Säkerhetskopiera från trasig telefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av marwa, 2 feb 2022.

1. marwa

marwa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Vet nån om det finns något sätt som man kan rädda foton och sms från en telefon som lagt av (fick fukt i den) Google drive var full när telefonen, en Xperia 10II, la av men nu har jag köpt större utrymme. Det surrar till i telefonen när jag håller på knappen och laddningslampan lyser men den går inte att starta. Måste telefonen vara igång för att man ska kunna säkerhetskopiera eller kan man göra på nåt annat sätt? Vill desperat gärna få tillbaka mina foton!

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 087
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den måste vara på, och upplåst samt att du måste dra ner statusfältet och aktivt sätta telefonen i filöverföringsläge så startar den inte så kommer du inte kunna få över något tyvärr

MultiMan och Kristy gillar detta.
  3. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det finns ju en del duktiga tekniker som gör mycket mer för att få liv i telefoner än de auktoriserade återförsäljarnas verkstäder (läs iPad rehab på Youtube t ex), men jag vet inte hur många sådana det finns i Sverige eftersom jag aldrig behövt nyttja någon än. Det lär dock inte vara gratis.

Startar inte telefonen pga vatten så avråder jag starkt att fortsätta försöka starta, då det ofta förvärrar skadorna. Det bästa är att koppla ur batteriet snarast och sedan undersöka omfattningen av skadorna.

Kristy gillar detta.
  4. Dekaze

Dekaze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Samsung A52s

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung A52s
    Testa att lägga den i en skål med ris någon dag (ris drar åt sig fukt ). Det har räddat en högtalare på en telefon jag haft . Alltid värt ett försök

5. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    https://www.ifixit.com/Wiki/Don't_Put_Your_Device_in_Rice._Here's_Why...

Liquid damage in electronics is a bit like pancake batter on the counter: on Sunday morning, it's relatively easy to wipe off. Dried pancake batter on Sunday night—that's a different story. The same thing happens with water/liquid damage.

When we put a phone in rice, it is the same thing as doing nothing. It just FEELS like we're actively trying something. Corrosion is instant when a phone hits water. Sometimes the corrosion hits important components, sometimes not. If we resist turning the phone on until it dries on the counter, in the rice bag, or anywhere else, sometimes we get lucky. If we had the phone in the rice bag, we think the rice saved the phone. But it didn't! Even if the phone seems to be working, it will have oxidized solder joints that are weakened and brittle. Corrosion will continue to spread inside the phone. We have done nothing but experienced temporary luck.

The real secret to water damage? You don't want to dry it!

What you want to do is first displace the water—or more specifically, all the conductive stuff in the water. You can do this best by using 90%+ isopropyl (rubbing) alcohol and a toothbrush. Open your device as soon as you can, take out the battery, and get scrubbing. Submerge the whole motherboard in alcohol, and scrub away. Only then, dry it and see where you stand. By getting the liquid displaced before it can dry, we are cleaning the pancake batter on Sunday morning. This is your best strategy for liquid damage.

Kristy gillar detta.
  6. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
  7. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Finns extra minneskort som kan ha bilder?

När min dotter som bebis sparkade ner min Sony Ericsson Neo V i toaletten verkade mobilen helt död. Men den fungerade. Det var endast skärmen som var svart. Genom att i starkt ljus vinkla skärmen kunde jag hjälpligt se och styra telefonen för att kunna kopiera över det jag behövde. Säger inte att det är så här, men man vet ju aldrig.

Mini12 gillar detta.