 2012
  5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Testade två backupappar åt dig.

Den första heter File Expert
    Det var väldigt enkelt att välja ett installerat program och spara ner det på sdkortet som en apkfil. Tyvärr verkar inte sparade data komma med så när du installerar igen är det som första gången du använde programmet, vilket kanske inte är så bra.

Den andra är My Backup, gratisversionen.
    Känns lite meckigare men har alternativ för att spara backupen lokalt eller i "molnet". Den får också med dina användardata som sparade spel osv. Ett bättre alternativ men kräver lite fler behörigheter och registrering för att använda deras molntjänst.

Last edited: 10 dec 2012
    Skuggvarg gillar detta.
  6. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Tack för att du testade åt mig. :)

Ska kolla hur mycket användardata jag har som jag bryr mig om, skulle väl vara något enstaka spel då och kanske nåt annat, så My Backup kanske ändå är ett bättre alternativ då.

Vad gäller kontakterna så tror jag inte mina mobilkontakter är synkade så de även finns i Gmail, tycker det känns meckigt att folk jag bara har telefonnummer till ändå ska finnas i mailen, och att mina mailkontakter plötsligt hamnar i mobilen (många helt onödiga kontakter som jag bara mailat någon gång men som ändå lagts till i mailen pga någon automatisk inställning).

Det märkliga är fortfarande att jag i mobilen inte verkar ha några alternativ alls för att kopiera kontakterna till något annat ställe. Kanske har med Go Ex Launcher att göra, kan testa att använda Huaweis grundsystem istället.

7. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har inte heller något alternativ för att ta backup / kopiera kontakter. Å andra sidan har jag alltid kört med Gmail kontakterna så har inte haft något behov heller. Det bör ju annars finnas en uppsjö med appar som fixar det åt dig.

8. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Går ju att gå in på inställningarna för kontakter och exportera till SD kort.
    Det här är ju lite olika beroende på android version och vilka knappar man har på telefonen.
    På X10 mini med GB klickar jag på telefonens vänstra fysiska knapp och väljer sedan exportera.
    Men visst google contacts funkar ju annars.

9. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja visst, för tillfället har jag 4.0.4 och där trycker man bara på meny knappen i telefonen och väljer importera/exportera när man är inne i kontaktlistan. Sjukt att jag inte noterat det tidigare!

10. palmbergt

palmbergt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Flikar in med samma fråga då jag funderar på att gå från IOS till Android. Har ställt frågan till en polare som kör droid men fick "hmm, jag använder inget sånt" som svar.

Med iPhone så har jag ju iCloud (eller så backas allt lokalt om man väljer det). Ska jag tex ominstallera hela telefonen, eller om jag har köpt en ny iPhone så pluggar jag in den i datorn, väljer i Itunes om jag vill installera den som ny eller från en backup.
    Väljer jag från backup så väljer jag bara ett datum och klickar Start...tar 15 min så ser min nya telefon exakt som den jag hade innan, dvs alla ikoner ligger på rätt sätt, alla sms, kontakter, bilder mm trycks in precis som det var innan.
    Kan jämföras med en kloning.

Måste väl finnas liknande för Android?
    Jag gissar att första tiden med min nya (tror det blir en Galaxy S3) så kommer det nog ta tid att få den som jag vill, och när jag väl fått den så, så vill jag ju kunna ta en klon för att sedan kunna gå vidare med att byta appar, utseende, inställningar mm. Är jag inte nöjd med senaste förändringarna så vill jag ju bara kunna ta klonen och lägga tillbaka allt som det var när jag var nöjd.
    Hoppas det finns en funktion (helst gratis) som gör det möjligt.

11. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

En nandroid backup gör väl precis detta.
    Krävs en ny recovery tror jag.

Android saknar verkligen en bra backupfunktion.

12. palmbergt

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kräver ju dels att jag rootar den (vilket jag iof kommer att göra om jag nu kliver över till android).
    Dessutom är det ju inget man egentligen vill testa då jag vill göra en backup, inte eventuellt sabba enheten:
    "DISCLAIMER: I AM NOT RESPONSIBLE IF YOU BRICK / RUIN YOUR PHONE IN ANY WAY.
    BASIC COMPUTER SKILLS REQUIRED"
    Och jo jag har mer än 'basic computer skills' då jag arbetar som systemtekniker och har gjort så i 12 år.
    Och jag håller med vad du säger om att det saknas ett verktyg för det om det verkligen är enda sättet att klona, eller tom ta en vettig backup på systemet utan att behöva konfigga telefonen från scratch (oavsett om all data finns där så vill jag inte behöva arrangera om mina homescreens mm).
    Förstår inte varför inte Google köper upp en vettig backupapplikation och bundlar den med OS'et eller som en separat app iaf.

Vad jag läser här på forumet så verkar det som att det krävs återställning av mobilen ganska ofta, speciellt då om man rootar den...sitter ni då verkligen och gör om allt igen om ni nu inte använder nandroid backup?

Finns det inte ens en vettig backupprogramvara som tillverkaren skickar med såsom Samsung, HTC mfl?
    Efter alla mina år som tekniker så vet jag att backup och recovery är A och O oavsett om det är en server, pc eller en applikation. Utan vettig Backup/Restore lösning är man ju rökt.
    Och hur skulle det se ut om en server kraschar och man använde "Android tänket".
    "Jo restore går att göra men du får bara tillbaka rå-datat så ni får sitta och konfigurera om hela servern som den var innan"....not good at all.
    Idag kan man ju få upp en kraschad applikations-server med OS, applikation, data mm på en pisskvart, men inte sin telefon?
    Och förstå mig rätt, jag är inte här för att klanka, utan jag blev bara väldigt förvånad när jag försökte hitta info om återställning av min eventuella Androidlur och inte hittar någon info.
    Men det kanske finns andra lösningar som jag inte hittat? Säg att det är så :)

13. palmbergt

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jag tar genast tillbaka mitt påstående att det inte finns en vettig lösning :)
    Har kollat på Titanium backup precis och det verkar vara det jag är ute efter.
    Krävs dock rootning som jag kommer göra, men ändå märkligt att det inte finns ett alt för icke rootade enheter som gör precis det?

Kanske blir en Androidlur till slut :)

14. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du backar upp kontakterna via menyn, annars sparas de i molnet om du vill. Det finns också appar för att backa upp program som inte kräver root överhuvudtaget!

(Skickat från min mobil med tryckprat)

15. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Använder Nandroid för nödfall, dvs jag gör en backup så snart jag lagt in recovery, innan jag börjar ändra en massa annat.

Använder också TB till vardags, och den gör nästan jobbet.
    Dock är den (iaf för mig) ett gränsfall att den går att använda med sitt röriga gränssnitt och alla måttligt beskrivna funktioner.

Bytte lur nyligen och ungefär hälften av apparna gick inte att återställa. Då fick de installeras via Play igen och sedan kunde man återställa data på en del av dem.

palmbergt gillar detta.
  16. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag blåste luren totalt igår inklusive SD kortet, egentligen bara för att se vad som återställs automatiskt. Det är faktiskt ganska mycket.
    Jag behövde bara logga in på Gmail kontot i början av telefonkonfigureringen och sedan lägga den till sidan medan jag gick och fikade.

Jag gjorde visserligen backups via Sony's mjukvara men behövde inte lägga tillbaka denna.
    Hade ett par appar som sparar sina filer på SD kortet och de fick jag också ta backup på själva filerna.

Men efter fikan var samtliga appar automatiskt återinstallerade, alla kontakter på plats, Wifi passwords inlagda och Gmail klar att användas. Så det stora jobbet var att logga in i apparna igen.

Visst är TB skönt att använda och fungerar för det mesta bra om man inte byter lur eller ROM, men med en sån här blåsning så är telefonen verkligen fräsch och fri från en massa skräpdata.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

17. palmbergt

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men nu pratar du Indika och Rawimage om restore av kontakter mm?
    Det är helt ointressant för mig eftersom jag synkar allt via Exchange (Exchange active sync) så alla min mail, kontakter, kalender blir tillbakasynkade så fort jag kopplar upp mig mot Exchange igen.

Det jag är ute efter är mina sms, apps, och framförallt hemskärmen och dess placering/konfigurering av apparna mm.
    Det enda jag har att jämföra med är just iPhone och oavsett om jag har jailbreakat den så kan jag efter en total ominstallation av den välja att ta tillbaka en klon från en backup. ALLT kommer tillbaka inklusive sms, bilder och framförallt ser telefonen identisk ut på hemskärmen med alla appars placering mm. Sedan jailbreakar jag den igen (Pluggar in iPhone i datorn, klickar på en fil, väljer Jailbreak och efter 7 min utan handpåläggning är den jailbreakad). Loggar in på Cydia, väljer Purchases och ser alla jailbreakade appar jag har installerat tidigare. Tankar ner dem igen och alla inställningar mm är kvar precis som det var innan.
    Så kontentan är att att från en jailbreakad iPhone så kan jag totalt ominstallera den (eller om jag köpt ny telefon och vill ha den precis som den jag hade innan) så ser den identisk ut inklusive mina Jailbreaks på ca 15 min.
    Säg att det finns en variant för Android!!
    Annars kommer jag gå i taket. Visst, första gångerna att ominstallera en Android om det tar tid kommer inte vara några problem då jag kommer vara intresserad att 'mecka' med den. Men efter ett par gånger så vill jag fasiken kunna wipa den helt och ha en identisk enhet på 15 min, annars kommer jag bli lack :)

18. palmbergt

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag luskar väldigt mycket nu, för oavsett om jag tycker att min iPhone (trots alla tester av jailbreaks apps mm) så funkar den bara utan problem. Jag vet, en klyscha "it just works" men det är verkligen så.
    Det jag är så innerligt trött på är att IOS trots jailbreaks är tråkigt!! Stabilt så in i helvetet men tråkigt.
    som att jämföra med min mountainbike jag har mot en gammal militärcykel utan växlar.
    Där IOS är militärcykeln som bara funkar oavsett om det är 20 minus grader, den kan stå ute i 3 år i regn och rusk och jag aldrig behöver laga en punktering så blir den jävligt tråkig i längden trots att "it just works".
    Då får Android vara min mountainbike med 27 växlar, dämpade framgafflar, skivbromsar, löstagbara stänkskärmar mm. Jävligt kul att köra, men kräver lika mycket energi som min sambo för att bli glad.
    Allt detta kan jag ta, men om min militärcykel blir stulen, så kan jag bara åka till snuten och hämta hem den igen så är den precis som vanligt likt en restore av IOS.
    Hade ju inte varit kul om jag får hämta min mountainbike från snuten i smådelar varje gång och jag måste montera ihop växlar, skivbromsar mm själv hela tiden.

Last edited: 14 dec 2012
  19. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Haha kul liknelse.
    Ja mitt lilla inlägg var kanske inte så mycket till hjälp för dig, det var mer en egen iakttagelse av ett experiment för egen del som jag delade med mig av baserat på trådens namn.

Jag har själv använt TB oändligt många gånger på min rootade Desire och det funkade bra. Där får man tillbaka allt utom just widgets om jag inte minns fel.
    Det är en backup, men med schyssta funktioner som att frysa appar osv. Det krävs dock root.

Det kräver även ROM Manager med Nandroid, som troligen är det du är ute efter. Denna gör en ren klon. Här läser man tillbaka hela systemet på någon minut plus en uppstart.

Själv har jag inte samma positiva bild av varken iPhone eller Apples datorer. Vi kör dessa prylar på jobbet och det är mer bekymmer med dem än vad som är acceptabelt. Speciellt datorerna som måste installeras om månadsvis och vårt huvudsakliga program vi arbetar i installeras om minst 2 ggr per vecka, inga restores som funkar där inte. Så nu åker nog hela maskinparken ut till chefens stora förtret (han är en stor fanboy) och det kommer köpas in PC's. Det står idag en stackars PC i ett hörn och den bara funkar. Sorry detta var helt OT.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

palmbergt gillar detta.
  20. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2: